[ad_1]
For syv år siden la jeg ned AU$1500-innskuddet mitt og satt tett og spent og ventet på at Tesla Standard Range Plus (SR+) skulle komme. Noe hun gjorde, tre og et halvt år senere. Vi så videoer, vi deltok på arrangementer. Tesla tok til og med frem en venstrestyrt versjon og vi stod i kø i halvannen time slik at vi kunne sitte i den i 90 sekunder. Tesla-representanten hadde stoppeklokke og vi ble raskt flyttet inn og ut. Nå er Tess i ferd med å treffe 100. Vel, 100 000 km.
Hvorfor en Tesla, spør du – vel, vi ønsket å gjøre vårt for planeten, og vi hadde prøvd alle de andre elektriske bilene som var tilgjengelige den gang i Australia. Det er ikke mange, kan jeg forsikre deg om – BMW i3, Renault Zoe, Hyundai Ioniq og Jaguar i-PACE. Alt oppfylte våre forventninger. Eller var latterlig priset for det du fikk.
Nå vil Majella og jeg gi forskjellige grunner for å eie en Tesla. Vi bryr oss fortsatt om miljøet og vi tar klimaendringene på alvor, men Tess har gitt oss så mye mer. Livene våre er rikere. Tess er akkurat i ferd med å treffe 100 000 km tilbakelagt-merket, og her er en refleksjon av vår erfaring med den.
Vel, hun fikk ikke et brev fra kongen, men da Tess nådde 100K, fikk hun besøk av Tesla-teknikeren. Hver gang vi lukket bagasjerommet slo ryggekameraet seg av og kunne heller ikke bruke autopilot.
Tesla Australia hadde utstedt en tilbakekalling for å erstatte det bakre ledningsnettet, men sa da at de ikke hadde noen deler. … Vi vil bli varslet. Vel, det var vi ikke, men det ble så irriterende at vi avtalte at en tekniker ringte. Mens jeg skriver er Isaac (som pleide å jobbe for Mercedes) ute og fjerner den gamle selen og monterer en ny.
Han spurte oss hvordan vi trivdes med bilen, og jeg svarte at bortsett fra at batteriet tok fyr hver uke eller så, så har det vært flott. Kona ønsker fortsatt å oppgradere til en Model Y. La oss se hvordan Tesla-aksjene mine går … kommer fortsatt over Twitter-konflikten for øyeblikket.
Vi har hatt tre og et halvt år med en Tesla Model 3 SR+ i Australia. Det har åpnet et helt nytt liv for oss. Vi er begge pensjonister, og har mange barnebarn å sitte barnevakt og venner å besøke. Men nå har jeg en ny karriere som skriver om Tess og vennene hennes. Jeg får høre og skrive om de mest fantastiske historiene. Folk er veldig sjenerøse med sin tid og informasjon. Jeg tilbrakte denne formiddagen med to ingeniører som kjører “Onewheels” og har deltatt på seminarer om hvordan du konverterer bilen din til en elektrisk drivlinje. Mange av personene jeg intervjuer er administrerende direktører for startups med store visjoner om fremtidig teknologi, som Janus Electric. Noen har ikke hatt like stor suksess. Men energien er der.
Hvorfor kjøpe en Tesla? (Eller hvilken som helst annen elbil for den saks skyld.) Når jeg får det spørsmålet nå, er det fremste svaret på grunn av kjøreopplevelsen. Det minner meg så mye om å kjøre min Mini Cooper S tilbake på 70-tallet, bortsett fra at Teslaen er mye mer avslappende å kjøre på de lange turene. Spennende akselerasjon. “Gå fortere, bestefar!”
Økonomien ved å eie en elbil er verdt å sjekke ut. Når de nærmer seg prisparitet med ICE-biler ved kjøpspunktet, vil det være enda mer åpenbart at en elbil er et smart valg. Vi har spart mange tusen kroner på å bruke strøm og ikke bensin. Vi har nesten ingenting betalt for service, og selv registrering er halvparten av hva vi pleide å betale for vår V6.
Har ting gått i stykker? Jepp. Men alt har blitt fikset under garantien – takglasset som sprakk, 12-voltsbatteriet som døde ungt, radioen, det skinnende kuleleddet. Og mindre problemer har blitt fikset i oppkjørselen min av mobilteknikeren eller som en OTA-oppdatering. Gjennom årene har jeg blitt lei av å bytte kjøretøy og lære meg den nye teknologien i bilene. Så det å kjøpe en Tesla kom til å bli mitt siste kjøretøykjøp – lite visste jeg at bilen skifter ofte, og jeg må lære nye dingser og dingser hver gang de gjør det. Heldigvis er Tess alltid der med vennlige råd (og ikke så vennlige lydeffekter).
Jeg burde ikke klage på OTA-oppdateringer. De har gitt oss større batterirekkevidde, og Caraoke.
Vi har gjort noen bilturer etter at COVID-politiet løslot oss fra forstedene våre. Hver tur er et eventyr ettersom Australia sakte tetter hullene mellom høyhastighetsladere på motorveien. Hvis vi kjørte bensinbilen vår, ville vi ha gått fortere og ikke hatt en piknik på Dingo, eller blitt venner med tolleren på Alpha som sjenerøst lot oss lade i flaskebutikken hans på vei til Winton.
Teslaen har vært en betydelig hit blant barnebarna. Først og fremst, la meg si at jeg sannsynligvis ikke ville kjørt dem rundt så mye hvis jeg måtte betale for bensinen. To av mine barnebarn hadde hatt en spesielt tøff dag på skolen, som gutter så ofte gjør, og satt og så gretne ut i baksetet. På går fartsmodus! Og det er smil og latter hele veien.
Mine barnebarn elsker Frossen, og vi har sunget «Let It Go» tusen ganger. Hvis vi står parkert og venter, enten på at en eldre skal fullføre skolen for dagen eller på at pappa skal slippe jobben, så liker Leon å spille Beach Buggy med Ma. Seth får oss til å kjøre sakte forbi klassekameratene hans og vikler ned vinduet mens de synger «Tesla». Nå tror de at mor og bestefar har en kul elbil.
Vi går ikke glipp av røyk, støy og skitt fra bensinstasjonene. Heller ikke å måtte få alle barna ut av bilen og dra dem inn på kontoret for å betale bensin. Nå som vi har en batteridrevet luftpumpe, går vi ikke engang for å sjekke dekkene. Alt vårt hageutstyr er også batteridrevet. Ikke mer fossilt brensel for oss.
Vi har funnet menneskene i EV-subkulturen (det er ikke helt en kult) veldig vennlige og inkluderende. Vi vinker mens vi kjører nedover veien, og de fleste vinker tilbake – Tesla og ikke-Tesla like. Med solenergi på taket av huset og en elbil føler vi at vi gjør vårt for å bekjempe klimaendringene. Å bevare planeten for våre barnebarn.
Når vi reiser, føler vi oss friere med pengene våre, og støtter lokale bedrifter i stedet for fossile brenselgiganter. Teslaen er en sexy, sporty bil som vi kan være stolte av, og interiøret er lett å rengjøre! (Tilbake til barnebarna igjen!)
Så, mens Tess slår hundre (tusen) og får et nytt sett med briller (ryggekamera), reflekterer jeg over gledene og utfordringene ved å være en tidlig bruker av elbiler. Ville ikke ha gått glipp av dette morsomme eventyret for verden. Takk, Isaac og Elon, og alle som har gjort Tesla-drømmen mulig.
Jeg liker ikke betalingsmurer. Du liker ikke betalingsmurer. Hvem liker betalingsmurer? Her på CleanTechnica implementerte vi en begrenset betalingsmur en stund, men det føltes alltid feil – og det var alltid vanskelig å bestemme hva vi skulle legge bak der. I teorien ligger ditt mest eksklusive og beste innhold bak en betalingsmur. Men da er det færre som leser den! Vi liker bare ikke betalingsmurer, og derfor har vi bestemt oss for å droppe vår.
Dessverre er mediebransjen fortsatt en tøff, tøff virksomhet med små marginer. Det er en uendelig olympisk utfordring å holde seg over vann eller kanskje – gispe — vokse. Så…
[ad_2]
Se Kilden