Insteon slår seg brått av, brukere forlot Smart-Home-less

Nov 21, 2022 | Smarthus

I dagens “forutsigbare ting som har skjedd før og som definitivt vil skje igjen”, har Insteon, et smarthusselskap som kan skryte av Insteon-økosystemet av enheter bygget rundt deres proprietære kommunikasjonsstandarder, stengt serverne sine uten forvarsel. I nesten to tiår pleide Insteon å tilby produkter som smarte lysbrytere, dimmere, releer, forskjellige sensorer, termostater – de vanlige hjemmeautomatiseringstilbudene, alt koblet til et koselig system. Når vi ser gjennom historien til Insteon subreddit, var det tegn til selskapets nedgang i godt et halvt år nå, men ting var stort sett stabilt – inntil for omtrent en uke siden, da brukere våknet og la merke til at deler av smarthjemmenettverket deres sluttet å fungere, mobilappen ville ikke lenger svare, og selskapets ressurser og infrastruktur gikk ned. Dessuten har C-rank-ledelsen skrubbet LinkedIn-profilene deres fra å nevne Insteon og SmartLabs (Insteons morselskap).

Skjermbilde av Insteons 'servicestatus'-side, sier "Alle tjenester på nett: Det er for øyeblikket ingen kjente problemer som påvirker Insteon-tjenester"Umiddelbart har Insteon subreddit livnet opp. Folk, med rette sinte over å bli bokstavelig talt forlatt i mørket, lette etter svar – som om de hånet dem, hevdet Insteons hjemmeside at alle tjenester var operative. Andre, som hadde forventet at nedleggelsen til slutt skulle skje, begynte å samle inn og gjenoppta raskt forsvinnende dokumentasjon, hjelpe hverandre med å holde teknologien oppe i mellomtiden og se på alternative plattformer. Det viste seg å være avgjørende at brukere ikke tilbakestiller sine Insteon-huber til fabrikk, siden de må kommunisere med de nåværende Inste-Gone-serverne som en del av den første konfigurasjonen, og nøye verifisere SSL-sertifikatene. Dessverre sitter ganske mange brukere, uvitende og går gjennom de vanlige løsningene for å få nettverket til å fungere igjen, igjen med huber som i hovedsak er murt, bortsett fra noen heldige.

skjermbilde av en eBay-auksjonsoppføring for et Insteon-modem, som går så høyt som $386
Et modem som kan koble et Insteon-nettverk til en Raspberry Pi – den opprinnelige prisen er $80

En uke etter at tjenestene gikk ned, ga Insteon ut en oppdatering som ikke overrasket noen og tok for seg ingenting brukerne ikke visste fra før; skylde på pandemien for selskapets økonomiske fall, og ikke engang tilby noen løsninger for de mest berørte. Proprietære deler av økosystemet – kode, sertifikater og dokumentasjon – sitter fast i likvidasjonslimboet, og det er klart at det ikke er noen forutsigbar tilbakevending til normalen for folk som stolte på Insteon for å holde hjemmene sine i drift.

Brukerne har gått videre, og smarthusplattformene, åpne og lukkede, har tatt imot Inste-off-flyktningene. HomeAssistant har laget en introduksjon som gjør brukerne rolige og støtter dem i deres flytting til en annen plattform. De har til og med for tiden en dedikert utvikler som jobber med å forbedre dokumentasjon og programvareintegrasjoner for Insteon – og brukere deler allerede suksesshistorier med HomeAssistant-migreringen! Andre plattformer, som HOOBS, OpenHAB og HomeSeer, fulgte etter. Raspberry Pi-mangelen hjelper ikke, og integrasjonene er ikke perfekte, men de ser ut til å være milevis foran hva brukerne forventer, og lysår unna de ødelagte systemene de sitter fast med. Selvfølgelig er ikke det eneste problemet å finne ut av flytting av plattformer. Hvorfor fortsetter slike ting å skje? Hvorfor går vi stadig tilbake til de proprietære teknologistøttede smarthusmodellene? Og hva bør vi gjøre annerledes, slik at slike scenarier ikke lenger er mulige i fremtiden?

Nå og da blir enda et smarthussystems infrastruktur stengt, og brukerne blir strandet, og stabelen deres med maskinvare blir ubrukelig. Selv store selskaper er ikke trygge – vi har sett det med Google-tilknyttede Revolv i 2016, Charter (kjent som Spectrum i USA) i 2020 og Samsungs SmartThings i 2021. Da Best Buy lukket sine smarthustilbud på kort varsel , vi hadde en grundig samtale om hvorfor det skjer, og lærdommen vi er tvunget til å ta bort. Tross alt er det ikke bare smarthussystemene som er utsatt for dette – det er til og med enheter som øyeproteser.

Vi takker [Andrew] for å dele dette med oss!

Vi kan hjelpe deg med ditt el-behov i Agder!

Kristiansand Elektriker leverer elektrikertjenester i blant annet Kristiansand, Sogndalen, Sgen, Mandal, Lillesand, Grimstad og Arendal. Enten du har et lite eller stort oppdrag, kan vi bistå deg. Vi kan installere smarte hjemmeautomatiseringssystemer, fikse elektriske systemer, bytte sikringsskap og mer. Å få gode elektrikere på din side er enkelt når du kontakter oss.

Her er kilden til saken

Home Assistant samarbeider med KNX

Home Assistant samarbeider med KNX

Vi er glade for å kunngjøre at KNX Association offisielt har godkjent KNX-integrasjonen i Home Assistant. KNX Association vil samarbeide med KNX-teamet hos Home Assistant for å hjelpe til med vedlikehold av KNX-integrasjonen og strømlinjeforme brukeropplevelsen...

2023.7: Responding services – Home Assistant

2023.7: Responding services – Home Assistant

Home Assistant Core 2023.7! 🎉 The previous release was a big one, and this one is no different! This release brings in a change to Home Assistant, which we consider to be one of the biggest game changers of the past years: Services can now respond with data! 🤯 It is...