[ad_1]
2023 Toyota Prius Prime er en plug-in hybrid versjon av den konvensjonelle 2023 Prius hybrid lansert tidligere i år. Den deler bilens slående nye form, den som imponerte anmeldere og kunder.
Prime legger til et mye større batteri som kan kobles til nettet for å lades opp – noe som gir den en estimert EPA kombinert elektrisk rekkevidde på opptil 44 miles for basis SE-klassen, eller 39 miles for høyere nivå (og tyngre) XSE og XSE Premium trimmer. Den er vurdert til 51 mpg kombinert i hybridmodus med et utladet batteri for SE-modellen, 47 mpg for XSE og XSE Premium—mindre enn den konvensjonelle hybriden, som har rangeringer fra 49 til 57 mpg.
Det er en stealth EV, i motsetning til den visuelt distinkte forrige generasjonen. Trettifem til 40 miles er en nyttig helelektrisk rekkevidde, og de kraftigere elektriske motorene – vurdert til 120 kilowatt (161 hestekrefter) – lar den følge med i rask trafikk uten å trenge en forsiktig fot på gasspedalen for å unngå å utløse motoren . Den 2,0-liters motoren er vurdert til 150 hestekrefter, men i motsetning til den konvensjonelle hybriden, er valgfri firehjulsdrift ikke tilgjengelig.
2023 Toyota Prius Prime
Toyota vil selge alle den nye generasjonen Prius Primes den trenger for å overholde statlige og føderale utslippskrav og nullutslippskrav til kjøretøysalg. Hvor flinke selgerne er til å forklare plug-in-hybrider til kunder som nylig er tiltrukket av Prius på grunn av det flotte utseendet, gjenstår å se.
Men det større spørsmålet ennå er om Toyotas nye Prius Prime overgår det som fortsatt er den mest kompetente og tiltalende kompakte plug-in hybrid personbilen: andregenerasjons Chevrolet Volt 2016-2019, lansert for mer enn syv år siden med en EPA-rekkevidde på 53 mil. . Volt ble drept i 2019 av General Motors da den forberedte seg på en fremtid med Ultium batteri-elektriske kjøretøy – som vi fortsatt stort sett venter på.
2023 Toyota Prius Prime
Prius plug-in hybrid historie
Den nye Prime er faktisk tredje generasjon av Prius som tilbys med plugg. 2012-15 Prius Plug-In Hybrid hadde en 4,4 kilowatt-timers batteripakke, akkurat stor nok til å kvalifisere den for en føderal skattefradrag, og en sølle 11 miles av EPA-vurdert rekkevidde – selv om dens kun elektrisk kraft var så lavt måtte motoren slås på ved 6 miles, halvveis i EPAs lettvinte testsyklus.
Så kom 2017 Prius Prime, visuelt ganske forskjellig fra dens konvensjonelle hybride søsken, med 8,8 kwh som gir 25 miles rekkevidde. Prisverdig nok fungerte den som en elbil bare så lenge batteriet hadde mer ladning enn den konvensjonelle hybridversjonen. Nå har vi den nye 2023 Prius Prime, med et 13,6 kwh batteri som gir rekkevidder på 39 til 44 miles, som kommer til forhandlere i mai.
2023 Toyota Prius Prime
2023 Toyota Prius Prime
2023 Toyota Prius Prime
Prius Prime design og styling
Mens den gamle Prius Prime hadde mange designforskjeller fra sin vanlige gamle hybrid-søsken – hvis utseende ikke fikk gode anmeldelser, for å si det veldedig – er den nye nesten identisk med den vanlige hybridversjonen. Prius-entusiaster vil legge merke til ladeportdøren på høyre bakflanke, forskjellige hjuldesign og en litt annen nedre profil foran. Det er det.
Mangelen på differensiering var bevisst, sa Toyota-sjefer til Green Car Reports. Tanken var å plassere Prime-versjonen på toppen av Prius-modellutvalget, i stedet for å prøve å gjøre den til en separat og distinkt modell slik den forrige hadde vært.
Gitt de lave volumene som er anslått, virker det fornuftig. Toyota sier volumet for det første året av den nye Prius vil være 30 000, med Primes som representerer 30 prosent av det, eller opptil 10 000. For hele 2024-året forventer den at disse tallene vil stige til 50 000 og 15 000. Med tanke på at det ble solgt 240 000 Priuses i fire forskjellige modeller for ti år siden, er det litt av en comedown.
2023 Toyota Prius Prime
Vi kjørte to Prius Primes i og rundt San Diego-forstaden Carlsbad. Den ene var en topptrimmet XSE Premium, mens den andre var en XSE på mellomnivå. Begge ble estimert til 39 miles av kombinert EPA-rekkevidde, men gitt rekkevidden av kjøremoduser, akselerasjonstester og andre kjørevariasjoner, kunne vi ikke fastslå om dette tallet var rimelig. Erfaring med forrige generasjon Prime tyder på at det sannsynligvis er det.
Prius Prime EV-akselerasjon: nok til å sjokkere en lastebil
På veien var akselerasjonen i elektrisk modus rask, spesielt til 30 mph. Vi var i stand til å overraske en lastebilbror i en veldig høyt løftet pickup når lyset snudde. Gasslåsen som hindrer sjåfører i å utløse motor-på-modus ved et uhell, er fast, og de elektriske motorene er kraftige nok til å snurre et innvendig forhjul mens de akselererer rundt en kurve.
2023 Toyota Prius Prime
2023 Toyota Prius Prime
2023 Toyota Prius Prime
Dessverre føltes regenerativ bremsing ikke mer aggressiv enn den vanlige Prius-hybriden, til tross for den mye større pakken. Bare i nedoverbakker økte regen merkbart, da bilen holdt seg til en innstilt hastighet. Men til tross for den helelektriske naturen til Prime i EV-modus, var det ingenting som tilnærmet tung regen, enn si en-pedalkjøring.
Til tross for det vil den større pakken akkumulere betydelig mer ladning i nedoverbakke enn de konvensjonelle hybridene. Vi fikk faktisk 10 prosent av batterirekkevidden, eller omtrent 4 miles med helelektrisk kjøring, i løpet av flere nedoverbakke miles av kjøreruten.
En skurrende overgang til gass
Totalt sett kjører 2023 Prius Prime omtrent som en vanlig bil i elektrisk modus. Det er beundringsverdig. Men det gjorde overgangen til motorhybridkraft mer skurrende etter de over 30 milene vi dekket utelukkende på batterikraft.
I hybridmodus putter Prius Prime komfortabelt stille rundt i byen. Motorstøy er fjerntliggende, der oppe i nesen et sted. Hvis den slår seg på med jevn hastighet når batteriet er tomt, er det ikke merkbart. Akselerer imidlertid inn på en kort oppoverbakke, og det blir raskt høyt – men verken like thrashy eller så desperat-klingende som tidligere generasjoner.
2023 Toyota Prius Prime
Men spesielt etter stillegående EV-kjøring med bare litt sutring fra drivverket, var dette motorbrølet spesielt skurrende. Det tok omtrent 10 miles å akklimatisere seg, da minner om jevn, stillegående kun elektrisk fremdrift bleknet bort.
Våre to Prius Primes viste hver et kumulativt gjennomsnitt på 3,1 miles per kwh, selv om vi ikke hadde noen innsyn i de forrige kjøresyklusene de tilbakelagte milene. Og vi satte pris på Hill Hold-funksjonen som holdt bremsene aktivert etter et stopp – selv om vi syntes det var frustrerende at den måtte kobles inn igjen etter hver strømsyklus.
Påvirker den nye Prius-formen kabinkomforten?
Femte generasjons Prius er fortsatt en slående, pen bil, en som prosjektteamet bevisst ofret noen få punkter med aerodynamisk luftmotstand – og kanskje noe praktisk – for å få den overbevisende formen riktig. Toyotas markedsførere drar full nytte av den nye og uventede skjønnheten, med annonser merket «Prius: It’s a Looker Now» og «Prius: It’s Rebellious Now».
2023 Toyota Prius Prime
2023 Toyota Prius Prime
2023 Toyota Prius Prime
Vi er ikke sikre på det faktiske opprøret, men den bratte frontruten – i en vinkel på 21,6 grader – krever fortsatt en hånd på søylen og en dukke-og-vri-bevegelse for å falle ned i førersetet uten å slå hodet. Innvendig sitter passasjerene lavt, og flere sjåfører klaget over vanskelighetene med å finne justeringer for setet og rattet som lar dem se instrumentgruppen – ved bunnen av frontruten – uten at hjulet gnidd mot bena.
Bortsett fra drivverket, praktisk talt hver kommentar vi ga i vår første kjørerapport om den konvensjonelle 2023 Prius-hybriden gjelder for Prime. Du vil savne den på en parkeringsplass med mindre du tilfeldigvis ser den koblet til.
Vil eiere koble dem til? Toyota hadde ingen data om den forrige plugin-modulen å dele, selv om den (som før) lovet å undersøke spørsmålet.
Prius Prime vs brukt Volt?
Så … tilbake til den Chevy Volt. Mer enn syv år etter at GM lanserte sin andregenerasjons plug-in hybrid kombi-og fire år etter at den ble drept – har Toyota bygget en bedre Volt?
I rekkevidde er svaret nei. Volt var EPA-vurdert til 53 miles da den dro; alle bortsett fra basis Prius Prime kommer inn 27 prosent under det. Dessuten forble Volt helt elektrisk selv under fot-til-gulv-akselerasjon hvis batteripakken var ladet; Prius Prime vil starte sin motor under disse omstendighetene.
Utseendemessig må vi si at Prius vinner. Andregenerasjons Volt var frekk og attraktiv, men 2023 Prius Prime får fortsatt nikk for å være ganske enkelt en kjeve form, en så på og kommenterte vidt og bredt under testene våre.
2023 Toyota Prius Prime
Vil Volt-eiere som ønsker å erstatte sine seks år gamle biler finne Prius Prime en overbevisende oppføring? Kan være. Men helt et tiår etter Toyotas første Prius med plugg, kan vi ikke unngå å føle at selskapet fortsatt ikke ønsker å drive med elbiler. Selv om den har forpliktet 35 milliarder dollar til batterielektriske kjøretøy innen 2030 – samme beløp som General Motors – gjør dens første EV-inngang, den overveldende bZ4X kompakte SUV, neppe det tilfellet at Toyota kan designe overbevisende elbiler.
Etter å ha levert inn vår Prius Prime, dukket det opp en siste tanke: Som en batterielektrisk modell ville en Prius Prime EV vært et langt bedre kjøretøy enn bZ4X. Den ville hatt større rekkevidde, og dens visuelle appell ville ha tiltrukket seg et nytt sett med kjøpere som var ivrige etter å ha en elbil – og holdt Prius-navnet relevant.
Som det er, er 2023 Toyota Prius Prime en god plug-in hybrid. Men med mindre rekkevidde og mindre ytelse enn Volt for syv år siden, er det ikke en stor plug-in hybrid.
–
Toyota leverte flybilletter, overnatting og måltider for å gjøre det mulig for Green Car Reports å gi deg denne førstepersonskjøringsrapporten.
[ad_2]
Se Kilden