Veiprøve: 2023 Volkswagen Jetta GLI 2.0T Autobahn

Feb 20, 2023 | Elbil og elbil ladere

[ad_1]

Veiprøve: 2023 Volkswagen Jetta GLI 2.0T Autobahn

Sporty Sedan Moro

2023 Jetta GLI er en av tre gjenværende bensindrevne sedaner i Volkswagen-serien; Golf og Arteon er de andre. For å skille dem ut har Golf fire dører og en kombi mens Jetta og Arteon har fire dører og bagasjerom. Ren flåterapport tilbrakte en morsom uke i Jetta GLI 2.0T Autobahn på roaming i Sør-California.

2023 Volkswagen Jetta GLI
Glir gjennom luften

Turboladet entusiasme

2023 Volkswagen Jetta GLI
Turbo pep under panseret

Jetta GLI har en turboladet 2,0-liters inline 4-sylindret motor med 228 hestekrefter og 258 pund-fot dreiemoment. Forhjulene drives enten gjennom en 6-trinns manuell eller, som vår testbil, en 7-trinns DSG dobbelclutch-automat med rattmonterte skovlskiftere. DSG (Direct-Shift Gearbox) er unik for Volkswagen Group av merker som inkluderer Audi, Seat og Volkswagen. En DSG er designet for å oppnå raskere skiftetider enn en standard automatgir. Som sjåfør er skiftene jevne og absolutt raske nok for en landeveisbil.

Når du treffer maksimale hestekrefter ved 5000 rpm, kan du la DSG gjøre sitt, eller det er mulighet for å gå gjennom girene manuelt med Tiptronic-funksjonen. Tidene for 0-60 løp var respektable 6,1 sekunder med 4,2 sekunder fra 50-70 mph. Akselerasjonen var sterk, men det var turboetterslep som snublet fra et stopp.

Drivstofføkonomi anslag av EPA er 26 by/36 motorvei/30 kombinert. På 412 miles var vi i gjennomsnitt 30,1 mpg. Men i to motorveiskjøringer på 150 mil med cruisekontrollen satt til 65 mph og i Eco eller Normal kjøremodus, hadde vi et gjennomsnitt på imponerende 38,9 mpg. Drivstofføkonomi tall rapportert av Ren flåterapport er ikke-vitenskapelige og representerer anmelderens kjøreopplevelse. Tallene dine kan variere.

Kjøreopplevelse: På veien

2023 Jetta GLI på 3355 pund gir en sikker kjøreopplevelse med Bridgestone Turanza 225/45 helårsdekk montert på 18-tommers aluminiumslegeringsfelger. Kast litt Bridgestone Potenza ytelse/sommerdekk på GLI og grepet ville vært imponerende.

2023 Volkswagen Jetta GLI
Hele sesongen, men ikke den morsomste

Den elektriske servostyringen med variabelt forhold var nøytral og ga nøyaktige svingresultater, med det skinnkledde rattet som hadde en god, solid følelse. Den firehjuls uavhengige sportsfjæringen, med elektronisk stabilitetskontroll, har adaptive dempere hele veien rundt, med fjærbein foran og spiralfjærer, og torsjonsbjelke, spiralfjærer og krengningsstabilisator bak som gir en jevn og stabil kjøring. Det var god sidestabilitet i chassiset for solid og selvsikker motorveiskjøring, ingen vindstøt fra passering av store rigger og trange svinger selv med de før nevnte helårsdekkene.

Stoppene var rett og riktig med Jettas standard firehjuls blokkeringsfrie bremsesystem, kraftassisterte frontventilerte og bakre solide skiver, elektronisk bremsetrykkfordeling og elektronisk stabilitetskontroll. De røde kaliprene som stakk ut fra de glanssvarte maskinerte lettmetallfelgene så skarpe ut.

For å oppsummere håndteringen av Jetta GLI er den et hakk under sportssedaner, men den er veldig nærme. Med tanke på at Volkswagen ikke markedsfører GLI som en sportssedan, og tilbyr den mer ytelsesorienterte Golf GTI, la oss bare si at GLI vil tilfredsstille på lange bilturer, pendling, eller finne noen svingninger å angripe.

Kjøreerfaring: Interiør

2023 Volkswagen Jetta GLI
Beats slår andre lydsystemer

Jetta GLI kommer kun i Autobahn-dekor som inkluderer Titan Black-skinnseter. Den oppvarmede og kraftjusterbare, med minne, førersete var behagelig, og i forbindelse med tilt og teleskopratt kunne man finne en god kjørestilling. Forsetepassasjeren får de samme funksjonene bortsett fra manuelle justeringer. Ben-, hode- og skulderrom var bra for de 6’+, og skulderbeltene var høydejusterbare slik at de ikke skjærer over nakken.

Baksetene gir enkelt og komfortabelt plass til to voksne, tre i klem. Bein-, hode- og skulderrommet var utmerket, og den nedfellbare midtkonsollen med koppholdere var en fin touch, det samme var de to overhead-leselampene. Bagasjerommet er rikelig med 14,1 kubikkfot, men vokser med de 60/40 delte baksetene som ligger nesten flatt.

Pedaldekslene i rustfritt stål, de opplyste frontdørterskelplatene og de teppebelagte gulvmattene foran og bak var fine, eksklusive detaljer.

Den 10,25-tommers konfigurerbare digitale informasjonsskjermen inkluderer runde hastighetsmålere og turtellermålere, med svart bakgrunn, hvite bokstaver og røde aksenter som matchet det røde på rattet. Skifteren har et godt grep og er plassert perfekt i midtkonsollen, spesielt hvis du ønsker å gå manuelt gjennom girene med Tiptronic.

2023 Volkswagen Jetta GLI
Klar til å dra

I midten av dashbordet er den 8,0-tommers fargeberøringsskjermen som håndterer ryggekameraet og stemmestyrt 9-høyttalers Beats-lydsystem som leverer dype, fyldige, skarpe toner for AM/FM/HD-radioen, med USB-porter og app-tilkoblingsgrensesnitt. En del av MIB2 infotainmentsystemet er også Bluetooth for telefon og streaming av musikk.

Mens moderne berøringsskjermteknologi er bra, Ren flåterapport er en stor fan av knotter og brytere for radio og klimakontroller. VW gjør en fin jobb med å gjøre det enkelt å betjene radioen og det automatiske HVAC-systemet med to soner ved å vri på noen få knotter. Den enkle dash-designen legger til bekvemmelighetsfunksjoner som et skinndekket multifunksjonsratt (med en firkantet bunn) og en skinntrimmet girknapp. Manglende funksjoner som ofte finnes på biler som konkurrerer med Jetta GLI Autobahn – er en heads-up-skjerm og oppvarmet ratt.

Andre bekvemmeligheter er elektriske vinduer, nøkkelfri tilgang, trykknapp start/stopp, adaptiv cruisekontroll, regnfølende vindusviskere, bakkehold, strømjusterbare og manuelle sammenleggbare oppvarmede sidespeil, trådløs lading, elektronisk parkeringsbrems, krafttilt og skyvbart soltak, en multifunksjons bilanalyse- og kjørecomputerskjerm, og 10-farget omgivelsesbelysning.

Alle Jetta-modeller er utstyrt med Volkswagens CarNet tilkoblet bilteknologi som gir en sømløs kobling mellom bilen og en iPhone, Android-smarttelefon eller datamaskin, eller, som Volkswagen sier, den «holder deg tilkoblet bilen din selv når du er fra hverandre».

Kjøreerfaring: Eksteriør

2023 Volkswagen Jetta GLI
Rett til rød linje

Eksteriøret er klassisk Volkswagen og har ikke gått veien med å legge til unødvendige scoops, ventiler og en altfor stor frontgrill. Jettaen har til tider blitt beskrevet som konservativ, men Clean Fleet-rapporter bil, malt i en veldig attraktiv Pure Grey med et dypt svart tak ($395 alternativ), var noe sånt.

2023 Jetta er forfriskende i sin rene, enkle og tidløse design, med forsiktig avrundede og myke linjer. Med tanke på drivstofføkonomi og aerodynamikk kan luftmotstandskoeffisienten på 0,27 (Cd) hjalp den med å skjære gjennom vinden.

2023 Volkswagen Jetta GLI Autobahn har skreddersydd merking på grillen, forskjermene og bagasjelokket, samt røde aksenter på nedre frontpanel, forskjermer og bremsekalipere. Det slanke LED-hodet og kjørelysene, den skulpturerte og svakt skrånende panseret fører til en sterk, men subtil karosserilinje, eller linjen som kjører siden av bilen fra front til bak. Det skrånende bakglasset fører til en liten integrert spoiler på bagasjerommet som sitter over de horisontale LED-baklyktene. De doble runde eksosrørene med kromtupp stikker ut under den bikakeformede bakre fasaden.

2023 Volkswagen Jetta GLI
Rom for voksne

Førerhjelp og sikkerhet

I tillegg til seks kollisjonsputer kommer alle 2023 Volkswagen Jettaer med IQ Drive som bruker front- og bakradar, et frontkamera og flere ultralydsensorer for å samle inn data som muliggjør halvautomatisk kjøreassistanse. Andre avanserte førerassistentsystemer (ADAS) er Travel Assist som inkluderer kollisjonsvarsling fremover, automatisk nødbremsing, blindsonemonitor, trafikkvarsling bak; adaptiv cruisekontroll med stopp og gå, og kjørefeltassistent. Travel Assist tillater også korte tidsperioder der førerens hender ikke berører rattet. Emergency Assist vil stoppe Jettaen hvis ingen føreraktivitet overvåkes.

Intelligent Crash Response System slår av drivstoffpumpen, låser opp dørene og slår på nødblinkene i tilfelle en ulykke. Hvis det er en ulykke, aktiveres bremsene automatisk av bremsesystemet etter kollisjon, slik at bilen ikke fortsetter å bevege seg, noe som resulterer i en sekundær ulykke. Denne teknologien viser sin verdi slik at en ufør sjåfør ikke skades ytterligere av at bilen deres treffer en annen gjenstand.

De National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) har tildelt 2023 Jetta med sin høyeste 5-stjerners rating. Forsikringsinstituttet for motorveisikkerhet (IIHS) vurderte 2023 Jetta som god totalt sett.

Priser og garantier

2023 Volkswagen Jetta GLI
I humøret

2023 Jetta kommer i fem trimnivåer som varierer i basispris, inkludert den obligatoriske destinasjonsavgiften på 1 095 USD, fra 21 750 USD til 32 690 USD. Clean Fleet-rapporter Jetta GLI 2.0T Autobahn kom inn på $34.270, inkludert $990 i opsjoner.

Jetta kommer med disse garantiene:

  • Nytt kjøretøy (fullt overførbart) – Fire år/50 000 miles
  • Gratis service – to år/20 000 miles
  • Veihjelp – Tre år/36 000 miles
  • Korrosjonsperforering – syv år/100 000 miles

Observasjoner: 2023 Volkswagen Jetta GLI 2.0T Autobahn

2023 Volkswagen Jetta GLI
Morsomt og fullt utstyrt

Volkswagen utstyrte 2023 Jetta GLI 2.0T Autobahn med nødvendig utstyr og funksjoner for å gjøre både en utmerket motorveicruiser og en mer enn dyktig fjellkurvejeger. Fullt utstyrt rundt $34 000, GLI Autobahn ofrer lite på området funksjoner da den kommer med skapningskomfort som elektriske skinnseter og det utmerkede Beats-lydsystemet med satellittradio – alt pakket inn i en pakke som utstråler Farfegnugen, eller «kjøreglede». Volkswagen bruker ikke lenger dette begrepet i sin markedsføring, men det finnes ikke et bedre ord for å beskrive følelsen av å kjøre 2023 Jetta GLI 2.0T Autobahn.

Det fine med Jetta GLI er hvordan den er satt opp. Den mørklagte grillen og utvendige speilhetter legger til et snev av sportslighet, når de kombineres med et av de livlige fargealternativene. Jetta GLI er like morsom å kjøre som den ser ut. Den er pigg, nipper til drivstoff, drar det meste av tingene dine med baksetet nedfelt, har utmerket sikt for sjåføren og ser kult ut i prosessen. Åh, og ikke glem den beryktede tyske passformen og finishen som inkluderer en stram helhetsfølelse, enten det er biltur eller svinger. En rask oppsummering er at Jetta GLI er enkel og et kick å kjøre. Jetta GLI, i ekte Teuronic-stil, treffer de rette karakterene som en meget pent utstyrt sporty sedan til et godt forhold mellom pris og verdi.

Sørg for å melde deg på Ren flåterapport nyhetsbrev (øverst til høyre på siden) for å bli varslet om alle nye historier og anmeldelser av kjøretøy.

Historie og bilder av John Faulkner.

De minkende kompakte Sedan-konkurrentene

Veiprøve: 2021 Toyota Corolla Hyrid

Minnepenn: 2021 Hyundai Elantra Hybrid

Veiprøve: 2022 Honda Civic

Veiprøve: 2020 Mazda3

Veiprøve: 2020 Kia Forte GT

Veiprøve: 2020 Honda Insight

Formidling:

Ren flåterapport lånes gratis testkjøretøy fra bilprodusenter for å evaluere, vanligvis for en uke av gangen. Våre veiprøver er basert på denne én ukes kjøreturen av et nytt kjøretøy. På grunn av dette tar vi ikke opp problemer som langsiktig pålitelighet eller totale eierkostnader. I tillegg blir vi ofte invitert til produsentarrangementer som fremhever nye kjøretøy eller teknologi. Som en del av disse arrangementene kan vi bli tilbudt gratis transport, losji eller måltider. Vi gjør vårt beste for å presentere våre unyanserte evalueringer av kjøretøy og nyheter uavhengig av disse induseringene.

Vårt fokus er på kjøretøy som tilbyr den beste drivstofføkonomien i sin klasse, noe som fører til at vi vektlegger elbiler, plug-in hybrider, hybrider og dieseler. Vi har også de effektive gassdrevne kjøretøyene som er blant de beste mpg-kjøretøyene i sin klasse. I tillegg har vi som mål å tilby anmeldelser og nyheter om avansert teknologi og markedet for alternativt drivstoff. Vi tar gjerne imot tilbakemeldinger fra kjøretøyeiere og er dedikert til å tilby et forum for alternative synspunkter. Gi oss beskjed om dine synspunkter på [email protected].

[ad_2]

Se Kilden