[ad_1]
Det vil snart være mulig å få en solladet elbil i USA for bare $6250—med en fangst.
Squad Solar City Car er produktet av det nederlandske firmaet Squad Mobility, som ble grunnlagt i 2019. Den ble avduket i mai i fjor og bruker sollys til å lade opp batteripakken. Leveransene er planlagt å starte i 2024, og Squad bekreftet nylig at kjøretøyet vil komme til USA
Imidlertid kvalifiserer ikke denne lille toseters el-bilen (en fireseterversjon) egentlig ikke som en bil i USA. Den ble bygget for å samsvare med EUs L6e-kategori, noe som teknisk gjør den til en “lett firhjuling”. I USA sa Squad at det er klassifisert som et Low Speed Vehicle (LSV), med en topphastighet begrenset til 25 mph. Selskapet ser inngjerdede samfunn, feriesteder og andre lukkede eiendommer som sannsynlige brukstilfeller, men merker seg at tre av kjøretøyene kan passe på en enkelt parkeringsplass ved gaten.
Squad Solar City Car
Ikke at Squad EV vil være i stand til høyere hastigheter. Kjøretøyet på 772 lb drives av et par 2-kw (2,6-hk) motorer, en som driver hvert bakhjul. De drives av en 6,4 kwh batteripakke, som igjen lades av et takmontert solcellepanel med en toppeffekt på 250 watt, eller ved konvensjonell nivå 1 AC-lading.
På solfylte dager i Nederland anslår Squad at solcellepanelet vil gi 13,6 miles rekkevidde, eller opptil 19,2 miles i solfylte Las Vegas. Batteripakken består av utskiftbare og bærbare moduler, som gir opptil 62 miles estimert rekkevidde eksklusiv solenergi. Basisversjoner har imidlertid bare en rekkevidde på 31 mil.
Å betale bare grunnprisen betyr også at man slipper dører, selv om Squad EV har trepunkts sikkerhetsbelter, rullebur og kollisjonsstrukturer foran og bak.
Squad Solar City Car
Solar-supplerte elbiler ser ut til å være en ny trend, men de fleste andre så langt – som Aptera, Sono Sion og Lightyear 0 er mye dyrere. Squad Solar City Car ser også ut til å være den første som bruker solenergikonseptet på en mikro-EV.
Blant andre mikro-EV-er – om enn uten solenergi – leies Citroën Ami i Europa for billig. Citroën oppga en rate tilsvarende mindre enn 23 dollar i måneden da Ami ble lansert i 2020. Bilprodusenten selger ikke lenger biler i USA, men har ertet planene om å bringe Ami hit som en del av foreldre Stellantis’ mobilitetstjeneste Free2Move.
En annen er Eli Zero, fra et LA-firma som planlegger å selge kinesiskproduserte toseter i USA og Europa. Eli begynte produksjonen i et lite antall i september – i utgangspunktet bare for Europa.
[ad_2]
Se Kilden