3 år og 80 000 miles med min Tesla Model 3 — Batteriforringelse, vedlikeholdskostnader osv.

Nov 2, 2022 | Elbil og elbil ladere

[ad_1]

Vi var helt begeistret den 22. oktober 2019 da vi kjørte Tesla Model 3 Long Range bort fra Tesla Salt Lake City Delivery Center.

Vi har akkurat passert 3 års jubileum! Kilometertelleren vår mens jeg skriver dette viser 80 821 miles. Jeg ønsket å finne ut hvor mye batteridegradering som hadde skjedd i løpet av den tiden og kjørelengden, så jeg satte nylig ladegrensen til 100 % – for første gang siden vi kjøpte bilen – for å gjøre en rekkeviddetest. Jeg setter alltid ladegrensen til 80 % hjemme og går bare av og til så høyt som 90 % på veien. Jeg prøver å være så lett som jeg kan på batteriet. Det meste av ladingen min gjøres hjemme på nivå 2-lading, som er det enkleste på batteriet. Men vi har reist til Utah til Wisconsin (og tilbake) 3 ganger, til North Carolina og tilbake én gang, og til Sør-California og tilbake én gang, så vi har logget omtrent 12 000 Supercharger-mile (som er mer belastende for batteriet). Da jeg sjekket rekkevidden ved 100 % lading, ga det meg 462 km. EPA-rekkevidden til vår nye bil var 310 miles. Det er 92,6 % av den opprinnelige rekkevidden, eller 7,4 % batterinedbrytning, etter 3 år og mer enn 80 000 miles. Merk: Jeg innser nå at alt du trenger å gjøre er å sette ladegrensen til 100 %, og det vil gi deg rekkeviddeanslaget. Du trenger faktisk ikke å lade til 100 %.

I går gjorde jeg et mer realistisk estimat av min nåværende rekkevidde. Hvis du går til overskriften Turer på hovedmenyen i bilen, er ett av resultatene miles siden forrige lading. Da jeg nådde 0 % lading, var avstanden siden forrige lading 251 miles, med bilen som kjørte en blanding av by- og for det meste motorveiskjøring i 70 mph. Dette er et mål på gjeldende rekkevidde som ikke avhenger av Teslas algoritme – men avhenger av hva slags (hastighet) du har kjørt. Hvis vi sammenligner det med 310 mil EPA-rekkevidde til bilen, får vi 81 % av den opprinnelige rangerte rekkevidden. Hvis vi bruker det målet, har bilen min mistet 19 % av rekkevidden på 3 år og 80 000+ miles. Wow! Det er mye! Forringelsen vil være mindre hvis du tror at Teslas EPA-rekkevidde på 310 miles for Model 3 Long Range er urealistisk høy. Du må også gjøre denne testen når bilen er ny for å sammenligne, hvis du ønsker å få et nøyaktig tall med denne metoden. Nye Model 3 Long Range-biler har en EPA-rekkevidde på 358 miles. Så jeg kan ikke bare løpe til et Tesla-leveringssenter for å sjekke en ny bil. Men neste gang jeg besøker et leveringssenter, vil jeg sammenligne EPA-vurderingen med in-car 100% datamaskinestimat for en ny bil for å se hvor forskjellige/like de er.

Redaktørens merknad: Igjen, merk at hastigheten du kjører med vil påvirke rekkevidden din. Hvis du kjører i omtrent 40 km/t, kan bilen din gå hundrevis av miles lenger enn en vanlig blanding av motorvei og bykjøring, mens hvis du kjører 90 km/t på motorveien, vil bilen din kjøre langt kortere enn dens generelt beregnede rekkevidde.

Hvordan fikk jeg ladetilstanden ned til null og “under”? I løpet av to dager og to turer til Salt Lake City var min ladetilstand (SoC) ved hjemkomst 11 miles. Så kjørte jeg rundt i nabolaget mitt i store sirkler til SoC var null miles. På det tidspunktet var avstanden siden siste lading 251 miles. Jeg hørte at bilen ikke ville være død på null miles, men til slutt ville gå inn i “Turtle Mode.” Bilen presterte normalt mens jeg kjørte rundt i nabolaget i mindre og mindre sirkler. Bilen min gikk i Turtle Mode ved 264 miles (etter 13 miles til). Ved å bruke det tallet, beregner jeg 264/310 = 0,85, eller 85%. Det er 15 % rekkeviddetap over 3 år og 80 000+ miles hvis du vil telle på den måten – ikke fullt så ille. Det betyr også at du trygt kan kjøre ned til null lading i nødstilfeller.

Min erfaring med Turtle Mode: Jeg trodde Turtle Mode betydde at bilen bare ville gå et lite stykke med 3 eller 4 mph. Jeg ville være sikker på å komme meg hjem, så nabolagskretsene mine ble mindre og mindre. Jeg kjørte 25 mph da jeg observerte at bilen ikke lenger ville akselerere når jeg presset på gasspedalen, men hastigheten min holdt seg på 25 mph. Jeg trengte bare noen hundre meter til for å nå oppkjørselen og laderen min. Jeg begynte å rygge inn i oppkjørselen da bilen stoppet dødt mens bilen min satt på kryss og tvers midt i gaten. Jeg ringte en nabo og vi prøvde å dytte bilen og den ville ikke bevege seg – den var ikke i nøytral og jeg kunne ikke gire. Blinklysene fungerte fortsatt, men lite annet. Den klarte heller ikke å styre. Naboen min har en Chevy Volt og hadde nylig kjøpt en stor nødgenerator som han tilbød seg å ta over. På det tidspunktet innså jeg at jeg var nær nok huset mitt til å få 110V strøm. Jeg slo frusen – takk Gud for at det fortsatt virket — og fikk ut min Mobil Connector og 20 fot skjøteledning som jeg oppbevarer der i nødstilfeller. Jeg hadde allerede en 50 fot skjøtekabel koblet til i garasjen, så jeg begynte å lade ved 7kW. Husk at jeg fortsatt sitter på kryss og tvers midt i gata, men klokken var 11 om natten, så det kom bare en bil forbi mens dette pågikk. Mirakuløst nok, etter bare 5 minutter (jeg sverger), var jeg i stand til å rygge de 30 foten inn i oppkjørselen min for å nå laderen min.

Lærdom for å gå helt tom: Etter at du har nådd null SoC, ser det ut til at du har omtrent 10 miles til ved ~25 mph før bilen din går i Turtle Mode. Fare: Bilen min kjørte bare ~300 yards i 25 mph i Turtle Mode før den stoppet helt død. Mitt råd: Etter ~10 miles, stopp på et trygt sted og sett bilen i nøytral. Jeg tror det er trygt å taue bilen noen mil, men du klarer ikke å styre den hvis du lar den gå helt død.

Den største grunnen til at jeg kjøpte Long Range-versjonen av Model 3, er at jeg visste at vi skulle ta minst én 3000 mil langdistanse rundtur hvert år. Vår modell 3 er vår 4th elbil, etter 80 mil, 110 mil og 150 mil rekkevidde Nissan LEAF. Jeg kjøpte en spesiell luftmadrass og planla i årevis hvordan jeg skulle kjøre vår siste Nissan-bil over hele landet, men med kort rekkevidde, sakte ladehastighet og mangel på CHAdeMO-ladere underveis, var det ingen måte det skulle skje. Faktisk endte jeg opp med å sende mine Nissan LEAF-biler over hele landet tre ganger med dieseldrevne bilbærere.

Jeg er 82 og ser på vår Model 3 som den siste bilen jeg kommer til å eie. Av den grunn har jeg vært spesielt snill mot batteriet. Jeg har hørt at den raskeste nedbrytningen av batteriet kommer i de første leveårene, så jeg håper jeg ikke vil ha ytterligere 7 % (eller 15 %) rekkeviddetap i løpet av de neste 80 000 milene. Jeg har reist langrenn med to 55 lb fullfjærende terrengsykler bak, noe som dreper aerodynamikken til bilen. Superladere er vanligvis plassert 70–100 miles fra hverandre på ruten min, som jeg kan lage enkelt, men de par 130 miles separasjonene er en strekning. Ettersom batteriet mitt fortsetter å bli dårligere, kan det hende jeg må kjøpe flere e-sykler for $6000 slik at jeg slipper å dra dem frem og tilbake. Selv om batteriet degraderes, burde jeg fortsatt klare å ta langrennsturen i mange år.

Min kone og jeg er fortsatt like begeistret for vår Tesla Model 3 som vi var da vi ble levert for tre år siden. Den ultramyke og stille rakettlignende akselerasjonen og flere programvareoppdateringer som kulminerte med Full Self Driving (Beta) har holdt oss begeistret siden den gang. I all langdistansekjøring har vi aldri funnet en Supercharger full eller ute av drift. De er enkle å bruke. Du bare kobler til og Tesla fakturerer kredittkortet ditt automatisk. Vi er i stand til å kjøre de samme 500 milene per dag som vi kjørte med gassmobilene våre.

Vedlikeholdskostnader for Tesla Model 3

Min fulle garanti gikk ut ved 50 000 miles.

Min batteri- og drivsystemgaranti vil gå tom om ytterligere 40 000 miles ved 120 000 miles.

Jeg har ignorert den uopphørlige reklamen fra Car Shield for å kjøpe en utvidet garanti. Jeg går naken fordi jeg regner med enkelheten til elektrisk kjøring sammenlignet med kompleksiteten til et bensinmotorsystem og girkasse for å holde vedlikeholdskostnadene på et minimum. Jeg har også passet på ved å begrense ladetilstanden til batteriet til mellom 20 % og 80 % så mye som mulig for å holde batteriet mitt sunt. Jeg lader til 90 % omtrent en time før lange turer, men jeg har aldri ladet til 100 % tidligere.

Jeg måtte bytte ut ett knirkende frontfjæringsledd som var dekket av garantien. Mine rutinemessige vedlikeholdskostnader har vært for dekk og hjuljustering. På dette tidspunktet er justeringen min perfekt, siden Tesla målte 5 mm overalt på alle fire dekkene. Broren min hevder at det ikke er mulig at de målte 3 plasser på hvert dekk, så mest sannsynlig gjorde de noen få målinger med en måler og ekstrapolerte med visuelle observasjoner. De anbefalte mot dekkrotasjon. Jeg er fortsatt på mitt tredje sett med dekk, men jeg skal snart få nye dekk. Jeg har brukt $1143,37 på dekk og totalt $480 for hjuljustering to ganger. Jeg har fortsatt slitebanen etter 30 000 miles på mine no-name $565,44 Kenda Vezda-dekk. Du må bruke godt over $1000 for tilsvarende Michelin-dekkene med originalutstyr. Mine rimelige dekk har vart betydelig lenger enn de originale dekkene, og når nye presterte like bra. Ettersom dekkene har blitt slitt ned, har veistøyen økt. Det er betydelig irriterende på dette tidspunktet. Dette vil være sant for alle dekk, og jeg er ikke sikker på at 1-tommers skum som er limt inn i originalutstyrsdekkene gjør mye forskjell.

Jeg hadde nylig min første reparasjon uten garanti. Jeg hadde lagt merke til en advarsel om “krafttap” og en hard fartsgrense på 60 mph et par ganger i løpet av det siste året. Jeg fortalte serviceavdelingen i Minneapolis om det da jeg tok bilen min inn for glassbytte for noen uker siden. De spurte meg om det nøyaktige tidspunktet for hendelsen og foreslo erstatning av den bakre Superbottle for $503,50. Jeg forstår at det regulerer temperaturen på motoren og batteriet. Jeg tror på nyere Model 3s den har blitt erstattet av Octovalve.

Jeg lader 95 % av L2 i garasjen min med 32 ampere og 48 km/t. Jeg anslår at drivstoffkostnadene mine er omtrent 1/4 av gassprisen for en bil av samme størrelse når andre betaler 5 USD/gal for bensin.

Gi meg beskjed om dine erfaringer med Teslaer med høye kjørelengder i kommentarfeltet. Har jeg også gjort anslagene for batteridegradering riktig?


 

Setter pris på CleanTechnicas originalitet og cleantech-nyhetsdekning? Vurder å bli CleanTechnica-medlem, supporter, tekniker eller ambassadør – eller beskytter på Patreon.


Vil du ikke gå glipp av en cleantech-historie? Registrer deg for daglige nyhetsoppdateringer fra CleanTechnica på e-post. Eller følg oss på Google Nyheter!


Har du et tips til CleanTechnica, vil du annonsere eller foreslå en gjest til vår CleanTech Talk-podcast? Kontakt oss her.


Annonse






[ad_2]

Se Kilden