YouGov-undersøkelse avslører et betydelig skifte til lading av elbiler utenfor hjemmet | CTEK

Oct 3, 2022 | Diverse

YouGov-undersøkelse avslører et betydelig skifte til lading av elbiler utenfor hjemmet |  CTEK

En YouGov-undersøkelse1 avslører et betydelig skifte mot lading av elbiler utenfor hjemmet, ettersom offentlige og destinasjonsladeanlegg begynner å øke for å møte økende etterspørsel.

Undersøkelsen, utført av YouGov på vegne av CTEK, det ledende globale merket innen billading, avslører at bare 56 % av elbileierne nå lader hjemme (ned fra 78 % i 2021), mens 20 % lader på kjøpesentre, 20 % på jobb, 11 % på hotell og 8 % på restauranter. 17 % lader på bensinstasjoner, men bare 7 % oppgir dette som sitt foretrukne sted å lade, og 12 % sier faktisk at det å slippe å besøke bensinstasjoner er favoritten med elbil-eierskap!

Tall fra Zap Map viser at antall offentlige ladepunkter har steget med 34 % siden i fjor2 og, oppmuntrende nok, viser YouGov-undersøkelsen at tilgjengeligheten av offentlig lading nå er langt mindre en bekymring for elbileiere, med bare 8 % som gir mangel på lokale ladefasiliteter som deres største frustrasjon, sammenlignet med 30 % i 2021.

Imidlertid føler nesten tre fjerdedeler (71%) av britiske bilister fortsatt at mer ladeinfrastruktur er nødvendig for å møte økende etterspørsel etter elbil-lading, og selv om dette har redusert noe fra 78% i 2021, er det fortsatt det høyeste nivået i Europa.

Betydningen av lading utenfor hjemmet er ytterligere bevist av 44 % av britiske bilister som sier at tilgjengeligheten av offentlig lading gjør dem mer sannsynlig å kjøpe en elbil. I tillegg sier halvparten (50 %) av sjåførene at det er mer sannsynlig at de kjøper en elbil hvis de har lademuligheter på jobben, og dette stiger til 81 % blant tidligere elbileiere.

Pålitelighet ved lading utenfor hjemmet er fortsatt et problem hos 9 % av eierne av elbiler i Storbritannia, 7 % er frustrerte over kompleksiteten i betalingen og 59 % føler at mangelen på EV-roaming, noe som vil tillate sjåfører å få tilgang til forskjellige leverandørers ladere og nettverk, er en stor frustrasjon. Dette er et enda større problem i Tyskland og Frankrike, hvor henholdsvis 67 % og 62 % av sjåførene er frustrerte over mangel på EV-roaming. Det er mindre et problem i Nederland og Skandinavia, hvor EV-roaming er bedre etablert.

Cecilia Routledge, Global Director, Energy & Facilities for CTEK, sa: “Det er ekstremt oppmuntrende å se at tilgjengeligheten av offentlige og destinasjonsladeanlegg begynner å øke for å møte den økende etterspørselen etter ekstern lading, siden dette er en viktig faktor for den generelle aksepten og bruken av elektrisk bilkjøring .

“Plitelighet ved lading utenfor hjemmet er imidlertid fortsatt et problem, og dette er et aspekt som trenger ekstra fokus, sammen med skritt for å redusere kompleksiteten til betaling og bransjeomfattende forpliktelse til å rulle ut EV-roaming, noe som vil gi elbilsjåfører bedre tilgang til ladestasjoner, på samme måte som mobiltelefonbrukere ganske enkelt kan få tilgang til forskjellige nettverk når de reiser rundt i verden.»

Med de eskalerende levekostnadene og stigende drivstoffprisene, er det neppe overraskende at økonomiske hensyn blir stadig viktigere for alle bilister. En fjerdedel (25 %) av nåværende elbileiere gir nå lavere driftskostnader som favoritten ved eierskap av elbiler, foran 21 % som nevner miljøfordeler. Imidlertid er eiere av elbiler i Storbritannia fortsatt de mest miljøbevisste i Europa, med 33 % som gir miljøhensyn som hovedgrunnen til å kjøpe en elbil, sammenlignet med et gjennomsnitt på 23 % i resten av Europa, der lavere driftskostnader er den viktigste. grunn for kjøp.

For eiere som ikke er elbiler, har lavere driftskostnader blitt viktigere enn tilgang til ladepunkter, og kjøpesummen på elbiler er fortsatt den største barrieren for bilister som vurderer byttet. I tillegg føler 64 % av sjåførene at statlige subsidier er avgjørende for å oppmuntre flere til å kjøpe elbiler, og dette er det høyeste nivået i Europa.

Undersøkelsen fremhevet også et behov for tydelig, konsistent informasjon om elbiler og elbillading, for å hjelpe sjåfører med å skjære gjennom fjellene av, noen ganger motstridende, informasjon som er der ute. 30 % av sjåførene sa at de var forvirret over all informasjonen som er tilgjengelig om elbiler, 45 % sa at de ikke ville vite hvor de skulle gå for å finne ut om elbiler, og 17 % av sjåførene sa at det å vite mer om elbiler og hvordan de fungerer ville oppmuntre dem til å kjøpe en.

Her er noen andre interessante fakta og tall fra undersøkelsen (alle tall gjelder Storbritannia, med mindre det er oppgitt).

  • Voksne i Storbritannia og Nederland er de mest positive i Europa til elbiler, med 55 % av bilistene i disse landene som tror at elektrisk bil er fremtiden for veireiser. Dette øker til 70 % av nåværende britiske elbileiere.
  • 81 % av nåværende EV-eiere og 77 % av hybrideiere sier at de sannsynligvis vil kjøpe et helt elektrisk kjøretøy i fremtiden.
  • Antall elbil-eiere som gir kjørerekkevidde (avstanden et kjøretøy kan kjøre på én lading) som hovedfrustrasjon har redusert fra 23 % i 2021 til 17 % i år, men mer enn halvparten (51 %) av elbileierne har fortsatt et visst nivå av rekkeviddeangst.
  • EV-eiere gir lavere driftskostnader som favoritten ved elektrisk motorkjøring (25 %), med 21 % som nevner miljøfordeler, 12 % sier de liker å slippe å besøke bensinstasjoner, 11 % liker kjøretøyets teknologi og 8 % liker «franser» fordeler som gratis parkering og reduserte rushtidsavgifter.
  • 40 % av elbileierne lader en gang i uken eller mindre, 26 % lader 2 til 3 ganger i uken og 17 % lader 1 til 3 ganger i uken. Bare 14 % lader hver dag.
  • 29 % av elbileierne kjører kjøretøyene sine 4 til 6 ganger i uken, 24 % kjører 2 til 3 ganger i uken, 20 % hver dag, 13 % en gang i uken og 11 % en gang i fjorten dager eller mindre.
  • Tilgjengeligheten av statlige subsidier, for å gjøre en elbil rimeligere, er fortsatt det viktigste som vil oppmuntre ikke-elbilførere til å bytte (49 %). Lavere driftskostnader har blitt viktigere (44 %), og tilgang til ladepunkter (40 %) mindre viktig enn i fjor. Miljøhensyn er fortsatt det fjerde største insentivet til å bytte, med 30 %, etterfulgt av å vite mer om elbiler og hvordan de fungerer (17 %).
  • Når det gjelder kjøpskostnader, sa 18 % av britiske sjåfører at de ville betale opptil 10 000 pund for en elbil, 12 % opp til 15 000 pund, 9 % opp til 20 000 pund, 7 % opp til 25 000 pund, 4 % opp til 30 000 pund og 1 % over £30K.

En fullstendig rapport, med funn om bruk og eierskap av elektriske kjøretøy over hele Europa (Storbritannia, Sverige, Tyskland, Nederland og Norge), er tilgjengelig her

Vi er elektrikerne i Agder du kan stole på!

Med beliggenhet i Kristiansand og tettstedene i Agder kan vi støtte ditt elektriske behov. Du kan kontakte oss dersom du trenger hjelp til å fikse et elektrisk anlegg, installere energibesparende smarthusløsninger, skifte varmtvannsbeholder eller annet. I Sogndalen, Søgne, Mandal, Arendal, Lillesand, Grimstad og andre steder i Agder kan vi hjelpe. Hvis du har spørsmål, ikke nøl med å kontakte oss.

Kilde

Er jacuzzi og boblebad det samme?

Er jacuzzi og boblebad det samme?

Er jacuzzi og boblebad det samme? Boblebad er badekar med utvidet funksjonalitet der vannet sirkulerer kontinuerlig, også kalt massasjebad eller jacuzzi. Men er disse begrepene helt like, eller er det noen forskjeller? La oss ta en nærmere titt. Hva er et boblebad? Et...

Hvor mye koster en elektriker i timen?

Hvor mye koster en elektriker i timen?

Hvor mye koster en elektriker i timen? Som regel tar elektrikeren betalt per time, men noen ganger kan de også tilby fastpris for enkelte tjenester. Timeprisen kan variere mellom elektrikerfirmaer, men det er vanlig å ta et sted mellom 700 og 1.100 kroner i timen....

Rehabilitere strømanlegget i en enebolig

Rehabilitere strømanlegget i en enebolig

Rehabilitere strømanlegget i en enebolig Å rehabiliterere strømanlegget i en enebolig kan være en krevende, men viktig oppgave. Et gammelt og utdatert strømanlegg kan være farlig, og det å oppgradere det er essensielt for å sikre et trygt og pålitelig elektrisk system...