EV-ladekabler og hva de gjør | Securi-Flex

Nov 4, 2022 | Diverse

EV-ladekabler og hva de gjør |  Securi-Flex

EV-revolusjonen tar fart, og kablingsalternativene er nå mange, med komplette løsninger som leverer data så vel som strøm. Alex Houlton fra Securi-Flex ser undersøker mulighetene.

Visste du at det angivelig er tre ganger billigere å kjøre en elbil enn en bensinmodell? I tillegg har den gjennomsnittlige moderne elbilen over 200 mils rekkevidde. I følge en rapport publisert av Research Dive, er det globale EV-ladekabelmarkedet spådd å få en inntekt på 1 277,7 millioner dollar innen 2026 og vokse med en CAGR på 31,5 % over prognoseperioden fra 2019-2026. I en verden av utviklende teknologier og statistikken nevnt ovenfor, er det ingen overraskelse at etterspørselen etter elbiler øker, og ladekabler for elbiler blir raskt et hett tema i det elektriske engrosmarkedet.

Vi ser nærmere på hva disse EV-kablene er og hva de gjør.

Kabeltyper

Vi skal se på to forskjellige typer kabel her som vi refererer til som “EV-kabel”. For det første infrastrukturkabelen på lager hos Securi-Flex som brukes i installasjonen av ladepunktene for elbiler. For det andre er det det som er kjent som fleksibel “hale”-kabel komplett med kontakter, som brukes når bilen kobles til ladepunktet. Sistnevnte er laget etter EN50620 / IEC62893-3 og er ofte av typen H07BZ5-F, som enten følger med stikkontakten eller følger med selve bilen.

Våre EV-kabler er designet for bruk i installasjon av ladepunkter for elektriske kjøretøy. Denne innovative kabelen tilbyr en komplett løsning der både strøm og data kreves, og oppnår en raskere, enklere og penere installasjon.

Fordelen med dette er selvfølgelig å kunne bruke bare en enkelt kabel, sammenlignet med et tidligere komplisert system med å trekke inn flere kabeltyper for å oppnå samme resultat. EV-kabelen består av strømledere og datakabler som er klassifisert til samme nominelle spenning; derfor er det ikke nødvendig med separering av makt og data.

Tilgjengelig i varianter med tre kjerner og fem kjerner som oppfyller kravene til henholdsvis enkelt- og trefasede EV-ladepunkter, kabelen inneholder strømledere og en to-kjerners skjermet datakabel, innkapslet i en dobbel mantel design for ekstra beskyttelse.

Disse kablene er konstruert for å installeres i luft, klippes til overflaten, på kabelbrett/stigearbeid og legges inn i betong. Kablene kan legges direkte i bakken forutsatt at passende mekanisk beskyttelse er på plass.

Anløpshavn

Akkurat som å lade telefonen, vil hver type kjøretøymodell kreve en annen type kabel for å lage den riktige tilkoblingen. Det er en port på bilen og en annen på ladestasjonen, og kabelen må kobles til begge. De fleste elbiler vil ha en av to forskjellige kabelkontaktplugger, disse er passende navngitte Type 1 og Type 2 kontakter.

Type 1- og Type 2-plugger brukes til å lade ved “sakte” eller “raske” hastigheter. Type 1-plugger kan nå maksimalt rundt 7kW, mens Type 2-ladere kan gå helt opp til 22kW, hvis bilen din er aktivert for dette ladenivået selvfølgelig – noe som betyr at Type 1-plugger ikke kan dra nytte av de høyere ladehastighetene som Type 2-kabler kan vanligvis lades kl.

Foreløpig er Type 2-plugger mer populære enn alle andre og regnes i stor grad som standardkabelen i EV-verdenen. Du kan identifisere en Type 2-ladekabel ved å telle “pinnene” i kontakten – det skal være fem hull med faktiske pinner inni, og deretter ytterligere to hull nederst.

Type 1-kabler har imidlertid fem pinner i kontaktene med en lås på toppen, som festes til ladeportene og forhindrer at kabelen fjernes ved et uhell under en ladeøkt.

Smarte funksjoner

High-end EV er nå utstyrt med en rekke interessante nye funksjoner. Tesla har nylig introdusert “Hundemodus” – sjåfører med kjæledyr i bilen kan bruke funksjonen Overheat Cabin Protection for å holde bilen på en kjølig temperatur for kjæledyr som er igjen inne. Bilen viser også en stor melding på det sentrale berøringsskjermpanelet som informerer forbipasserende om at alt er bra og at kjæledyret holdes på en behagelig temperatur.

Utvidelsesplaner

Det blir mer tydelig at Storbritannias ladenettverk må utvides, ettersom resultatene fra The National Home Energy Survey fremhevet at 69 % av innbyggerne i Storbritannia sa at de ville kjøpe en elbil hvis penger ikke var noe objekt. Ytterligere 17 % planlegger å kjøpe en i løpet av de neste 12 månedene, noe som gjør behovet for å øke ladestasjonene (både offentlige og private) til et presserende problem.

For å finne ut mer, klikk her

Kontakt oss for elektrohjelp i Agder!

I Kristiansand, samt i Agder byer, leverer vi elektrotjenester. Vi fikser elektriske anlegg, installerer smarthusløsninger som sparer energi, bytter varmtvannstanker, med mer. Vi hjelper folk i Sogndalen, Søgne, Mandal, Arendal, Lillesand og Grimstad. Du kan nå oss på e-post eller telefon.

Kilde

Er jacuzzi og boblebad det samme?

Er jacuzzi og boblebad det samme?

Er jacuzzi og boblebad det samme? Boblebad er badekar med utvidet funksjonalitet der vannet sirkulerer kontinuerlig, også kalt massasjebad eller jacuzzi. Men er disse begrepene helt like, eller er det noen forskjeller? La oss ta en nærmere titt. Hva er et boblebad? Et...

Hvor mye koster en elektriker i timen?

Hvor mye koster en elektriker i timen?

Hvor mye koster en elektriker i timen? Som regel tar elektrikeren betalt per time, men noen ganger kan de også tilby fastpris for enkelte tjenester. Timeprisen kan variere mellom elektrikerfirmaer, men det er vanlig å ta et sted mellom 700 og 1.100 kroner i timen....

Rehabilitere strømanlegget i en enebolig

Rehabilitere strømanlegget i en enebolig

Rehabilitere strømanlegget i en enebolig Å rehabiliterere strømanlegget i en enebolig kan være en krevende, men viktig oppgave. Et gammelt og utdatert strømanlegg kan være farlig, og det å oppgradere det er essensielt for å sikre et trygt og pålitelig elektrisk system...