Hvilke e-scootere og utviklinger vil dominere arrangementer på det nye året?

Nov 24, 2022 | Elbil og elbil ladere

[ad_1]

For mange er 2023 fortsatt et stykke unna og likevel ganske nærme. Hvilke e-scootere vil avgjøre hendelser i 2023 og hvordan vil e-scootermarkedet utvikle seg i fremtiden? Sjekk også ut våre store e-scootermiljøer for diskusjoner om de nyeste e-scootermodellene for 2023.

Tips: Før det nye e-scooteråret starter nærmer vinteren seg. Du kan finne ut hva du trenger å vite om “e-scootere om vinteren” her.

E-Scooter 2023 – modeller og kjøretøy (del 1)

Egret Pro og X på kurs mot suksess – Ny Egret One er ventet

Egret Pro og Egret X – Begge e-scooterne er allerede utgitt. Vi har testet begge e-scooterne grundig. Begge e-scooterne er komfortable og verdt prisen. Slik vi kan vurdere situasjonen, har begge e-scooterne også utløst svært positive tilbakemeldinger totalt sett. Sikkert, for mange er valg av e-scooter også et spørsmål om pris. Men hvis du ikke vil inngå noen kompromisser, er Egret-modellene det riktige valget. Egret One, som ble annonsert her høsten 2021, er ventet i 2023.

Egret One
Egret One

ePowerFun ePF-2: Ny XT835 annonsert for 2023 og allerede tilgjengelig for forhåndsbestilling

Fem varianter av ePF-2 er levert (november 2011). Naturligvis vil de nye ePowerFun-modellene først og fremst påvirke begivenheter i første halvdel av 2023 i det minste. ePF-1 og ePF-1 Pro har truffet bakken og er fortsatt oppdatert. De fleste kjennere av e-scenen er enige om at ePF-2-modellene også vil bli en full suksess. Vårt tips: ePF-2 XT600. Hvorvidt vi kan forvente en ePF-2 Pro mot slutten av 2023 er rene spekulasjoner. Det vi definitivt vet: Det kommer også en ePowerFun ePF-2 XT 835 2023. Alle som leter etter den beste e-scooteren om tuning av e-scootere er absolutt i gode hender her.

ePowerFun ePF-2 XT835
ePowerFun ePF-2 XT835

IO Hawk: Legacy, Collide and Sparrow 2

Tre modeller er tilgjengelige fra IO Hawk som e-scootere for 2023: Legacy, Collide and the Sparrow 2. The Legacy and the Collide vil sannsynligvis etterfølge Legenden. Sparrow 2 er etterfølgeren til Sparrow. Sparrow har imidlertid ikke akkurat vært et høydepunkt i den korte historien til lovlige e-scootere. IO Hawk Exit Cross hadde også sine særheter. Men nå bra. Bedre å vente og se.

Ninebot GT1D og P65D

Av Segway Ninebot GT1D forventes med følgende funksjoner: StVZO godkjent i Tyskland; ApplicationAll-Terrain; Vmax: 20 km/t; Maksimal rekkevidde 70 km; nyttelast 150 kg; 11-tommers pneumatiske dekk; Veiledende pris 2499,00 euro. Samt Segway Ninebot P65D (tilnærmet Ninebot G30D eller F40D etterfølgeren) med følgende ytelsesdata: StVZO godkjent i Tyskland; nyttelast 120 kg; Rekkevidde: opptil 65 km. Det gjenstår å se om Ninebot vil treffe tidenes nerve. Kritikk har allerede blitt uttrykt i vårt Ninebot E-Scooter-fellesskap.

Ninebot-modeller 2023 1024x363

Andre E-Scootere 2023: Mer kommer snart i del 2

Vi vil publisere ytterligere modeller om temaet 2023 i desember, siden andre produsenter da også bør tillate et konkret syn. Vi har allerede noen få modeller her og kommer til å lage en E-scooter test 2023 Tast inn.

Spekulasjoner om endring i eKFV

Det går rykter på nettet om at eKFV 2023 kan endres. En økning til 25 km/t kan ventes. Blant annet diskuteres det også om det kan innføres obligatoriske hjelmer. Angivelig også fordi ulykkesstatistikken er så lav. Oppsummert kan det sies at dette stort sett er udokumenterte påstander. Det er individuelle innsatser, men de må tolkes som clickbaiting. Individuelle YouTube-kanaler og influencere (nei, det gir ikke mening å linke til det tullet) ser ut til å ønske å trekke oppmerksomhet til seg selv. Ikke alle er sikkert uærlige. Grunnen til spekulasjonene er henvisningen fra lovgiver i selve eKFV til «eventuelt» et «forslag til endring av denne forskriften».

Fartsgrensen for elsykler sammenlignes ofte med e-scootere, men denne klarer ikke å anerkjenne at lovgiver trekker en klar grense mellom assistert pedalkjøring og selvgående. Selvkjørende kjøretøy er etter denne klassifisert som motorvogner fra 5 km/t, men pedalhjelpekjøretøy kun fra 25 km/t. Selv lette mopeder er ikke pålagt å bruke hjelm opp til 20 km/t og er pålagt å bruke hjelm fra 20 km/t. Det må bemerkes at separasjonen av pedalstøttende og selvgående var et triks for å unngå å måtte klassifisere pedelec som motorkjøretøy. Pedalstøtte er lagt til som hjelpemiddel. Ryktene sier at sykkellobbyen, spesielt en stor, kjent motorprodusent, har hatt sterk innflytelse på lovverket.

En oppgradering for e-scootere basert på pedelec- eller mopedklassifiseringen anses som usannsynlig. Det er mer sannsynlig at hjelmer blir obligatoriske for pedelecs, da pedalassistansen på pedelecs ofte bare er pseudo-pedaling, siden motorprodusentene tar med flere og flere newtonmeter (hvor de alltid har en effekt) og mer toppeffekt (med samme kontinuerlige kraft) inn i pedelecene. Men det er ikke temaet her.

Alt i alt er store foreninger som ADFC mot obligatoriske hjelmer og for å bruke sykkelhjelmer uavhengig, på grunn av trusselen om synkende aksept for pedelec-suksesshistorien. Bevegelser når det gjelder e-scootere og eKFV i ovennevnte forstand er ikke å forvente fordi bransjen fortsatt ikke har sin egen sterke interessegruppe. ADFC representerer syklistenes interesser, ikke e-scooterne, har ADFC for lengst uttalt da vi spurte dem, ellers må alle medlemmer stemme først, var den omtrentlige formuleringen.

Til slutt, forskriften igjen med henvisning til 2023 for klarhet i ordlyden:

Forordning om små elektriske kjøretøyers deltakelse i veitrafikken (Elektriske småkjøretøyforordningen – eKFV)

§ 15 Overgangsbestemmelser

(4) 1 Det føderale departementet for transport og digital infrastruktur gjennomgår denne forordningen med hensyn til dens effektivitet, mål og effekter på trafikksikkerhet, spesielt basert på resultatene av vitenskapelig overvåking. 2 På grunnlag av denne evalueringen vil det føderale departementet for transport og digital infrastruktur om nødvendig fremlegge et forslag til endring av denne forordningen innen 1. september 2023.

Om nødvendig vil det føderale departementet for transport og digital infrastruktur presentere et forslag. Ingenting mer eller mindre. Så la oss gå dere interesseorganisasjoner og foreninger for 2023… Skulle det bli bevegelse eller ny innsikt i saken, selv om små endringer venter, vil vi selvsagt beskrive dette i detalj i bloggen.

Noe som ikke lenger er et problem i 2023 fordi det heller ikke var et problem i 2022

I ettertid tok vi for oss temaet batteriskiftet for 2022, men vi tok også en ganske kritisk stilling til det. Nå er det klart: det utskiftbare batteriet var ikke et stort problem i 2022 og vil sannsynligvis ikke være det i 2023 heller. Avtakbare batterier koster ekstra og bytte er en tilleggsoppgave som er ganske irriterende for private e-scootere, utføres det i større skala, så er dette på det meste interessant for e-scooterne til delingsleverandørene.

Temaet e-skateboard med styre var også et hyppig tema, og det forventes få nye trender for 2023. E-Skateboard må alltid kjøres som skateboard, slik det vanligvis er når kjøretøy har mer enn ett hjul på en aksel. Dette er ikke lett å lære (erfaring med skateboard er nødvendig) og derfor svært utsatt for ulykker. Øyet synes det er smakfullt, men da ser virkeligheten som regel annerledes ut.

Nye e-scootertrender for 2023

Nye trender for 2023 kan imidlertid absolutt identifiseres: Integrerte blinklys og mer iøynefallende bremselys ser ut til å spre seg. Det må påpekes at eventuell belysning som er festet til kjøretøyet krever forhåndsgodkjenning. Ettermontering av blinklys tar e-scooteren utenfor driftstillatelsen. Hvis du vil opptre i samsvar med loven, må du feste lamper på kroppen.

Videre ser det ut til at integrerte låser er et problem. Å låse din egen e-scooter er et problem for alle. Egret Pro har en attraktiv lås. Også Sparrow 2.

[ad_2]

Se her