90 000 Miles på Tesla Model 3 min – vedlikeholdskostnader høyere enn forventet

Mar 6, 2023 | Elbil og elbil ladere

[ad_1]

Jeg er en stor EV og Tesla fanboy. Jeg vet at elbiler i hovedsak er mye mindre komplekse enn biler med forbrenningsmotorer. En erstatningskostnad for en forbrenningsmotor (ICE) er ~$7000. Det er mye mer komplekst enn en elektrisk motor. I tillegg har ICE-biler svært komplekse girkasser (erstatningskostnad ~$5000). Du har også eksos- og utslippskontrollsystemer, som elbiler ikke har, radiator/kjølesystemer osv. osv. osv. En elbil har et veldig dyrt batteri, men jeg behandler min med barnehansker og håper den holder over. 10 år. Min Model 3 Long Range ble garantert fullstendig for 50 000 miles. Drivsystemet og batterigarantien vil gå ut ved 130 000 miles. De mange sammenligningene jeg har sett anslår at vedlikeholdskostnadene for elbiler er mye lavere enn for ICE-kjøretøyer. Det tunge EV-batteriet fører imidlertid til at dekkene slites raskere enn for et ICE-kjøretøy, så det er en økt kostnad for EV-vedlikehold.

Mary, Zuni, el-sykkelen min og vår Tesla Model 3 med sykkelstativ i Zion National Park, Utah. 10. januar 2022. Foto Fritz Hasler.

Spesifiserte reparasjons- og vedlikeholdskostnader for vår Tesla Model 3 Long Range

På litt over 90 000 miles, de totale kostnadene for dekkene og reparasjoner utenfor garantien for min Model 3 har vært $5 441,42. Se spesifiserte kostnader nedenfor. Dette er mye mer enn jeg forventet. Jeg har hatt vedlikeholdsproblemene beskrevet i de følgende avsnittene. Beleilig var jeg i stand til å få tak i datoer, kjørelengde og nøyaktige kostnader for Tesla-reparasjonene fra Tesla-appen på telefonen min. Ikke praktisk, det ser ut til å gå tilbake bare 2 år.

1) Jeg har trengt å bytte dekkene tre ganger (det tredje settet skal ta meg til 120 000 miles) for $578,93 + $565,44 + $1,252,23 = $2 395,60 Merk: De to første settene med dekk ble kjøpt i en hull-i-veggen dekkbutikk i Wisconsin Northwoods nær Rhinelander. Det tredje settet ble kjøpt i en Les Schwab dekkbutikk i Orem, Utah, hvor jeg kom med et helt flatt høyre bakdekk. Jeg hadde ingen mulighet til å handle dekk og skjønte ikke hvor mye mer jeg hadde betalt for de 3rd sett.

2) Det var konsekvent knirking og Tesla utførte følgende: “Forsegl venstre fremre øvre kontrollarms kuleledd.” Dette skjedde da kjørelengden var under 50 000, så det ble dekket av garantien. (Merk: Jeg har ikke nøyaktig dato og kjørelengde fordi dette er en av de eldre reparasjonene som ikke lenger er gitt under servicehistorikk i Tesla-appen på mobiltelefonen min.)

3) ~april 2020 og april 2021: 4-hjulsjustering to ganger = ~$280

4) ~oktober 2021/~53 000 miles: fjern og skift ut bakre aeroskjold = ~$427,13

5) 3. november 2021/54 131 miles: «Reseal Right Front Upper Control Arm Ball Joint» (for å knirke igjen) = $49

6) 3. november 2021/54 131 miles: 4-hjulsjustering = $90,75

7) 22. juli 2022/73 149 miles: Fjern og skift ut Superbottle (kjøleventil for batteri og drivsystem) fordi bilen ikke ville kjøre over 50 mph = $672,75. Merk: denne er erstattet av Octovalve på nyere Model 3s.

8) 2. februar 2023/88 705 miles: Fjern og skift ut front-aero-skjold (under bilfiberforkle) = $427,13.

9) 20. februar 2023/90 029 miles: Fjern og skift ut PTC/kabinvarmer (bilen ville ikke kjøre inn) = $1 148,00 (Merk: Jeg forstår at nyere modell 3 nå har en varmepumpe i stedet for motstandsoppvarming. PTC er nå isolert fra drivsystemet, så hvis varmepumpen svikter, bør det ikke føre til at drivsystemet fryser.)

Det gode: Selv om jeg bor bare 4 miles fra Pleasant Grove, Utah, Teslas utstillingslokale og servicesenter, ble en ekstern servicetekniker sendt til huset mitt for å utføre reparasjonen.

Det dårlige: Dessverre ble “bøssingsbraketten – stabilisatorstangen” med de gjengede hullene skadet, så den nye aero shieden kunne ikke installeres. Jeg måtte gå til Pleasant Grove Tesla-servicesenteret for å få “bøssingsbraketten – stabilisatorstangen” fjernet og erstattet slik at reparasjonen kunne fullføres. Også, da jeg først hadde knirking fra venstre fjæring foran, sendte Tesla en mobilreparatør til min bolig i Saint George, Utah. Han var i stand til å diagnostisere problemet, men ikke fikse det. Jeg fikk det fikset senere på Tesla-servicesenteret i sentrum av Salt Lake City under garantien.

Da Superbottle sviktet, ga bilen meg advarsler og jeg klarte ikke å kjøre i mer enn 50 mph. Da PTC (kabinvarmeren) sviktet, ga bilen meg advarselen om at når jeg først har slått av bilen min, kan den kanskje ikke starte igjen. Jeg kjørte direkte til Tesla-servicesenteret mitt i nabolaget og satte bilen i parken. Da jeg prøvde å sette bilen i kjøre for å komme inn i serviceverkstedet, nektet den. Tesla-serviceteknikeren måtte bruke sin hendige billøfteanordning for å dra bilen inn i servicebrønnen.

I hovedsak hadde jeg to dyre reparasjoner for gjenstander som “ikke var en del av drivsystemet.” De førte imidlertid til at drivsystemet sviktet. Dessuten klarte jeg å skrelle av to deler av undervognsfiberplate aero-skjoldet. Den første hendelsen skjedde da jeg traff 12″ vann som jeg ikke så i en lynflom i 40 mph. Den andre hendelsen skjedde da jeg kjørte bilen min ut av Brighton skianleggs parkeringsplass i 6″ med pakket snø.

Tesla mobilreparasjonstekniker

Teslas mobilreparasjonstekniker jekker opp bilen min og holder det nye frontaeroskjoldet i oppkjørselen min. 26. januar 2023. Foto Fritz Hasler.

Det ser ut til at Tesla burde ha fikset gratis de to elementene som fikk drivsystemet mitt til å svikte siden drivsystemet fortsatt var under garanti. Dessuten er fiberplate aero-skjoldene under bilen ikke veldig holdbare. Faktisk, da det fremre undervognaero-skjoldet sviktet, ble det erstattet av en ny plastversjon som visstnok er mer holdbar.

Tesla Model 3 Long Range Reparasjons- og vedlikeholdskostnadssummasjon

  • 3 sett med dekk: $578,93 + $565,44 + $1,252,23 = $2,395,60
  • Bytt ut bakre aero-skjold: ~$427,16
  • 4-hjulsjustering × 3: $370,75
  • Bytt ut Superbottle (batteri- og drivsystemkjøleventil): $672,75
  • Bytt ut PTC (feilen i kabinvarmeren førte til at drivsystemet frøs): $1.148
  • Bytt ut aeroskjold foran: $427,16
  • Totalt: $5 441,42

Utenfor garanti Tesla Model 3 Service- og vedlikeholdskostnader vs. utvidet garanti

Jeg unngår nesten universelt å kjøpe utvidede garantier på produkter jeg kjøper. Det inkluderer de ~10 bilene jeg har eid opp gjennom årene. Jeg antar at jeg vil spare penger ved egengaranti. I de tilfellene hvor produktet, som et bilbatteri eller bildekk, kommer med garanti, har jeg aldri samlet på en. Jeg har nylig blitt oversvømmet med annonser fra Car Shield som prøver å selge meg en utvidet servicegaranti på kjøretøyet mitt. Jeg fikk et sitat fra Car Shield akkurat nå. De vil ha $220/måned, eller $2640/år, med en $100 egenandel for hver hendelse. Hvis jeg hadde kjøpt en Car Shield-policy da jeg gikk over 50 000 miles i november 2021, ville jeg ha betalt 14 × $220 = $3000 nå. Reparasjonskostnadene mine i løpet av denne perioden har vært $2247, minus $300 i hypotetiske egenandeler vil være $1947. Derfor har det vært billigere så langt å gå uten en Car Shield-policy.

Jeg har fortalt meg selv at elbilen min vil være så pålitelig at en Car Shield-policy ville være bortkastet penger. Jeg er imidlertid ikke uvitende om den fancy datamaskinen, skjermen og elektronikken i Teslaen min, samt elektriske seter og vinduer, stereoanlegg osv. osv. osv. Det er mange ting i bilen som kan svikte … og nå lærer jeg om feilmoduser for ting jeg aldri har vurdert. Foreløpig er jeg foran og jeg holder pusten og håper på det beste for fremtiden.

Legg til dine erfaringer med reparasjoner på Tesla-bilene dine i kommentarfeltet nedenfor.


 


Jeg liker ikke betalingsmurer. Du liker ikke betalingsmurer. Hvem liker betalingsmurer? Her på CleanTechnica implementerte vi en begrenset betalingsmur en stund, men det føltes alltid feil – og det var alltid vanskelig å bestemme hva vi skulle legge bak der. I teorien ligger ditt mest eksklusive og beste innhold bak en betalingsmur. Men da er det færre som leser den! Vi liker bare ikke betalingsmurer, og derfor har vi bestemt oss for å droppe vår.

Dessverre er mediebransjen fortsatt en tøff, tøff virksomhet med små marginer. Det er en uendelig olympisk utfordring å holde seg over vann eller kanskje – gispe — vokse. Så…


 




[ad_2]

Se Kilden