Bør din neste multifunksjonstester være en EV MFT? | Di-LOG

Feb 17, 2023 | Diverse

Bør din neste multifunksjonstester være en EV MFT?  |  Di-LOG

David Sweetman, Group Marketing and Business Development Director i Di-LOG Group, lurer på om din neste multifunksjonstester bør være en EV MFT.

I disse dager er det mange grunner til at elektrikere bør vurdere en multifunksjonsinstallasjonstester med testfunksjon for elektriske kjøretøy (EV) når de skal investere i nytt testutstyr. La oss se på noen av de viktigste fordelene ved å gjøre det:

Fremtidssikring

I følge Climate Change Committee (CCC) vil overgangen til elektriske kjøretøy (EVs) være en av de viktigste handlingene for å nå Storbritannias Net Zero-mål.

Dagens EV-marked er estimert til å være rundt 400 000, som inkluderer alle helelektriske og plug-in hybridmodeller og tilsvarer 1 % av alle britiske kjøretøyer. Innen 2032 forventes dette tallet å akselerere til 23,2 millioner (55 % av alle britiske kjøretøyer), og innen 2050 er tallet spådd å nå 49 millioner (100 % av alle britiske kjøretøyer).

For tiden er det omtrent 33 000 offentlige ladepunkter for rundt 400 000 plug-in elektriske varebiler og personbiler. For å øke Storbritannias elbilflåte til 23,2 millioner elbiler innen 2032, anslår CCC at det vil være behov for 325 000 offentlige ladepunkter. Disse tallene inkluderer ikke elbilladere som er installert i hjemmene og på arbeidsplassene.

Så det er alle muligheter for at du vil installere EV-ladere i fremtiden hvis du ikke gjør det allerede.

Bør din neste installasjonstester ha funksjonaliteten til å sjekke effektiviteten til DC-lekkasjebeskyttelsen installert i EV-laderen? Jeg tror svaret på spørsmålet er “ja” i samsvar med BS7671:2018:AM2 – Kapittel 64 seksjon 3 (643) med tittelen ‘Testing’.

Underavsnitt 643.10 ‘funksjonstesting’ sier at: “Verneinnretninger skal underkastes en funksjonstest, etter behov, for å kontrollere at de er riktig installert og justert”.

Di-LOGs utvalg av EV-testutstyr

Di-LOGs nye DL9100-serie MFT inneholder DL9120 og DL9130 EV med begge produktene som kan skryte av DC-kapasitet, og baner vei for en rekke tester som er spesifikke for EV- og PV-sektorene; hovedsakelig evnen til å utføre en Type B (Pure DC) RCD-test.

Den nye DL9100-serien er Di-LOGs mest intelligente tester til dags dato med en fullt autosensing høystrømsløkke/PSCC-test som automatisk oppdager om brukeren utfører enten en 2-tråds eller 3-tråds test uten behov for å velge en spesifikk innstilling. Utstyrt med en ny høykontrast RGB-fargeskjerm med full sekundær skjerm, holdes resultatene på skjermen med den ekstra fordelen av fargeskiftende skjermalarmer når spesifikke triggere eller advarsler møtes.

Å ha full fleksibilitet mens på stedet er avgjørende, og med tillegg av en variabel RCD-test, kan brukeren angi hvilken som helst spesifikk verdi som kreves for å utføre testen på en sikker måte.

Sikkerhet først

Både DL9120 og DL9130EV har DC-kapasitet. DL9130EV er vert for ekstra EV og tidsbesparende funksjoner som Zmax (maksimal jordsløyfe) og Rmax (maksimal R1+R2/R2) begge designet for å hjelpe brukeren. DL9130EV har en full 6mARDC-DD-test for å indikere at DC-sikkerhetsbeskyttelsen fungerer på alle moderne elbilladere. For høy likestrøm på en jordfeilbryter som beskytter vekselstrømforsyningen kan føre til at det ikke blir utløst når det oppstår en vekselstrømsfeil.

For full EV-verifisering kan DL9130 EV byttes til full auto EV-modus. EV Auto Sequence utfører en syklus med fullstendige RCD-tester, og sjekker EV-laderen sammen med Type A RCD. Alle resultater hentes deretter enkelt frem ved å trykke på en knapp.

Forenklet

Moderne testutstyr har en tendens til å være vert for en rekke funksjoner som gir fantastisk verdi for pengene. Men oftere enn ikke kan dette skape testutstyr med komplekse menyprotokoller når alt du egentlig ønsker å gjøre er å rotere en skive, trykke på en knapp og gå. DL9100-serien fortsetter å ta i bruk denne tilnærmingen med et nytt intuitivt brukergrensesnitt.

Britisk produksjon

Hvis du fortsatt trenger litt overbevisning, bør du kanskje vurdere det faktum at du vil støtte britisk produksjon. Fra tid til annen går ting ikke alltid helt etter planen, og som enhver elektronisk enhet som er designet for å fungere i de mest ekstreme miljøer, er det alltid en merkelig hikke, for å si det sånn.

Med britiske produksjons-, forsknings-, utviklings- og designteam kan problemer raskt finne og løses – uten at utstyret ditt potensielt ser mer av verden enn deg selv!

Di-LOG er stolte av å støtte britisk produksjon ved å designe og bygge vårt spesialiserte sikkerhetstestutstyr i Storbritannia. Alle våre 18. utgave multifunksjonstestere og PAT-er har et UK-basert FoU-team dedikert til å designe, bygge og levere den mest oppdaterte teknologien for å møte de kontinuerlige behovene til våre kunder.

Få flere detaljer om Di-LOGs utvalg av EV-testutstyr her

Regn med våre elektrikere i Agder for alle dine elektriske behov!

Med beliggenhet i Kristiansand og tettstedene i Agder kan vi støtte ditt elektriske behov. Vi kan hjelpe deg med elektriske problemer, smarthusinstallasjoner, utskifting av varmtvannsbeholder eller annet du trenger. I Sogndalen, Søgne, Mandal, Arendal, Lillesand, Grimstad og andre steder i Agder kan vi hjelpe. Jeg ser frem til å høre fra deg.

Kilde

Er jacuzzi og boblebad det samme?

Er jacuzzi og boblebad det samme?

Er jacuzzi og boblebad det samme? Boblebad er badekar med utvidet funksjonalitet der vannet sirkulerer kontinuerlig, også kalt massasjebad eller jacuzzi. Men er disse begrepene helt like, eller er det noen forskjeller? La oss ta en nærmere titt. Hva er et boblebad? Et...

Hvor mye koster en elektriker i timen?

Hvor mye koster en elektriker i timen?

Hvor mye koster en elektriker i timen? Som regel tar elektrikeren betalt per time, men noen ganger kan de også tilby fastpris for enkelte tjenester. Timeprisen kan variere mellom elektrikerfirmaer, men det er vanlig å ta et sted mellom 700 og 1.100 kroner i timen....

Rehabilitere strømanlegget i en enebolig

Rehabilitere strømanlegget i en enebolig

Rehabilitere strømanlegget i en enebolig Å rehabiliterere strømanlegget i en enebolig kan være en krevende, men viktig oppgave. Et gammelt og utdatert strømanlegg kan være farlig, og det å oppgradere det er essensielt for å sikre et trygt og pålitelig elektrisk system...