Kjører 1000 mil hjem i Kona Electric

Nov 7, 2022 | Elbil og elbil ladere

[ad_1]

Hva er det lengste du har kjørt på en gang? Hva med en elbil? Teamet vårt slo rekordavstanden sin tilbake fra Balkan-opplevelsen under vårt årlige EV-oppdrag over hele Europa. Ikke at de planla det på den måten, men til slutt ble det et spennende eventyr. Vi sluttet da Kona Electric ankom Dubrovnik, den kroatiske juvelen med sine praktfulle bymurer (planlegg en spasertur langs dem, men ikke ved middagstid om sommeren).

Dubrovnik–Warszawa – nesten 1700 km (1000 miles) “på en gang”

Vår fulladede og energiske Kona dro nordover. Etter omtrent en times kjøretur kom vi til en nydelig liten by – Ston, med imponerende middelalderske forsvarsmurer som vokter … en tom bakke. Så absurd som det ser ut, hjalp det sannsynligvis veggene til å overleve nesten intakte frem til i dag, siden ingen var interessert i å skalere dem. I dag kan du ta en spasertur langs muren, som strekker seg 5 km og er den lengste eksisterende forsvarsmuren i Europa. For oss var det imidlertid viktigere å nyte en god frokost i byen ved foten av fjellet med en gratis AC-lader på parkeringsplassen (“parkeringsplass” for amerikanere). Gratis energi er det beste komplementet til frokosten din, er det ikke?

Kona utforsker Balkan. (Foto med tillatelse fra WysokieNapiecie.pl)

Hva er neste punkt på agendaen? Peljesac-broen — åpnet bare i juli, 2,4 km lang, kostet bare 500 millioner euro, lar deg omgå Bosnia og Hercegovina (som jeg vanligvis vil anbefale å se), og sparer deg tid ved grensepassering. Teamet vårt var på vei til Split og Diokletians palass, med en gratis lader rett ved siden av. Attraksjonen er spektakulær og dette utsiktspunktet ble delt av mange andre turister med elektriske kjøretøy, så det var lang kø ved laderen. Ikke noe stress, men Kroatia har hurtigladere på nesten alle bensinstasjoner langs motorveien. Det er faktisk tilfellet langs mesteparten av veien hjem, helt til Polen, som, jeg beklager å si, faller bak Østerrike, Kroatia og Slovenia. Vi har fortsatt litt å ta igjen.

Nær Peljesac-broen. (Foto med tillatelse fra WysokieNapiecie.pl)

Ladingen er ikke alltid jevn. Zadar-ladestasjonen fra Ionity så imponerende ut, med fire ABB-ladere på 350 kW strømkapasitet hver. Hvorfor skulle de lade på 30 kW, da? Teamet prøvde dem alle og en slo til slutt inn og tillot det Konaen kunne ta inn — 75 kW. Etter 40 minutter var vår Kona klar til å gå, og det var et av svært få ladestopp i løpet av denne to uker lange reisen der passasjerene måtte vente på bilen, ikke omvendt. Det er prisen du betaler for å ha et tregere ladet kjøretøy. I tilfellet med Hyundai IONIQ 5, som lades tre ganger så raskt, ville stoppet ta 15–20 minutter.

Hotelloppholdet som aldri skjedde

Det blir et mer presserende spørsmål når du lander ved en lader om natten når stasjonen eller restaurantene rundt er stengt, slik tilfellet var i Zagreb. Laderen fungerte fint og ble enkelt initiert med Shell-kortet, men forskjellen på å oppleve nattlading ble enda tydeligere på en bensinstasjon i Slovenia, åpen og med en varm og koselig velkomst. Du kan ikke få alt på din måte, kan du? Og det lærte teamet snart på den harde måten da de ankom et hotell i Østerrike som ligger ved en bensinstasjon langs motorveien. Det viste seg at både bensinstasjonen og det nærliggende hotellet var stengt da Kona ankom, mens nøklene til hotellrommet skulle etter det det stod på Booking.com skulle hentes på bensinstasjonen. Kan et “Vi ansetter”-skilt på stasjonens dør ha noe med det å gjøre? Kanskje vanskelig å si 100%. Det sto dessverre ikke «vi ansetter» i bookingannonsen. Rask nattsjekk, ingen rimelige hoteller rundt, rask idédugnad, alternativer på bordet, SWOT-analyse utført, 5WHYs utført og datamaskinen spyttet ut svaret: la oss kjøre hjem og ta en lur i bilen på veien.

Kona klar for nattkjøring. (Foto med tillatelse fra WysokieNapiecie.pl)

Vel, unødvendig å si, det var ikke et drømmescenario, spesielt etter en vakker dag i Dalmatia. Laget er imidlertid store gutter, og store gutter gråter ikke. Den neste ladestasjonen, en Ionity-stasjon i Østerrike, ble brukt til en lengre lur — 90 minutter senere var Kona nesten fulladet og sjåførene følte seg fulladet.

De kjørte 300 km til, ladet i Tsjekkia, og fikk så bytte av sjåfører (den nåværende fikk nok). Et par timer senere var Kona tilbake i Polen og teamet fortjente en god frokost pluss lading på en 180kW Noxo-stasjon. Så en annen Noxo-stasjon på motorveien A1, en Noxo igjen. De startet bra med Shell-kortet — streifende steiner og alle EV-brukere er takknemlige for det. Klokken 15.00 var Kona tilbake i Warszawa hvor den startet etter å ha kjørt over 5000 km – 1700 av dem i ett strekk på slutten. For en rekord!

Rundtur på 3230 miles i Kona Electric. (Foto med tillatelse fra WysokieNapiecie.pl)

Konklusjoner må trekkes

Under den første turen i 2018 til det nordligste punktet i Europa – Nord Kapp – i en Nissan LEAF, var infrastrukturen utrolig dårlig og vi nådde målet på en mirakuløs måte. Vi snakker om et av de rikeste landene i verden, Norge, som da hadde investert i e-mobilitet i et tiår – og ladenettverket i nord var utilstrekkelig til å tillate en komfortabel, stressfri elbil. reise. I år, da vi kjørte rundt på Balkan og gjennom et av de fattigste europeiske landene og regionene, hadde vi ingen slike problemer. Det er det beste beviset på at e-mobilitet akselererer.

En annen og opprivende konklusjon er at Polen henger etter alle andre EU-land når det gjelder ladeinfrastruktur. Når det kommer til både antall stasjoner og ladekraft, ser alle andre land bedre ut, inkludert fattigere stater som Romania og Bulgaria. Jeg grøsser når jeg tenker på hvor ille det hadde vært hvis vi ikke hadde blitt reddet av GreenWay, den største polske operatøren fra Slovakia (takk, Peter). Vi er på toppen av Albania og Montenegro, men hvor lenge?

For det tredje, og viktigst av alt, kan du reise og lade rundt i Europa med ett kort. I vårt tilfelle var det Shell Card EV. For et mareritt det var da vi reiste over Europa før – flere kort, apper og falske identiteter. Portugal er sannsynligvis det mest ekstreme med godt plasserte hurtigladere … men fra mange forskjellige operatører. Hver operatør hadde sin egen app, og for å registrere deg trengte du en portugisisk adresse! … I dag kan en bedriftsansatt reise på elbil-forretningsreise med ett kort for å bruke over 300 000 ladepunkter over hele Europa, betale for bompenger, bilvask osv. og bli fakturert for det hele til slutt. Den prosessen er ustoppelig nå.

Den siste merknaden er på ladekostnader. Ingen spøk her – det har blitt dyrere etter den russiske invasjonen av Ukraina og energikrisen den utløste. Selv om energiprisene har stabilisert seg nå og er på vei ned, sees de tidligere toppene nå i laderatene over hele Europa. Noen steder i Sør-Europa kunne prisen per kWh nå så mye som €0,61/kWh, og det rekordstore hotellet i Albania hvor prisen per kWh nådde €0,82/kWh. Sammenlignet med det polske gjennomsnittet på €0,41/kWh, kan du se at Polen har de laveste prisene i Europa i dag (vanskelig å si hvor mye lenger, siden vi er på vei mot en mer alvorlig energikrise). På den annen side har drivstoffprisene i Europa blitt gale de siste månedene også. La oss sammenligne hva det kostet Kona Electric å gå 100 km og hva det ville koste en vanlig ICE Kona å gjøre det samme.

Gjennomsnittlig forbruk under hele turen var €0,41/kWh. Så, med Konas gjennomsnittlige forbruk på 15,6 kWh/100 km, utgjør det €6,40. Det estimerte drivstoffgjennomsnittet langs veiene i Sør-Europa vil være €1,64, så å kjøre 100 km vil koste oss nesten dobbelt så mye. La oss si det igjen: kan ikke klage, kan du? Går du på jakt etter gratis ladere underveis, kan du gå enda lavere, noe du ikke kan øve på i forbrenningsmotorkjøretøyet ditt (i hvert fall ikke lovlig).

Det er ingen vei tilbake fra elektrifiseringen av transport. Til tross for den globale økonomiske nedgangen, er antallet EV-registreringer høyere år over år i Polen i alle segmenter, inkludert varebiler og lastebiler. Incentivprogrammer er enten i drift eller planlagt lansert i de fleste europeiske stater, så vi kan forvente ytterligere vekst på tvers av alle markeder. Fra vårt polske perspektiv er det avgjørende å ta igjen utviklingen av ladeinfrastruktur for å sikre at dette siste argumentet til EV-skeptikere blir ubegrunnet.


 

Setter pris på CleanTechnicas originalitet og cleantech-nyhetsdekning? Vurder å bli CleanTechnica-medlem, supporter, tekniker eller ambassadør – eller beskytter på Patreon.


Vil du ikke gå glipp av en cleantech-historie? Registrer deg for daglige nyhetsoppdateringer fra CleanTechnica på e-post. Eller følg oss på Google Nyheter!


Har du et tips til CleanTechnica, vil du annonsere eller foreslå en gjest til vår CleanTech Talk-podcast? Kontakt oss her.


Annonse






[ad_2]

Se Kilden