Teamet på Hydra EV diskuterer hvorfor kontaktløs betaling er veien videre for ladepunkter for elbiler.
Den britiske regjeringen kunngjorde sine mål for den nasjonale ladeinfrastrukturen for elbiler tidligere i år. I tillegg til målet om å tidoble antallet offentlig tilgjengelige ladepunkter (fra dagens 30 000 ladere til 300 000) innen utgangen av tiåret, ga det også mandat at transaksjonsprosessen må forenkles for forbrukeren.
Det viktigste blant kravene var bruken av kontaktløse betalingsfasiliteter for å få slutt på den nåværende “App-overload”-forvirringen som mange elbilsjåfører opplever, der de må laste ned og registrere flere smarttelefonapper for å få tilgang til de forskjellige ladefasilitetene.
Forbrukernes bekymringer
Hvilken?, avslørte også resultatene fra en forbrukerundersøkelse der den slo fast at svimlende 61 % av elbilsjåførene hadde opplevd en slags problemer med å betale for en ladeøkt. 18 % av respondentene som hadde gitt opp å bruke offentlige ladepunkter, oppga betalingsalternativer som hovedårsaken, og 84 % – mer enn 8 av 10 brukere – oppga at de foretrekker å bruke kontaktløse betalinger eller chip’n’pin-terminaler for å betale for lader i stedet for en app.
Det er lett å se hvorfor noen av de nasjonale CPO-ene (ladepunktoperatørene) som Shell og BP foretrekker at kundene bruker app-teknologi, da dette kan hjelpe med å spore bruken deres og forsøke å låse dem inne ved å tilby avtaler og insentiver til kun å bruke deres nettverk.
Den massive veksten som kreves i offentlige ladepunkter vil imidlertid ikke bli tilrettelagt av en håndfull større CPOer og lokale myndigheter alene. Det vil kreve investeringer og adopsjon av en rekke mindre operatører, uavhengige virksomheter og borettslag. Publikum vil måtte bli presentert for en sømløs transaksjonsprosess for å hjelpe til med bred bruk av elbiler.
EV ladepunktsdistributør, Hydra EVC, med base i Rayleigh, Essex, har inngått samarbeid med Nayax, den globale leverandøren av kontantløse løsninger for å bygge sine kontaktløse betalingsterminaler inn i produktene sine.
For elbilsjåføren betyr det at de ganske enkelt sveiper betalingskortet sitt (det fungerer også med Apple Pay og Google Pay), kobler til elbilen og trykker på start. Selskapet som driver EV-ladepunktet kan angi prisene som belastes, overvåke bruken og vedlikeholde ladepunktet eksternt via Hydras skybaserte administrasjonssystemer.
For bedrifter som ønsker å generere ekstra inntekter fra investeringene sine i ladepunkter for elbiler på arbeidsplassen, kan ansatte fortsatt gi gratis tilgang til lading ved bruk av RFID-kort eller en smarttelefonapp. Alt betalingsterminalen gjør er å tilby en ekstra betalingsmetode og potensielle ekstrainntekter.
Enkel installasjon
Nayax-terminalene kan legges til både AC- og DC-ladere, og for installatøren er det ikke mer komplisert å sette dem i drift enn et standard ladepunkt. Instruksjoner presenteres på skjermen og alt installatøren trenger å gjøre (bortsett fra å koble til strømmen) er å sørge for at den valgte kommunikasjonsmetoden er aktivert.
Både Nayax betalingsterminal og Hydra EV-laderen kan bruke WiFi, kablet RJ45 ethernet eller et 4G data-SIM for ekstern kommunikasjon, avhengig av tilgjengelige nettverk på stedet. Resten av konfigurasjonen, vedlikehold og administrasjon, håndteres eksternt.
For å bla gjennom Hydra EV-serien med ladere, klikk her
Ta kontakt med oss når du trenger en Agder-elektriker!
Med kontor i Kristiansand og Agder kan vi hjelpe deg dersom du trenger elektriker. Vi kan hjelpe deg med elektriske problemer, smarthusinstallasjoner, utskifting av varmtvannsbeholder eller annet du trenger. Er du i Sogndalen, Søgne, Mandal, Arendal, Lillesand, Grimstad eller en annen del av Agder fylke, er vi her for å hjelpe. Ta gjerne kontakt med oss.