2022: Smarthusets år

Sep 28, 2022 | Smarthus

Hvor går vi herfra?!

Twenty-Twenty-Two – Året for det smarte hjemmet som påstått av nesten alle bransjedatarapporter og anekdotisk fra både forhandlere og produsenter. Hvem kunne ha forutsett det? Vel, vi kunne ha gjort det. Vi har lagt grunnlaget for dette nivået av adopsjon de siste to tiårene. Som enhver god fremtidsforsker vil si – “Fremtiden er ikke noe å forutsi. Fremtiden er noe å bygge …”

Når vi nærmer oss fjerde kvartal 2022 og viktige bransjebegivenheter som CEDIA Expo, Light + Building CES, ISE og til og med IBS og KBIS rundt hjørnet, tok vi en timeout for å chatte med noen av bransjens ledende redaktører. Denne gruppen hører alt, ser alt og tester alt. Vi ba om deres innsikt i banner-smarthusåret som har vært 2022 og for å finne ut deres tanker om hvor vi bygger herfra.

Supply Chain Crunch
Vi kan ikke snakke om 2022 uten å ta opp den alvorlige innvirkningen forsyningskjedekrisen har hatt i bransjen. Vi er langt fra den eneste gruppen som har merket disse effektene, og de er langt fra over.

“Noen kategorier av utstyr har raskt snudd til en overforsyningstilstand, mens andre forblir etterslep til neste år. For produkter som er i overforsyning, vil integratorer ha en mulighet til å skaffe produkter til lavere priser hvis produsentene ønsker å losse sine voksende varelager, sier Jason Knott, Chief Content Officer hos CE Pro

Økningen i forbrukerbevissthet
Til tross for den vanskelige tilgjengeligheten for enkelte smarthusprodukter, har etterspørselen holdt seg høy. I følge Interprets Smart Home Matrix vil 41 % av nye boligkjøpere at boligen deres skal inkludere smarthusteknologi, og 35 % er villige til å betale litt ekstra for å ha smarthusteknologi forhåndsinstallert før de flytter inn.

Amy Stoneham, redaktør i HiddenWires legger til: “Til tross for levekostnader og andre problemer forbrukere står overfor, investerer de fortsatt i hjemmene sine, enten det er med hjemmeteknologi på inngangsnivå, som stemmeassistenter, smarthøyttalere og TV, utenfor -hylleprodukter for hjemmesikkerhet, etc., eller i det avanserte med et fullt integrert hjem.”

Det er ingen tvil om at introduksjonen av nye initiativer som Matter har fått betydelig forbrukeroppmerksomhet det siste året da de jobber med å bringe produktene sine ut på markedet. Samtaler rundt interoperabilitet, som har vært en nøkkelpilar i Z-Wave-teknologien de siste to tiårene, har økt. Både forbrukere, sluttbrukere, forhandlere, integratorer og produsenter tar et kritisk blikk på hvordan alt i hjemmet fungerer sammen. Mens noen i bransjen kan være usikre på hvordan dette vil påvirke virksomheten deres, gir Knott et godt perspektiv,

“Jeg er mest spent på å se effekten av de første produktene som rulles ut med Matter. Det er ukjent nøyaktig hvordan det vil påvirke smarthus-industrien, men jeg forventer et stort hump i forbrukerbevisstheten i det minste. Forhandlere bør dra nytte av denne bevisstheten ved å markedsføre tjenestene sine mer aggressivt.»

Jeremy Glowacki, administrerende redaktør for Residential Tech Today har lagt merke til at med økt forbrukerbevissthet, blir noen tradisjonelle områder av markedet som lyd og video mer og mer kommodiserte, men det baner vei for profesjonelle å dykke inn i nye kategorier ettersom CI-kanalen har en tendens. å lede markedet for innovasjoner innen smarthusområdet.

Bygger opp herfra
Nå er spørsmålet alles tanker – med potensialet til en resesjon på vei og etter noen av de mest suksessrike årene til nå, hvor bygger vi herfra? 2022 kan meget godt ha banet vei for noen kategorier for å få sin velfortjente tid i solen. Hver redaktør vi snakket med bemerket veksten i belysningskategorien med spesiell oppmerksomhet på armaturer.

«Lysarmaturer fortsetter å være det DE kategori med eksplosiv vekst. Flere integratorer legger til masterelektrikere til sine staber for å kunne installere nettspenningsarmaturer, i tillegg til lavspent. Energi- og energiledelse får også fart, sier Knott.

Glowacki gjenspeiler sentimentet om energiledelse. “Fremtiden til denne kanalen vil definitivt innebære å opprette flere tilkoblinger til boligkraftkvalitet og fornybar energi, enten det er batteribackup eller å bygge bro mellom solenergi, el-lading og mikronett.”

Nært knyttet til belysning er helse- og velværekategoriene som gjennom årene har hatt blandet bruk blant profesjonelle installasjonskanaler, men disse tidevannet ser ut til å skifte.

«Belysnings- og velværemarkedene er veldig høyt på folks radarer i år. Både HiddenWires og CEDIAs markedsundersøkelser fra i år fortalte oss at belysning er veldig viktig i et smart hjem, og forbrukere ønsker nå menneskesentrisk belysning for å hjelpe med deres velvære. Siden pandemien er forbrukerne veldig bevisste på deres mentale og fysiske velvære og hvordan hjemmet kan bidra til å forbedre både bruk av teknologi og automatisering, sier Stoneham.

Mulighetene florerer for de selskapene som er villige til å fokusere på den personlige opplevelsen forbrukerne ser etter, er du en av disse selskapene?

Kontakt oss for elektrohjelp i Agder!

Kristiansand Elektriker leverer elektrikertjenester i blant annet Kristiansand, Sogndalen, Sgen, Mandal, Lillesand, Grimstad og Arendal. Enten du har et lite eller stort oppdrag, kan vi bistå deg. Ved hjelp av vårt team kan du bytte ut et sikringsskap, fikse elektriske systemer, installere energisparende smarthussystemer og mye mer. For gode elektrikere, kontakt oss.

Her er kilden til saken

Home Assistant samarbeider med KNX

Home Assistant samarbeider med KNX

Vi er glade for å kunngjøre at KNX Association offisielt har godkjent KNX-integrasjonen i Home Assistant. KNX Association vil samarbeide med KNX-teamet hos Home Assistant for å hjelpe til med vedlikehold av KNX-integrasjonen og strømlinjeforme brukeropplevelsen...

2023.7: Responding services – Home Assistant

2023.7: Responding services – Home Assistant

Home Assistant Core 2023.7! 🎉 The previous release was a big one, and this one is no different! This release brings in a change to Home Assistant, which we consider to be one of the biggest game changers of the past years: Services can now respond with data! 🤯 It is...