Utah rekord snøfall — flere eventyr om vinteren Kjøring med min doble motor Tesla Model 3 (+ FSD Beta Update)

Mar 16, 2023 | Elbil og elbil ladere

[ad_1]

Gjennomsnittlig vintersnøfall på skistedene Alta, Brighton, Snowbird og Solitude i Utah er 500″. Når dette skrives, er Brighton og Alta Ski Resorts kl 672″ og 660″ hhv snøfall for sesongen, og de andre er ikke langt bak. Med 5 uker igjen av skisesongen, er vi på god vei mot 825,5” all-time rekord satt i Alta i 1985. Jeg underviser i alpint i Brighton, som innebærer en 26 mils pendling opp Big Cottonwood Canyon to ganger pr. uke.

Figur 2: Meg og min Tesla Model 3. Monumental snø. Sundance, Utah. 7. mars 2023. Foto Mary Hasler.

Figur 3: Barnebarnet mitt. Monumental snø. Sundance, Utah. 7. mars 2023. Foto Fritz Hasler.

Ekstrem vinterkjøring i Tesla Model 3

Jeg blir 83 år i år, så jeg har gått på ski og reist til skisteder i Wisconsin, Upper Peninsula of Michigan, Colorado, New England, Canada og de europeiske alpene nå i over 70 år. Mesteparten av kjøringen min på vinterveier i Wisconsin og til skisteder har vært på helårsdekk i biler og varebiler med tohjulsdrift. Vi anså oss som totalt rustet for vinterkjøring da vi hadde en VW Bug med den tunge motoren over de bakdrevne hjulene. Da jeg kjøpte Tesla Model 3, var det første kravet mitt for maksimal rekkevidde fordi jeg visste at vi måtte ta langrennspendlingen fra Utah til Wisconsin hvert år.

For meg var det en bonus at Model 3 Long Range kom med doble motorer. Med en motor på både for- og bakakselen er det i hovedsak et firehjulsdrevet kjøretøy. På alle vinterdager med nytt snøfall, er Big Cottonwood Canyon i Utah, som fører til skistedene Solitude og Brighton, begrenset til kjøretøy med trekkraft. Dette betyr i hovedsak firehjulsdrift, kjeder eller piggdekk. Med min forrige tohjulsdrevne Nissan Leaf elbil ville dette bety parkering i bunnen og haiking opp canyonen på snødager.

Med min Tesla Model 3 dobbelmotor har jeg vært i stand til å kjøre opp Big Cottonwood Canyon selv på snødager. I vinter nærmet dekkene mine seg slitasjestengene der jeg måtte bytte dem. Imidlertid var jeg fortsatt på vei oppover canyonen siden Salt Lake County trafikkmyndighet brøyter veien veldig ofte når det snør. Den 21. januar snødde det imidlertid kraftig mens jeg fulgte en lang rekke med biler som sakte jobbet seg oppover canyonen. Bare 4 miles fra Brighton begynte jeg å skli av veien til høyre i 4″ med ny puddersnø. Jeg satt fast, jeg kunne ikke bevege meg forover eller bakover. Jeg gikk ut av bilen og haiket opp til Brighton. Jeg lånte en spade og haiket ned til bilen igjen. Heldigvis ventet en politimann i en stor pickup med snødekk på meg ved bilen. Han festet en slepestropp til mottakeren min (installert for å feste en slepekule og sykkelstativet) og trakk meg tilbake på veien slik at jeg vendte nedover.

Jeg kjørte rett ned Canyon og fortsatte umiddelbart til en Les Schwab dekkbutikk og kjøpte nye helårsdekk som hadde det beste slitebanedesignet (Continental 235/45R-18XL 98Y Extreme Contact mDWS06+) for vinterkjøring i snø (se figur 4) . Det var bare noen dager senere at jeg kjørte opp canyonen da det snødde kraftig, og jeg klarte å ta det igjen med bare en liten mengde beven. Som en bonus var det praktisk talt ingen skrens på vei opp.

Figur 4: Continental.  235/45R-18XL 98Y Extreme Contact mDWS06+.  Dekk.  7. mars 2023. Foto Fritz Hasler

Figur 4: Continental 235/45R-18XL 98Y Extreme Contact mDWS06+ dekk. 7. mars 2023. Foto Fritz Hasler.

Neste sak har vært parkeringsplassen. Model 3 har kun 5,5” klaringshøyde under bilen. Når vi har 8” ny snø etter ankomst, som du ser i figur 1, er det veldig vanskelig å få bilen i bevegelse selv med 4-hjulsdrift fordi bilen er høyt sentrert. Det var nødvendig å grave ut hvert dekk med skihanskene og spaden foran bilen for å få nok plass til å bevege seg. Parkeringsvaktene leverte også et par trekkraftforsterkere i plast til å sette under dekkene. Når jeg var i bevegelse, måtte jeg fortsette i minst 10 mph, ellers ville jeg sitte fast igjen. Heldigvis var det ingen skiløpere som gikk i veien for å få meg til å stoppe.

Noen kvartaler hjemmefra kunne jeg høre noe skrape under bilen. Det viste seg at jeg hadde ødelagt fiberboard aero-skjoldet under bilen. Hensikten med skjoldet er å forbedre aerodynamikken til bilen. 8” komprimert snø på parkeringsplassen hadde skrapet fiberplaten rett av bunnen av bilen. Da jeg presenterte bilen min til Teslas servicesenter for reparasjon, byttet de ut fiberplate-aero-skjoldet med et nytt skjold laget av plast. Jeg håper plastskjoldet er mer holdbart enn fiberversjonen.

Jeg har lært leksen min: På dager med 5” eller mer snøvarsel i løpet av dagen, vil jeg parkere bilen min på bunnen av bakken og haike opp canyonen.

Full Self Driving (FSD) Beta-oppdatering

Jeg har brukt FSD Beta av og på i flere måneder. “Av” ville komme når jeg fikk 5 tvangsfrakoblinger og Tesla midlertidig kansellerte tilgangen min til programvaren. Dette skjedde med meg to ganger, og det tok et par måneder hver gang før Tesla gjenopprettet tilgangen til meg. Jeg tror jeg har funnet løsningen for å opprettholde tilgangen til FSD Beta. Jeg har brukt FSD Beta igjen i et par måneder nå, og jeg har ikke hatt noen tvangsfrakoblinger. Jeg har sluttet å bruke FSD Beta hele tiden. På lengre turer har den lite nytte: autostyring og smart cruisekontroll gjør jobben på motorveien, og du har liten fordel med å bruke FSD Beta for å kjøre bilen bare til Superchargers. Jeg bruker nå FSD Beta kun for kortere byturer der programvaren er mer nyttig og jeg kan fokusere på å la programvaren gjøre jobben sin og gripe inn når den gjør en feil. Tidligere ville jeg miste fokus på lengre turer, når jeg var på utkikk etter lader, bytte navigasjon, justere oppvarming/kjøling osv.

Den største forbedringen jeg ser med siste versjon av FSD Beta er at den nå håndterer roterende (rundkjøringer) riktig. Tidligere ville FSD Beta stoppet opp når man gikk inn i rotaryen selv når det ikke var andre biler. Nå behandler den den roterende inngangen som et vikeskilt, og det er det den skal gjøre.

FSD Betas største feil er fortsatt sporadiske feil med å komme i riktig kjørefelt (sentrum eller sving) for å følge navigasjonsruten. Sjåføren må hele tiden være på vakt for å gripe inn i dette tilfellet. Den nest største feilen til FSD Beta er at den er for treg, for sjenert ved stoppskilt og gjør ubeskyttede (ingen trafikklys) svinger inn på trafikkerte veier. Den enkle løsningen er å gripe inn ved å tilføre et lite trykk til gasspedalen for å få bilen til å bevege seg fremover til rett tid. Bilen vil fortsatt utføre svingen riktig.

Vi venter fortsatt spent på V.11 av FSD Beta, som skal gi store forbedringer. Dessverre leser vi at det kan gå noen måneder før vi ser utgivelsen.

Legg til tips om vinterkjøring og FSD Beta-opplevelse i kommentarfeltet nedenfor.


 


Jeg liker ikke betalingsmurer. Du liker ikke betalingsmurer. Hvem liker betalingsmurer? Her på CleanTechnica implementerte vi en begrenset betalingsmur en stund, men det føltes alltid feil – og det var alltid vanskelig å bestemme hva vi skulle legge bak der. I teorien ligger ditt mest eksklusive og beste innhold bak en betalingsmur. Men da er det færre som leser den! Vi liker bare ikke betalingsmurer, og derfor har vi bestemt oss for å droppe vår.

Dessverre er mediebransjen fortsatt en tøff, tøff virksomhet med små marginer. Det er en uendelig olympisk utfordring å holde seg over vann eller kanskje – gispe — vokse. Så…


 




[ad_2]

Se Kilden