[ad_1]
En forsinkelse for Volkswagens Project Trinity EV-flaggskip kan bety en retur av VW e-Golf, ifølge en nylig fra den tyske avisen Handelsblatt (Automotive News Europe).
Produksjonen av e-Golf, som delte en plattform med bensin- og dieselversjoner av den kompakte kombikupeen, ble avsluttet i desember 2020 for å gi plass til ID-familiemodeller basert på VWs MEB-dedikerte EV-plattform. Men VW vurderer nå en ny Golf EV, samt en elektrisk versjon av Tiguan crossover, mens de forventer at Project Trinity blir forsinket til 2030, ifølge rapporten.
Teaser for Volkswagen Project Trinity som kommer i 2026
Den nye elektriske Golfen eller Tiguan vil bruke MEB-plattformen, og kan komme i salg før 2026, heter det i rapporten. Produksjonen vil bli håndtert av VWs fabrikk i Wolfsburg, Tyskland. VW hadde opprinnelig planlagt et tillegg på 2,06 milliarder dollar til nettstedet for Project Trinity EV, men tidslinjen for lanseringen av denne modellen blir nå revurdert av VW-sjef Oliver Blume, bemerket rapporten.
VW begynte først å erte sitt Project Trinity-flaggskip tidligere i 2021, og den sa at det skulle komme i 2026. Den sa at teknologi og plattform var i sentrum av det nye prosjektet, og det ble utviklet fra innsiden og ut. Tidligere administrerende direktør Herbert Diess sa også at prosjektet ville konkurrere med (og overgå) Tesla, selv om Diess hadde kommet med versjoner av slike påstander siden 2017, og erklærte at “alt Tesla kan gjøre, kan vi overgå.”
Blume, som erstattet Diess som administrerende direktør i september, ser ut til å ha en mer forsiktig tilnærming. Han ønsker å presse lanseringen av Project Trinity tilbake mot slutten av tiåret fordi viss programvare ikke vil være klar i tide til den opprinnelige 2026-måldatoen, ifølge rapporten.
2018 Volkswagen e-Golf elbiler på samlebånd i
Hvis det skjer, kan gapet i produktlanseringer fylles med en elbil mer i tråd med prisvinklen VW har lagt vekt på med sine ID-modeller.
I USA var e-Golf en godt ansett modell da den ble lansert på slutten av 2014 og fungerte som scenesetter for ID.4 crossover. VW markerte nettopp den globale leveringen av 500 000 av sine ID-elbiler, til tross for forsyningsproblemer.
I rekonstituert form vil en e-Golf nesten helt sikkert tilby større rekkevidde – akkurat som Fiat 500e som bilprodusenten nylig bekreftet kommer tilbake til USA. Dette ville absolutt vært mulig med MEB-plattformen, som muliggjør en rekkevidde på opptil 475 mil for ID.4, sammenlignet med 125 miles for den gamle e-Golf.
[ad_2]
Se Kilden