100 000 miles på Tesla Model 3 2019 – Hvor står jeg nå?

Jun 1, 2023 | Elbil og elbil ladere

[ad_1]

Hvorfor jeg fortsatt elsker min Model 3 etter 3,6 år og nesten 100 000 miles.

Når du ser på Tesla-appen min, viser kilometertelleren min Tesla Model 3 nå: 99 377 miles. Innen dette publiseres vil jeg trolig være over 100 000 miles.

Figur 1: Meg, hunden min og min 2019 Tesla Model 3 Long Range. Bayfield, Wisconsin – ved Lake Superior. 2. september 2020. Foto av Mary Hasler.

Jeg er en stor forkjemper for grønn teknologi, og spesielt elektriske kjøretøy. Jeg er også en stor Tesla-fanboy! Jeg får fortsatt et stort kick av Tesla Model 3 etter 3,6 år og nesten 100 000 miles. Mine tidligere biler var Toyota Camrys og Nissan Leafs, så min Tesla med dobbel kraft, oppvarmede seter, lydsystem med 12 høyttalere osv. osv. osv. føles veldig som en luksusbil for meg.

Tesla har fullstendig tenkt på hvordan biler skal fungere, noe som gjør mange ting om å betjene kjøretøyet ditt bedre. Min Model 3 akselererer som en rakett, og jeg elsker å ha bensinstasjonen i garasjen min og kunne hoppe over turer til bensinstasjonen for en stinkende påfylling. Jeg får også hoppe over turene til Jiffy Lube og sitte i det stinkende venterommet deres i en ikke så jiffy time.

Teslaer har en nydelig enorm skjerm der de fleste kontrollene utføres. Tesla-navigasjonen ved hjelp av vakre satellittkart på den enorme skjermen er så bra at jeg ikke går glipp av Apple CarPlay. Den store skjermen er også flott for å se Netflix-filmer og la barnebarna mine spille spill. Lydsystemet er fantastisk, og med strømmetjenesten kan jeg spille nesten hvilken som helst sang jeg kan tenke meg.

Jeg elsker å bruke smarttelefonen min som en nøkkel som låser opp bilen når jeg nærmer meg og låser den når jeg går når jeg er ca. 15 fot unna. Det er ingen startknapp. Så snart du berører bremsen, er bilen din aktivert og klar til bruk. Med mange programvareoppdateringer de siste 3,6 årene føles det som om jeg har en ny bil hver måned eller så.

Mange Tesla-innovasjoner var helt nye for bilindustrien. Mange har blitt kopiert av andre produsenter på dette tidspunktet, men rutinemessig oppdatering av bilens programvare eksternt som du gjør med en datamaskin er fortsatt en kamp for noen.

Full selvkjøring (beta)

Jeg har den spektakulære Full Self Driving (Beta) programvarepakken, som vil kjøre bilen min til alle steder jeg legger inn i navigasjonen. Imidlertid, dessverre, skrus det fortsatt opp av og til, så du må være forberedt på å gripe inn umiddelbart. Dessuten er den litt for sjenert, så du må gi den litt hjelp med gasspedalen i tett trafikk. Imidlertid forblir styringen helt automatisk.

På landsbygda i Nord-Wisconsin, hvor vi tilbringer somrene, kan jeg gi en talekommando for enhver bedrift eller et annet sted i området og bare sitte og se bilen kjøre på veier uten gule eller hvite linjer til det stedet uten inngrep. Jeg trenger bare å stramme litt på rattet eller vri på ett av tommelhjulene på rattet for å la systemet vite at jeg følger med. Det er også et kamera over bakspeilet som ser på ansiktet mitt, så jeg kan ikke se bort fra veien, se på telefonen eller lukke øynene, ellers vil systemet klage. Det virker for meg som om kamerasystemet for å bestemme oppmerksomheten min på veien er mye bedre enn å kreve at rattet svinger. Jeg håper at Tesla fjerner kravet om å berøre rattet snart.

Tesla Model 3 Langsiktige kostnader

Vennligst se under vedlikeholdskostnadene mine, som ikke har økt siden rapporten min ved 90 000 miles.

Jeg vet at elbiler i hovedsak er mye mindre komplekse enn biler med forbrenningsmotorer. Utskiftingskostnaden for forbrenningsmotor (ICE) er ~$7000, da en ICE er mye mer kompleks enn en elektrisk motor – og den kjører sjelden over 200 000 miles uten en veldig kostbar ombygging eller utskifting. I tillegg har ICE-biler svært komplekse girkasser (erstatningskostnad på ~$5000). Du har også eksos- og utslippskontrollsystemer, radiator/kjølesystem, etc., etc., etc., mange komponenter som elbiler ikke har.

En elbil har et veldig dyrt batteri. Trenger jeg å være bekymret for å bytte den ut? Jeg behandler min med barnehansker og forventer at den varer i over 10 år og over 500 000 miles. Jeg lader nesten aldri over 80 %, og minst 3/4 av ladingen min gjøres på nivå 2 i garasjen min. Imidlertid har jeg brukt Teslas fantastiske, raskere Level 3 Supercharger-nettverk ofte for lange landeveisturer. EPA-rekkevidden til bilen min var 310 mil da den var ny. Når din Tesla lader, kan du sette ladegrensen til 100 %, og bilen din vil gi deg et estimat for batterirekkevidden. Min leser 278 miles nå (310 − 278 = 32 og 32/310 = ~10%), så jeg har sett ~10% batteritap, som ikke er dårlig for 100 000 miles.

Andre har også rapportert at Tesla-batteritapet er omtrent 10 % for de første 100 000 milene, og deretter reduseres batterinedbrytningen etter det. Jeg gjorde imidlertid ikke dette da bilen min var ny, og jeg kan ikke få EPA til å gjøre et nytt rekkeviddeestimat på min brukte Model 3, så det er vanskelig å få et helt nøyaktig degraderingsestimat. Min Model 3 Long Range ble garantert fullstendig for 50 000 miles. Drivsystemet og batterigarantien vil gå ut ved 130 000 miles. Derfor er de dyreste komponentene i bilen min garantert for ytterligere 30 000 miles.

De mange sammenligningene jeg har sett anslår vedlikeholds- og drivstoffkostnadene for elbiler til å være mye lavere enn for ICE-kjøretøyer. Det tunge elbilbatteriet fører imidlertid til at dekkene slites raskere enn på et ICE-kjøretøy, så det er en økt kostnad for vedlikehold av elbiler.

På i underkant av 100 000 miles har de totale kostnadene for dekkene og reparasjoner utenfor garantien for min Model 3 vært $5441,42. Dette er mer enn jeg forventet, men sannsynligvis ikke mer enn det jeg ville ha betalt for å kjøre en gassbil med kostnader for reparasjoner, dekk, oljeskift, utslippsinspeksjoner, bremser, andre diverse gjenstander og høyere drivstoffkostnader. De store besparelsene vil komme fremover der gassbilen vil se disse kostnadene gjentatt pluss utskifting av lyddemper, eksos og utslippskontrollsystem og til slutt gjenoppbygging av gir og motor. Hvis jeg lever lenge nok, regner jeg med å kjøre Teslaen min over 500 000 miles. Det er ikke urealistisk å forvente at det elektriske drivsystemet og batteriet varer så lenge.

Figur 2: Naboens splitter nye Tesla Model 3 lader i garasjen min. Three Lakes, Wisconsin. 28. mai 2023. Foto Fritz Hasler.

I figur 2 ser vi naboens splitter nye Tesla Model 3 lades foran garasjen min. Jeg la merke til at han la sakte 4 miles/time nivå 1 ved siden av og inviterte ham til å komme over gaten for en 28 miles/time nivå 2-lading hjemme hos meg.

Min mening om utvidede servicegarantier

Jeg unngår nesten universelt å kjøpe utvidede garantier på produkter jeg kjøper. Det inkluderer de ~10 bilene jeg har eid opp gjennom årene. Jeg antar at jeg vil spare penger med egengaranti. I de tilfellene der produktet – som et bilbatteri eller et sett med bildekk – kommer med en garanti, har jeg aldri samlet på en.

Jeg har nylig blitt oversvømmet med annonser fra Car Shield som prøver å selge meg en utvidet servicegaranti på kjøretøyet mitt. Jeg fikk et tilbud fra Car Shield. De vil ha $220/måned eller $2640/år med en $100 egenandel for hver hendelse. Hvis jeg hadde kjøpt en Car Shield-policy da jeg gikk over 50 000 miles i november 2021, ville jeg ha betalt 14 × $220 = $3000 nå. Reparasjonskostnadene mine i denne perioden har vært $2247 minus $300 egenandelen, eller $1947. Derfor har det vært billigere så langt å gå uten en Car Shield-policy. Jeg har fortalt meg selv at elbilen min vil være så pålitelig at en Car Shield-policy ville være bortkastet penger. Jeg er imidlertid ikke uvitende om den fancy datamaskinen, skjermen og elektronikken i Teslaen min, samt elektriske seter og vinduer, stereoanlegg osv. osv. osv., så det er nok av ting i bilen som kan mislykkes … og nå lærer jeg om feilmoduser for ting jeg aldri har vurdert. Foreløpig er jeg foran og jeg holder pusten og håper på det beste for fremtiden.

Se mine spesifiserte servicekostnader i min 90 000 mile artikkel.

Legg til dine erfaringer med reparasjoner på Tesla-bilene dine i kommentarfeltet nedenfor!


Registrer deg for daglige nyhetsoppdateringer fra CleanTechnica på e-post. Eller følg oss på Google Nyheter!


Har du et tips til CleanTechnica, vil du annonsere eller foreslå en gjest til vår CleanTech Talk-podcast? Kontakt oss her.


Tidligere Tesla-batteriekspert leder Lyten inn i ny litium-svovelbatteri-æra — Podcast:



Jeg liker ikke betalingsmurer. Du liker ikke betalingsmurer. Hvem liker betalingsmurer? Her på CleanTechnica implementerte vi en begrenset betalingsmur en stund, men det føltes alltid feil – og det var alltid vanskelig å bestemme hva vi skulle legge bak der. I teorien ligger ditt mest eksklusive og beste innhold bak en betalingsmur. Men da er det færre som leser den! Vi liker bare ikke betalingsmurer, og derfor har vi bestemt oss for å droppe vår.

Dessverre er mediebransjen fortsatt en tøff, tøff virksomhet med små marginer. Det er en uendelig olympisk utfordring å holde seg over vann eller kanskje – gispe — vokse. Så…

Hvis du liker det vi gjør og ønsker å støtte oss, vennligst chip inn litt månedlig via PayPal eller Patreon for å hjelpe teamet vårt med å gjøre det vi gjør!

Takk skal du ha!


Annonse





[ad_2]

Se Kilden