[ad_1]
Hvordan er elbiler en del av miljørettferdighet?
Spørsmål og svar fra våre venner på EarthTalk®
Kjære EarthTalk: Siden når er overgangen til elektriske kjøretøy et spørsmål om “miljørettferdighet”? — P. Balducci, Troy, NY
De fattigste medlemmene av samfunnet vårt vil sannsynligvis ha minst nytte av en utbredt overgang til elektriske kjøretøy (EV-er) av flere grunner. For det første er det usannsynlig at de med minst inntekt har råd til å kjøpe en ny bil, enn si en Tesla. Som sådan vil gasssluking, forbrenningsbiler og lastebiler sannsynligvis vedvare langt inn i fremtiden – selv om de ikke er flertallet av kjøretøyene på veien lenger – og sjåførene deres vil betale mye mer for drivstoff (gass) enn deres EL-kjørende kjørefeltkamerater.
Og lavinntektsindivider som gjør ponni opp for en elbil, vil også lide uforholdsmessig, ettersom til og med elektrisitet som skal lades vil utgjøre en mye høyere del av deres samlede inntekt enn rike elbilsjåfører. En undersøkelse fra januar 2023 fra University of Michigan fant at “mer enn halvparten av de laveste inntektshusholdningene i USA (anslagsvis 8,3 millioner husholdninger) vil fortsette å oppleve høye transportenergibyrder, definert som å bruke mer enn 4 prosent av husholdningsinntektene på fylle tanken eller lade opp.”
“Eierskap av elbiler i USA har så langt vært dominert av husholdninger med høyere inntekter og utdanningsnivåer, og etterlater de mest sårbare befolkningene bak,” rapporterer Joshua Newell, en medforfatter på studien og en urban geograf ved University of Michigan’s Center for Bærekraftige systemer. “Polititilgrep er nødvendig for å øke EV-tilgjengeligheten slik at alle amerikanere kan dra nytte av EV-overgangen.”
Lovgivende løsninger
Dette problemet har ikke gått upåaktet hen av noen lovgivere og beslutningstakere. En positiv utvikling er den føderale regjeringens oppgradering av politikken som tilbyr opptil $7500 i skatterabatt til de som kjøper en kvalifiserende ny elbil. I tillegg tilbyr mange stater og lokaliteter sine egne økonomiske og andre insentiver for å hjelpe lavinntektsindivider med å ha råd til overgangen til en elbil. Ta en titt på Database of State Incentives for Renewables & Efficiency (DSIRE), en gratis nettressurs fra North Carolina Clean Energy Technology Center ved North Carolina State University for å finne hvilke insentiver som er tilgjengelige i ditt område. Andre måter som enkelte stater og byer prøver å bygge bro over inntektsforskjellene forårsaket av EV-overgangen inkluderer bildelingsprogrammer for lavinntektsbeboere og utdannings- og jobbtreningsmuligheter i elbilindustrien.
I mellomtiden fortsetter kostnadene for elbiler å gå ned. Amerikanske bilkjøpere kan sammenligne-shoppe blant mer enn et dusin EV-modeller med klistremerkepriser under $40k for 2023 årsmodell. Og mange myndigheter og private organisasjoner er aktivt engasjert i forskning og utvikling for å gjøre elbiler mer rimelige og tilgjengelige for alle. Siden elbiler er billigere å eie og drifte enn sine bensinslukende kolleger, er det synd at de som har minst råd til dem bærer en uforholdsmessig byrde, enten de oppgraderer eller ikke.
KONTAKTER: EV-overgang vil være til fordel for de fleste amerikanske kjøretøyeiere, men amerikanere med lavest inntekt kan få etterlatt. Miljømessig og økonomisk rettferdighet i den elektriske kjøretøyrevolusjonen. Forth Mobility.
EarthTalk® er produsert av Roddy Scheer & Doug Moss for 501(c)3 nonprofit EarthTalk. se mer på E Magaine. Til donere. Send spørsmål til: [email protected].
[ad_2]
Se Kilden