Byggebedrifter i Skottland lider fortsatt av forsinkede betalinger, utestående tilbakehold og uventede gebyrer, har en ny undersøkelse fra Construction Industry Collective Voice (CICV) avslørt.
Omtrent 68 % av respondentene i organets dybdeundersøkelse sa at betalingsvilkårene deres ble endret negativt, mens 60 % hevdet at justeringer av betalinger ble gjort med liten eller ingen forklaring.
Og 69 % av de spurte sa at tiden og kostnadene ved å jage utestående penger var deres viktigste problem når det kom til betaling.
Det unike kollektivets undersøkelse om kontantstrøm og betalinger ble utført for å gi et nøyaktig bilde av det nåværende økonomiske landskapet i den skotske byggebransjen.
Besvart av de virksomhetene som opererer både som hoved- og underleverandører i offentlig og privat sektor, inkluderte de viktigste funnene:
- 52 % rapporterer at de fortsatt har problemer med å få tilbakehold betalt
- 44 % avslører at de var blitt rammet av uventede anklager
- 40 % avsløre at de “alltid eller ofte” fikk reduserte betalinger
- 30 % sier at betalingsforsinkelser har en “stor innvirkning” på selskapet deres.
Omtrent 50 % av respondentene sa at de trengte ekstern bistand for å håndtere betalingstvister, mens 54 % sa at de hadde henvist en tvist til avgjørelse.
Og 62 % av de spurte sa også at de var klar over prosjektbankkontoer, men bare 17 % hadde faktisk brukt dem.
Len Bunton, styreleder for CICVs Pipeline & Commercial-undergruppe, sa: «Fra disse funnene er det klart – og også ganske deprimerende – at kontantstrøm- og betalingsproblemer fortsatt er store problemer i byggebransjen i Skottland.
“Det er spesielt frustrerende å se at så mange økonomiske omstridte fortsatt går til kostbare avgjørelser og så lite bruk av løsninger som prosjektbankkontoer og konfliktunngåelsesprosessen – til tross for bevis på at de fungerer og bidrar til å forbedre den aller viktigste kontantstrømmen.”
Undersøkelsen inviterte også respondentene til å gi anekdotisk bevis på kontantstrøm- og betalingsproblemer, sammen med forslag til hvordan man kan forbedre den nåværende situasjonen.
En sa: «Jeg vil gjerne se mindre underleverandører og mer direkte ansatte, så det er en samlet prosess og effektivt én stor pengepung med kollektivt eierskap. I det øyeblikket vi underleverer deler vi, og prioriteringer, fokus og ansvar er ikke virkelig delt.»
En annen sa til meningsmålingen: «Vi har problemer med offentlig sektor med for mange autorisasjoner som forlenger og forsinker betalingen. En forenklet prosess vil hjelpe.”
En tredje la til: «For mange år siden måtte hovedentreprenører vise betalingsbevis til underleverandører før de mottok sin neste betaling. Å implementere en slik praksis for alle underleverandører ville forbedre betalingsprosessen enormt.»
Mens en fjerde respondent ganske enkelt sa: «Arbeidsgivere må holdes ansvarlige og måles mot de avtalte betalingsbetingelsene i byggekontrakten.»
CICV planlegger nå en rekke tiltak for å hjelpe til med å bekjempe problemstillinger som er fremhevet i undersøkelsen, inkludert den nært forestående publisering av en veiledning for beste praksis. Kollektivet planlegger også et nettbasert webinar, som tilbyr entreprenører praktiske råd for å hjelpe dem med å unngå betalingsfeller.
David MacDonald, som også er medlem av CICVs Pipeline & Commercial-undergruppe, la til: «De mange urovekkende problemene som fremheves av denne undersøkelsen, forsterker ganske enkelt behovet for at industrien skal løse saker før de eskalerer til tvister.
«Den beste praksisveiledningen, som snart skal publiseres av CICV, er designet for å bli brukt til å eliminere dårlig kommersiell ledelse og hjelpe entreprenører til å være mye mer oppmerksomme på potensielle problemer og risikoer.
“Det planlagte webinaret vil også hjelpe entreprenører å navigere i det farlige betalingsvannet, som tydeligvis fortsatt er fulle av mange vanskeligheter.”
Undersøkelsen er den siste i en rekke praktiske og konstruktive initiativer lansert av CICV siden den ble opprettet som Construction Industry Coronavirus (CICV) Forum i mars 2020.
Den består av 28 bransjeforeninger, profesjonelle tjenesteorganer og selskaper, og har opprettholdt en jevn tilførsel av informasjon og praktiske råd til sektoren, samt gjennomført undersøkelser, produsert animasjoner og plakater, vært vertskap for webinarer og opprettholdt tett dialog med skotske regjeringsministre.
Finn ut mer her
Vi er din lokale elektriker i Agder når du trenger hjelp!
I Kristiansand, samt i Agder byer, leverer vi elektrotjenester. Du kan kontakte oss dersom du skal reparere et elektrisk anlegg, installere smarthusløsninger, skifte varmtvannsbeholder eller annet. Vårt tjenesteområde omfatter Sogndalen, Søgne, Mandal, Arendal, Lillesand, Grimstad, og mange andre byer i Agder. Du kan nå oss på e-post eller telefon.