Teknologi: Beskytter EV-batterier mot korrosjon

Oct 19, 2022 | Elbil og elbil ladere

[ad_1]

Sørge for at batteriene holder lenger

Bilbatterikorrosjon oppstår når svovelsyren inne i batteriet frigjør hydrogengass. Den prosessen skaper et korrosivt miljø når gassene reagerer på den omgivende atmosfæren. Eksponering for salt og fuktighet gjør at korrosjon oppstår raskere.

Ingeniører og andre eksperter jobber hardt for å forbedre batteriene for elektriske kjøretøy (EV). Slik fremgang inkluderer korrosjonsbeskyttelse. Her er noen av mulighetene for å nå dette målet.

Bruker spesialbelegg

EV-lading
EV-batterier står overfor flere utfordringer

En av utfordringene med EV-batteridesign er at hver enkelt har forskjellige behov å møte. Imidlertid produsenter typisk adressere den virkeligheten ved å bruke spesialbelegg. I tillegg til å beskytte batteriene mot korrosjon, gir disse alternativene brann- og støtbeskyttelse, samt fremmer bedre termisk styring.

Å holde batteriene i det optimale temperaturområdet er en kritisk del av å holde dem i riktig ytelse i forventet levetid. Termiske styringssystemer for batterier er komplekse og ofte forbedret med belegg.

Elektrolakkering, pulverlakkering og flytende maling er noen av metodene som ofte brukes for elbilbatterier. Noen selskaper har undersøkt måter å automatisere disse teknikkene på, noe som gjør dem enklere å skalere. Automatisering av alternativene for påføring av belegg bør også redusere de totale kostnadene ved produksjon av elbilbatterier. Da blir bilene rimeligere for forbrukerne.

Utføre laboratorietester

Mange fremskritt for korrosjonsbeskyttelse skjer i laboratorier før de får innvirkning i den virkelige verden. For eksempel må byggeplasser som trenger utfylling av mekanisk stabilisert jord (MSE) måle korrosiviteten til jorden rundt. Jordens resistivitet indikerer hvor lett elektrisk strøm kan flyte gjennom det. Korrosjonshastigheten er lavere i jord med høyere resistivitet.

Bilindustrien bruker vanligvis en prosess som kalles syklisk korrosjonstesting (CCT) for å se hvor godt de ulike delene som brukes i biler vil motstå nedbrytning. Noen ganger innebærer CCT å senke materialene i vann. I andre tilfeller går komponentene inn i spesielle kammer for å bli sprayet med materialer. Denne prosessen er ofte kompleks, spesielt når produsenter ønsker å eksponere deler for ulike forbindelser.

Et korrosjonsrelatert mål under disse testene er å se om vann kan komme inn i ulike deler av et batteri eller andre EV-komponenter. Bilkomponenter har vanligvis inntrengningsbeskyttelse (IP) klassifiseringer på IP67 eller bedre. Dette indikerer at de blir værende vanntett mot 30 minutters eksponering i 1 meter væske.

Legge til en effektiv tetningsmasse

Folk tenker generelt på elbiler som bærekraftige kjøretøy. Stort sett er de det. Det er imidlertid arbeid å gjøre for å redusere miljøpåvirkningene av batteriene. Noen selskaper undersøker hvordan de kan gjøres enklere å demontere og resirkulere. Det er meningsfylt, men batterier vil også bli mer bærekraftige når de inkluderer teknologier som beskytter dem mot vær og vind.

EV batterier
EV batterier er et kritisk element i bilen, så beskyttelsen deres er en topp prioritet

En mulighet innebærer ved hjelp av en permanent og funksjonell forsegling for bilens understellsområde. For eksempel kan polyuretan-forseglingsskum på batterihuset beskytte de interne komponentene mot korrosjon og fuktighet. Skummet har også en dempende effekt på vibrasjoner samtidig som det motstår kjemisk eksponering og temperatursvingninger.

Bilprodusenter må kommunisere med tjenesteleverandører for å finne ut hvilke tetningsløsninger de tilbyr, hvor mye de koster og hvilke påføringsmetoder som finnes, blant annet nødvendigheter. Denne informasjonen vil hjelpe dem å ta informerte valg.

Batteribeskyttelse er en nødvendighet

Elektriske kjøretøy er som andre typer biler ved at korrosjonseksponering er en risiko forbundet med vanlig bruk. Men når EV-produsenter og ingeniørteam bruker noen av strategiene her, vil de redusere trusselen.

Mer batteriteknologi:

Teknikk: Hvor lenge varer hybridbatterier?

Teknikk: Brukere forventer mer av batterier

Intervju: Batterier er problemet

Teknikk: Toyota blir elektrisk med solid-state batterier

[ad_2]

Se Kilden