Genesis G80 – en elbil for biler og kaffemengder

Dec 18, 2022 | Elbil og elbil ladere

[ad_1]

Det har gått flere uker siden jeg første gang tok imot min Genesis Electrified G80 luksussedan. Og selv om jeg likte bilen allerede før øyeblikket jeg skled bak det smidige skinnhjulet, kunne jeg ikke helt forstå hvem denne elbilen kunne være for. Men nå? Nå forstår jeg. Denne Genesis er elbilen som kommer til å imponere dem på Cars & Coffee.

Hvis du aldri har vært på en sammenkomst i Cars & Coffee-stil, går det litt slik ut: en gjeng med gutter drar opp til en lokal kaffebar en tidlig helgemorgen i sine fancy biler, de slår panseret på Cobraene eller Korvetter eller Mercedes-AMG-er for å vise frem varene, fortsett deretter å gå rundt hverandres biler og ser beundrende ned i motorrom med ohs og ahs som indikerer en genuin takknemlighet for (om ikke en forståelse av) konstruksjonen med høye hestekrefter.

Nå har jeg allerede mistet minst noen få av dere der ute CleanTechnica Leserland – og jeg skjønner det. Denne typen bilmennesker er ikke for alle. Når det er sagt, er det definitivt for mange mennesker, og dette er mennesker som har svimlende mye innflytelse over hvilke merker, om ikke modeller, som folk i deres sosiale kretser faktisk kjøper. De er viktige for enhver formidling av bilideologi, med andre ord, og de fleste av disse menneskene ønsker å se under panseret og se – vel, noe.

Og en fruk, kjære leser, er ikke «noe».

Uansett hvor mye du liker frunken din eller hvor mange små/høyt respekterte journalister du kan putte inn i din, en frunk er en nyhet. Det er bare veldig kult i en trass mot det folk flest tror “burde” være der. Det er ikke noe som er lagt til, det er en smart bruk av plass som ellers ville vært mye ingenting. Når du skyver panseret på Genesis Electrified G80, men en ting du ikke vil se er ingenting.

Under panseret på Electric Genesis G80

Hyundai Genesis Electrified G80 EV-motor elektrisk motor

Foto av forfatteren.

Jeg vet, jeg vet – det er ikke slik det ser ut, og det er egentlig bare en haug med kontrollere og kjøling og bla bla … men, avgjørende, det ser fantastisk ut, og jeg vil være ekstremt interessert i å ta G80 til en Cars & Coffee, lar panseret stå oppe, og folk ser på reaksjonene til bilgutta som gikk forbi for å se hva de var.

Jeg kan fortelle deg én ting: Uansett hvordan de reagerer, vil det være til noe, snarere enn ingenting.

Bilen, som en bil

Genesis G80 elbil

Foto av forfatteren.

G80 er en av de mer konvensjonelle elbilene på markedet. Den store grillen, den lange panseret og de korte dekkstilingene roper «stor motor» omtrent like høyt som enhver falsk eksoslyd kunne, og Genesis støtter det med den typen umiddelbare dreiemomentytelse du har forventet fra en elbil. Når det er sagt, handler det om oppgaven med å få deg og dine fra punkt A til punkt B veldig annerledes enn de fleste moderne elbiler.

For det første, se på taket. Det virker kanskje ikke som en stor avtale, men omtrent alle andre biler jeg har kjørt de siste årene – og absolutt alle “high end” – har kommet til meg med et soltak i full lengde. Fra Tesla Model 3 vi leide i Austin til Mustang Mach-E jeg kjørte i vinter til Hyundai IONIQ 5 i oppkjørselen min akkurat nå, de har alle glasstak. G80, i mellomtiden?

Det taket er helt i stål, og følelsen av separasjon og stillhet og stillhet som den detaljen gir menneskene inne i bilen kan ikke utelukkes.

“Er dette en limousine?” spurte datteren min og satte seg bak i bilen for første gang.

“Nei,” sa jeg. “Hvorfor tror du det er en limousine?”

“Det er hyggelig,” svarte hun. «Ingen kan se meg her igjen.»

I en tid hvor nesten alt vi gjør og sier føles som om det er offentlig, kan den lille biten av privatliv og isolasjon gå en lang vei. Faktisk, selv i møte med Genesis G80s utmerkede interiørutstyr, overdådige komfort, utmerkede lydsystem, villig chassis, helt troverdig rekkevidde på 282 mil og totalt undervurderte 365 HK … det var følelsen av å føle seg trukket inn i bilen av stålet tak som fikk det til å føles mest forskjellig fra Volvoene, Hyundaisene og Teslaene jeg hadde tilbrakt mest tid i.

Ikke bare annerledes. Spesiell.

For å være ærlig, for bilens startpris på $79 825 (minus tilleggsalternativer, tilbehør, destinasjonskostnader, skatter, merkelapper og avgifter), burde den føles spesiell. Det faktum at det gjør det betyr bare at Genesis gjorde tingen – men det er bare min mening. Hvis du har hatt sjansen til å prøve Genesis Electrified G80 selv, la oss få vite hva du syntes om den i kommentarfeltet nederst på siden.

Originalt innhold fra CleanTechnica.


 

Fullfør vår CleanTechnica-leserundersøkelse for 2022 for å få sjansen til å vinne en elsykkel.


 


 


 

Setter pris på CleanTechnicas originalitet og cleantech-nyhetsdekning? Vurder å bli CleanTechnica-medlem, supporter, tekniker eller ambassadør – eller beskytter på Patreon.


 


Vil du ikke gå glipp av en cleantech-historie? Registrer deg for daglige nyhetsoppdateringer fra CleanTechnica på e-post. Eller følg oss på Google Nyheter!


Har du et tips til CleanTechnica, vil du annonsere eller foreslå en gjest til vår CleanTech Talk-podcast? Kontakt oss her.


Annonse






[ad_2]

Se Kilden