2024 Volvo EX90 elektrisk SUV ser på merkevarens EV-fremtid

Nov 10, 2022 | Elbil og elbil ladere

[ad_1]

2024 Volvo EX90 vil være bilen som sementerer den svenske produsentens pivot til elektriske kjøretøy for Nord-Amerika. Denne nye syvseters crossoveren, som ble avslørt for verden onsdag morgen i Stockholm, peker mot Volvos helelektriske fremtid, samtidig som den faller i takt med formen og funksjonen til bensin-SUV-en XC90 som redefinerte merket.

Med tre seterader og anslått rekkevidde på opptil 300 miles, er den nye store elbilen (vist her i europeisk trim) den definerende modellen for Volvo i USA. Som for Volvo XC90, som fortsatt vil bli laget parallelt med EX90 , vil den bli fulgt av mindre søsken som selger til lavere priser og i høyere volum—men EX90 setter tonen for hva som vil følge. Volvo sier de vil lansere ett nytt batteri-elektrisk kjøretøy hvert år, og vil kun selge elbiler innen 2030.

Viktig for amerikanske kjøpere, EX90 vil bli bygget i Volvos monteringsfabrikk i Ridgeville, South Carolina, fra og med neste år. Det oppfyller ett av flere nye krav for å kvalifisere den for føderale insentiver under nye regler vedtatt etter vedtakelsen av inflasjonsreduksjonsloven. Den skal også bygges i Kina. Amerikanske kunder kan konfigurere bilene sine fra og med neste høst, for levering tidlig i 2024. Prisene for en “velutstyrt” EX90 vil starte på mindre enn $80 000, sa Volvo.

2024 Volvo EX90

2024 Volvo EX90

Trofast ekko av forgjengeren

EX90 er ikke den avanserte elektriske transporten som ble forhåndsvist av Volvo Concept Recharge «brand manifesto»-designøvelsen som ble vist sommeren 2021. I stedet kan 2024-modellen umiddelbart identifiseres som en stor Volvo SUV i stil med XC90. Den er så trofast mot den banebrytende modellen, det kan nesten være en mild oppfriskning av den modellen – helt til du ser nærmere på detaljene.

I profil er bakluken noe mer raket og overkroppen smalner bak. De nå tradisjonelle vertikale baklyktene forblir, men nå er de skilt fra de brakettformede nedre lysene, som er koblet på tvers av toppen i en ny variant av varemerket Volvo-bak.

Foran fortsetter en glatt dekkplate med merkets store «jernmerke»-logo inn i mer tilbakesveide hjørner under frontlykter med Volvos «Thors hammer»-mønster inn i fenderne. Men skulpturen på kroppssiden og hjulbrønnen gjenspeiler trofast det fra forgjengeren, til det punktet hvor vi forventer at venner, naboer og slektninger ser på EX90 som den nye modellen av XC90 og kanskje helt savner at den drives av elektrisitet.

Innvendig sitter tre seterader under et fullt glasstak, noe som gir takhøyde samtidig som den barberer en verdifull tomme eller to fra EX90s aerodynamiske profil. Den sentrale berøringsskjermen i nettbrettstil er større, 14,5 tommer, og det er færre knotter og knapper på selve dashbordet. Vi venter med å kjøre EX90 før vi vurderer hvor effektivt det fungerer. Noen andre elbiler har gått over bord i å eliminere harde kontroller for trykk-og-sveip-knapper på skjermen, til skade.

2024 Volvo EX90

2024 Volvo EX90

‘Performance-versjon’ lovet

2024 EX90 drives av to elektriske motorer som trekker strøm fra en 111 kilowatt-timers batteripakke plassert under kabinen. Standardversjonen har en kombinert effekt på 300 kilowatt (408 hestekrefter), mens en “ytelsesversjon” vil ha en høyere effekt på 370 kw (496 hk) og 671 lb-ft dreiemoment. Volvo siterer en estimert rekkevidde på “opptil 300 miles” på en enkelt lading, selv om leserne bør vente på EPA-rangeringene, som sannsynligvis ikke kommer før et år eller mer.

Selskapet brukte ganske mye av debuten på ideen om at EX90 er et “programvaredefinert kjøretøy”, en forkortelse for en bil hvis definerende egenskaper bestemmes like mye av driftsprogramvaren som maskinvaren den kontrollerer. Som Tesla viste for 10 år siden, kan programvare per definisjon oppdateres, noe som betyr at slike kjøretøy kan legge til nye funksjoner (i tillegg til å fikse eventuelle feil) via over-the-air programvareoppdateringer.

EX90 vil kjøre på Volvos eget operativsystem, med programvare utviklet internt som kjører på et par sentrale dataplattformer fra Nvidia Drive AI kalt Xavier og Orin. Mye av det sjåførene ser på de digitale skjermene kjører på Qualcomms Snapdragon Cockpit-plattform. Alt er integrert for å gi neste generasjon brukergrensesnitt som erstatter Volvo Sensus-systemet i XC90.

En bagasjerom foran er dyp nok til å romme minst én koffert i midten, med grunnere skuffer på hver side for å holde gjenstander som en bærbar ladeledning.

2024 Volvo EX90

2024 Volvo EX90

Lidar for flere førerassistansefunksjoner

Det er nesten usynlig i et svart hus på toppen av frontruten, men EX90 er et av de første kjøretøyene i verden som vil tilby en Lidar-skanner som fabrikkutstyr. Den kombinerer både kameraer og radarsensorer for å skape det Volvo kaller et «omgivende skjold» for sikkerhet.

Lidar anses nå som et krav for avanserte nivåer av automatisert sjåførassistanseprogramvare, som tillater hands-off kjøring på motorveier og andre veier. Volvos assistentkjøringsfunksjon kalles Pilot Assist, og i EX90 legger automatisert filskifte til eksisterende funksjoner som finnes i tidligere kjøretøy, inkludert aktiv filholding og adaptiv cruisekontroll.

Kameraer inne i kupeen overvåker førerens øyne, og systemet vil varsle – om økende frekvens, først «skånsom» og deretter «mer insisterende» – hvis det oppdager distrahert kjøring. Hvis sjåføren rett og slett ikke reagerer, vil bilen stoppe seg selv og tilkalle hjelp (sjåførens hjerteinfarktscenario).

2024 Volvo EX90

2024 Volvo EX90

Bidisjonell lading

Som mange andre produsenter ser Volvo enorme fordeler ved å la elbiler tjene som mobil energilagring – for husholdningsbackup og andre funksjoner. EX90 er den første elektriske Volvoen med den egenskapen innebygd, selv om Volvo advarer om at den vil bli gjort tilgjengelig “senere” i visse markeder.

For hurtiglading sier selskapet at EX90 vil lade fra 10 til 80 prosent på omtrent 30 minutter. Det er selvfølgelig under ideelle omstendigheter som inkluderer batteritemperatur, omgivelsestemperatur og en ladestasjon som kan levere den nødvendige strømmen.

Mye mer gjenstår å lære om 2024 Volvo EX90, og selskapet vil ha flere detaljer etter hvert som lanseringen i USA nærmer seg. I mellomtiden vet vi nå hvordan det ser ut og noen av de tekniske detaljene. Eiere av dagens Volvo XC90s vil sannsynligvis være beroliget – og begeistret.


Volvo sørget for flybilletter, overnatting og måltider for å muliggjøre Grønn bilrapporter for å gi deg denne førstepersonsrapporten.

[ad_2]

Se Kilden