Toyota blant de mest obstruktive selskapene på klimapolitikk 2022

Nov 4, 2022 | Elbil og elbil ladere

[ad_1]

Toyota klarer ikke å komme seg ut av veien i det siste. Den japanske bilprodusenten rangert blant “verdens mest obstruktive selskaper på klimapolitikk” i 2022, med oljegiganter som Exxon Mobile, Chevron og ledende russiske oljeselskaper.

«Forandring er livets lov. Og for de som bare ser på fortiden eller nåtiden vil helt sikkert gå glipp av fremtiden.» USAs tidligere president John F. Kennedy sa en gang.

Bilindustrien og verden går fremover med eller uten Toyota. Verdens største bilprodusent benekter den økende etterspørselen etter nullutslippselektriske kjøretøy.

Toyota, en first mover innen hybridbiler, er en av få bilprodusenter som fortsatt hevder at markedet for elbiler ikke er der. Jack Hollis, Executive Vice President of Sales hos Toyota Motor North America, ble nylig sitert og sa:

Jeg tror ikke markedet er klart. Jeg tror ikke infrastrukturen er klar. Og selv om du var klar til å kjøpe en, og hvis du hadde råd til det … (prisen er) fortsatt for høy … Det tok 25 år å komme til mindre enn 10 % (markedsandel) for hybrid … Forbrukeren krever ikke (EV-er) på det nivået. Forbrukeren skriker ikke, ‘30% eller 40% innen i morgen.

Til tross for disse kommentarene, vinner elektriske kjøretøy raskt markedsandeler i alle store bilmarkeder. Kjøpere er mer tilbøyelige enn noen gang til å kjøpe en elbil, og over 50 % av kjøperne ser etter nullutslippsalternativer.

De fleste bilprodusenter er overveldet av etterspørselen etter elektriske kjøretøy. Ford, BMW, GM, Volkswagen, Mercedes-Benz og egentlig alle andre kjøretøyprodusenter du kan tenke deg selger rekordmengder elbiler hvert kvartal.

Når det gjelder pris, er det flere alternativer på markedet, som starter under $30 000 (Chevy Bolt EV/EUV, Nissan Leaf), og flere kommer på markedet i 2023.

Toyotas manglende klimainnsats

I en fersk studie fra Greenpeace fant den ideelle organisasjonen Toyota rangert sist blant de ti beste bilprodusentene når det gjelder avkarboniseringsinnsats. Studien fant Toyota:

  • Genererte mindre enn 1 % av det totale salget fra nullutslippskjøretøyer (ikke hybrider).
  • Hadde den minst utviklede forsyningskjeden for å redusere karbonutslipp.

Toyota har tilbudt hybrider i over to tiår, noe som har gitt en måte å gå over til nullutslipp, helelektrisk.

Til tross for dette holder Toyota fast ved sin hybridstrategi, og tilbyr hybrid-, brenselcelle- og gassdrevne kjøretøyer, og hevder:

Å spille for å vinne betyr å spille med alle kortene i kortstokken – ikke bare noen få utvalgte. Så det er vår strategi, og vi holder oss til den.

Mer nylig har verdens største bilprodusent tilsynelatende lettet opp til ideen ettersom EV-salget fortsetter å klatre, ettersom rapporter tyder på en EV-strategioverhaling kan være i arbeid.

Toyota, stor olje rangerer dårligst på klimapolitikk

På en liste dominert av verdens største olje- og gasselskaper, rangerte Toyota på tiende plass blant de «mest negative og innflytelsesrike selskapene på klimapolitikk» i 2022.

Toyota-klima
2022-liste over verdens mest obstruktive selskaper på klimapolitikk Kilde: InfluenceMap

Ed Collins, InfluenceMap Director, uttaler:

Mange av selskapene på listen har topplinjeforpliktelser til å håndtere klimaendringer, men fortsetter å presse tilbake på spesifikke retningslinjer designet for å oppnå det.

Toyota er fortsatt det mest negative selskapet når det gjelder klimaendringer i transportsektoren. I mellomtiden bemerker studien at den japanske bilprodusenten har “forbedret sitt klimapolitiske engasjement”, men leder fortsatt “global lobbyvirksomhet for biler for å motsette seg politikk for å fase ut forbrenningsmotordrevne kjøretøy.”

BMW kom også på listen, og plasserte 16, etter å ha ledet fortalerarbeid mot EUs beslutning om å forby salg av forbrenningsbiler etter 2035.

Electrek’s Take

Toyota stilte seg opp for dette. Jeg har ingen personlig vendetta mot Toyota, men selskapet fortsetter å stå i veien for helelektrisk nullutslippstransport.

Ser man på tidligere kommentarer fra Toyotas ledere, er det som om de har noe imot rene elbiler. Kanskje dette kan skyldes det faktum at de vokste til å bli verdens største bilprodusent med hybridteknologien deres, og de tror ikke de burde gi opp.

Som John F. Kennedy sa: «Forandring er livets lov», og transportsektoren går under Toyotas føtter.

Verdens største bilprodusent har trappet opp sin EV-investeringstiltak den siste tiden, men selskapet må vise mer, ellers kan det sikkert ende opp med å bli den som “savner fremtiden.”

FTC: Vi bruker inntektstjenende auto affiliate-lenker. Mer.


Abonner på Electrek på YouTube for eksklusive videoer og abonner på podcasten.

[ad_2]

Se Kilden