Batteribytte øker 2023 Nissan Leaf-effektiviteten, noe

Dec 7, 2022 | Elbil og elbil ladere

[ad_1]

Nissan Ariya vil snart ankomme selskapets amerikanske forhandlere, men det vil ikke være den eneste elbilen som vises hos dem.

Den andre er selvfølgelig Nissan Leaf. Ariya-crossoveren erstatter ikke Leaf: Nissan senket Leaf-prisen for et par år siden, tilsynelatende for å gi plass til Ariya.

2023 Nissan Leaf ser noen funksjonsendringer, innenfor et slanket utvalg, og noen detaljer avslører små effektivitetsgevinster for den langvarige elektriske kombikupeen.

2023 Nissan Leaf

2023 Nissan Leaf

Fra et konfigurasjonssynspunkt skifter batteripakken fra 62 kwh til 60 kwh. Det er den viktigste oppdateringen til Leaf siden 2019-modellens Plus-utgave fikk sin 62-kWh batteripakke. Det presset Leaf, for første gang, forbi den 200 mil lange barrieren som noen kan si skiller en langdistanse EV.

Etter EPA-vurderingene faller rekkevidden med den nylig reduserte pakken litt, men effektiviteten øker litt. 2022 Nissan Leaf tjente 104 MPGe kombinert i SV- eller SL-form med 62-kwh-batteripakken, som tilsvarer en rekkevidde på 215 mil, eller 108 MPGe i basis S Plus-form (tilbys ikke lenger), noe som gir en rekkevidde på 226 mil. 2023 Leaf SV får en kombinert vurdering på 109 MPGe og en rekkevidde på 212 mil, selv om det er EPAs bysyklustall som har størst betydning.

Batteripakkebyttet er ikke bare kapasitet (brutto, ikke brukbart, i Leafs tilfelle). Nissan fortalte Green Car Reports at det er faktiske endringer i batterikjemien, så vel som det Nissan beskriver som “mindre aerodynamiske forbedringer for dette modellåret.”

2023 Nissan Leaf

2023 Nissan Leaf

Endringene “tillot oss å opprettholde den store verdien av Leaf med minimal – om noen – innvirkning på rekkevidden,” ifølge Nissan kommunikasjonssjef Dan Passe. The Leaf, som er bygd i USA, starter på $36.895 i sin 60-kwh-versjon, eller bare $28.895 i basis 40-kwh-form, og frem til slutten av året er den fortsatt kvalifisert for hele $7.500 EV-skattefradraget.

Leaf er fortsatt bemerkelsesverdig som den eneste luftkjølte elbilen for det amerikanske markedet, og Nissan har gjort en rekke løpende endringer i kjemien som, etter mer enn et tiår på markedet, gjør Leafs pakke mindre utsatt for varme og rekkeviddenedbrytning enn tidligere versjoner. Etter hvert som cellekjemi og batteristyringssystemer har utviklet seg, blir luftkjøling igjen vurdert av bilprodusenter – Mercedes-Benz, for eksempel – som en vektbesparende mulighet for fremtidige elbiler.

Nissan Leaf og Fermata Energy FE-15 toveis lader

Nissan Leaf og Fermata Energy FE-15 toveis lader

Nissan har ikke byttet ut Leafs CHAdeMO hurtigladeport for en CCS-port, men tidligere i år godkjente den den første garantistøttede toveisladeren for Leaf, slik at den kan levere strøm tilbake til nettet i enkelte konfigurasjoner.

Selv om en eventuell fremtidig erstatning kan se et dypere nivå av endring, for nå viser disse trinnvise rekkeviddeøkningene og effektivitetsforbedringene at Nissan ikke har glemt sin rimeligste elbil.

[ad_2]

Se Kilden