[ad_1]
Mercedes-Benz har oversvømmet nyhetsnettet i dag, og deler flere pressemeldinger rundt sin EV-teknologi. Dagens nyheter inkluderer mer detaljerte detaljer knyttet til den kommende EQE SUV, samt første bilder og spesifikasjoner for Mercedes-AMG EQE SUV som snart vil bli med den. Det er MYE å utfolde seg her, så la oss hoppe rett inn..
Mercedes–Benz er fortsatt i de tidlige fasene av utrullingen av sin EQ-linje med elektriske kjøretøy, som jobber for til slutt å bli et helelektrisk luksusbilmerke. Denne overgangen begynte med EQS sedan, som snart ble fulgt av den mindre EQE-modellen.
I tillegg til EQC- og EQB-modeller, har Mercedes ertet med en syv-seters EQS SUV, som etter planen kommer senere i år. Naturligvis har Mercedes fulgt samme produksjonsvei som sine sedaner ved også å introdusere planer for en EQE SUV.
Publikum fikk sitt første glimt av interiøret i EQE SUV i august, med et løfte fra Mercedes om flere detaljer denne høsten. Her sitter vi i midten av oktober og Mercedes-Benz har holdt orden. Den delte ikke én, men tre forskjellige pressemeldinger i dag, som skisserte detaljer om EQE SUV og utover. La oss starte med standardversjonen.
Mercedes’ EQE SUV kommer med opptil 342 mil rekkevidde
I følge pressemeldingen i dag vil EQE SUV komme mer kompakt enn sedan-motstykket, men fortsatt romsligere innvendig. Mercedes-Benz forventer at EQE SUV vil tilby tilsvarende rekkevidde som EQE sedans, og anslår WLTP over 550 km (342 miles) for europeiske versjoner.
SUV-ens sjefsingeniør Dr. Oliver Röcker snakket med noen av EV-ens høydepunkter:
Våre store Mercedes-EQ-modeller er så fulle av innovasjoner at jeg synes det er vanskelig å plukke ut individuelle høydepunkter. Selv jeg, som tekniker, er alltid begeistret over den futuristiske arkitekturen til interiøret med MBUX Hyperscreen. Men, som det er typisk for Mercedes-Benz, lot vi det ikke ligge ved denne visuelle “wow-effekten”. Med den kamerabaserte blokkeringslogikken til passasjerdisplayet foran, har vi lagt til en virkelig kundesentrert teknisk innovasjon til det imponerende skjermbåndet. Dette gjør at passasjeren foran kan se på TV under en reise, for eksempel uten å distrahere sjåføren. Så jeg kunne listet opp mange flere store og små eksempler på innovasjonene i denne modellfamilien – fra A for assistansesystemene til Z for nulllag.
SUV-ens litium-ion-batteri består av ti moduler, og administrasjonsprogramvaren, utviklet internt, gir mulighet for over-the-air (OTA) oppdateringer for å holde energistyringen oppdatert. Denne pressemeldingen alene er på 35 sider, så vi anbefaler å sjekke den når du har tid. Her har vi fremhevet noen nøkkelspesifikasjoner du kan forvente å se. Spoilervarsel: Vi har ingen priser ennå.
- Tilgjengelig i enkeltmotor RWD eller dobbeltmotor AWD
- Ladekapasitet
- Bagasjeromsvolum (uten/med seter nede): 18,4/20,5-59,2 kubikkfot
- Lengde/bredde/høyde: 191,5/76,4/66,4 tommer
- Akselavstand: 119,3 tommer (3,5 i kortere enn EQE sedan)
- Kan plugge og lades
- Varmepumpe standard
- DIGITAL LIGHT hodelyktteknologi (valgfritt tillegg)
- Projiserer hjelpemerker eller advarselssymboler på veien
Det er mye mer å avdekke, men vi skal gå over til den høyytelses AMG-versjonen av EQE SUV, som også fikk sin offisielle debut i dag.
Mercedes-AMG introduserer også ytelse EQS SUV
I Mercedes andre pressemelding i dag tilbød den publikum en første titt på AMG-versjonen av EQE SUV, som kommer med mindre rekkevidde, men høyere ytelse og et unikt utseende bare den tyske ytelsesenheten kan levere.
Selv om Mercedes-AMG allerede har utviklet ytelsesversjoner av andre elektriske kjøretøyer i EQ-linjen, vil dette være den første SUV-en noensinne. Selskapene har tatt basisdesignet til EQE SUV skissert ovenfor og har hevet den både innvendig og utvendig. I henhold til utgivelsen:
To kraftige elektriske motorer og fullt variabel firehjulsdrift danner grunnlaget for den kjennetegnende AMG dynamiske kjøreopplevelsen. Mercedes-AMG-utviklerne har også designet mange andre parametere uavhengig. Disse inkluderer AMG RIDE CONTROL+ luftfjæring med adaptivt dempingssystem, bakakselstyring og AMG ACTIVE RIDE CONTROL – et AMG-spesifikt rullestabiliseringssystem. I tillegg kommer AMG SOUND EXPERIENCE og eksteriør- og interiørdesign.
På utsiden kommer den svarte AMG-radiatorgrillen med varmestemplede vertikale stag i krom, integrert Mercedes-stjerne og “AMG”-skrift. En ny funksjon som sees på bildene ovenfor er det merkespesifikke merket på panseret med AMG-emblemet i stedet for Mercedes-stjernen – første gang det er til stede på et rent elektrisk kjøretøy fra Mercedes-AMG. Fronten har også en AMG-spesifikk fasade, malt i karosserifarge med A-vinge i høyglans sort og kromdekor.
Inne i SUV-en har dashbordet et instrumentpanel og beltelinjer i Space Grey MB-Tex med røde stikninger. Midtdørspanelene går over fra midtkonsollen til instrumentpanelet i svart mikrofiber og mer røde stikninger, fremhevet av et AMG Performance-ratt i nappaskinn med en flat bunn, perforert grepsområde og justeringspadler i sølv. Andre unike detaljer inkluderer AMG-sportpedaler, AMG-gulvmatter og opplyste dørterskelpaneler med “AMG”-bokstaver.
AMG-versjonen av EQE SUV kan utstyres med en valgfri MBUX buet Hyperscreen som strekker seg fra A-stolpe til A-stolpe, komplett med tre separate skjermer inne i ett stykke glass. Det er her fremtidige sjåfører vil kunne velge mellom flere forskjellige kjøreegenskaper, ved å bruke Mercedes-AMGs AMG DYNAMIC SELECT-programmer:
Drive Program | EQE SUV-utgangsnivå |
Glatt | 50 % (308 hk) |
Komfort | 80 % (493 hk) |
Sport | 90 % (555 hk) |
Sport+ | 100 % (617 hk) |
RACE START uten Boost-funksjon | 100 % (617 hk) |
RACE START med Boost-funksjon (inkludert i AMG DYNAMIC PLUS-pakken) |
110 % (677 hk) |
I likhet med den originale EQE SUV-pressemeldingen, er det tonnevis av spesifikasjoner og detaljerte beskrivelser av den kommende EV innvendig og utvendig, så vi anbefaler på det sterkeste å sjekke dem alle ut selv. Hvis du har det travelt, er her en ganske grei oversikt over alle relevante spesifikasjoner som er tilgjengelige på AMG-versjonen.
Kjøresystem | AMG Performance 4MATIC+ fullt variabel firehjulsdrift |
Nominell utgang | 617 / 677 med AMG DYNAMIC PLUS-pakke |
Nominell dreiemoment | 701 / 738 med AMG DYNAMIC PLUS-pakke |
Batterikapasitet (brukbar) | 90,6 kWh |
Gjenopprettingskapasitet | 260 kW |
AC ladehastighet | 9,6 kW |
DC ladehastighet | 170 kW |
Lastekapasitet (seter opp/ned) | 18,4-59,2 kubikkfot |
Egenvekt / Bruttovekt / Maks. Nyttelast | 5 930 / 7 044 / 1 113 lbs. |
Slepekapasitet (bremset/ubremset) | 3 968 / 1 653 lbs. |
0-60 mph akselerasjon | Anslått 3,4 sekunder (med AMG DYNAMIC PLUS-pakke) |
Toppfart | 137 mph (149 mph med AMG DYNAMIC PLUS-pakke) |
Rekkevidde (WLTP) | 375–470 km (foreløpig) / 233-292 miles |
Priser og tilgjengelighet
Ifølge Mercedes-Benz vil standardversjonen av EQE-SUV-en starte produksjonen i desember ved bilprodusentens amerikanske anlegg i Tuscaloosa, Alabama. Batterier vil bli levert fra det nærliggende anlegget i Bibb County, som for tiden også leverer EV-batterier til EQS SUV.
Basert på disse to faktorene, kan noen versjoner av EQE SUV til slutt kvalifisere for føderale skattefradrag under reviderte vilkår fastsatt av den nylig undertegnede inflasjonsreduksjonsloven. Prisgrensen for elektriske SUV-er for å kvalifisere er imidlertid $80 000 eller mindre. Vi vet ennå ikke hvor denne elektriske SUV-en vil lande med sin start-MSRP, men forhåpentligvis kvalifiserer i det minste noe trimnivå for kreditter siden den ble bygget på amerikansk jord.
Selv om vi heller ikke har priser for AMG-versjonen, forventer vi at amerikanske forbrukere som velger ytelsesmodellen sannsynligvis ikke vil kvalifisere for skattefradrag på føderalt nivå. De kan likevel kvalifisere for statlige unntak. Vi vil imidlertid kunne bekrefte når vi får offisielle priser for begge versjonene, som bør komme nærmere begynnelsen av salget. Følg med.
FTC: Vi bruker inntektstjenende auto affiliate-lenker. Mer.
Abonner på Electrek på YouTube for eksklusive videoer og abonner på podcasten.
[ad_2]
Se Kilden