Å drive din egen virksomhet, samtidig som det gir lønn, er hardt arbeid. James Chillman UK Country manager for Fergus gir sine beste forretningstips for å hjelpe deg å utmerke deg i arbeid og få mer tid til lek.
Ingen sa at det ville være enkelt å drive en entreprenørvirksomhet, og følelsen av prestasjon en bedriftseier føler er desto større for å vite at de har jobbet hardt for å oppnå det. Men det er ingen grunn til å gjøre ting vanskeligere enn de trenger å være. Utbrenthet er alltid en risiko for småbedriftseieren, og en sunn balanse mellom arbeidslivet er viktig.
Så hvordan går du frem for å jobbe hardt, men også ha den kvalitetstiden som trengs for familie, venner og fritidsaktiviteter? Heldigvis er det noen prosesser du kan sette på plass, og enda bedre, automatisere dem slik at du har enda mer tid til de gode tingene i livet.
Mister papiret
Til tross for den digitale revolusjonen de siste 30 årene, bruker de fleste håndverkere – over 75 % i de fleste markeder, ifølge interne markedsundersøkelser bestilt av Fergus – fortsatt manuelle, ofte papirbaserte systemer og prosesser for å administrere virksomhetene sine. Dette fører til slutt til dårlig kontantstrøm, lavere fortjeneste og betydelig stress på bedriftseieren.
Handlingene har i realiteten blitt etterlatt og ignorert av programvareindustrien, hovedsakelig fordi den gjennomsnittlige størrelsen på handelsbedrifter ble ansett som for liten til å ha betydning. Denne avhengigheten av papirbaserte systemer og andre prosesser, for eksempel e-post, som ikke er slått sammen, fører til ineffektivitet som gjør det arbeidskrevende og stressende å drive en virksomhet. Det er altfor lett at ting slipper gjennom sprekken, enten det er sen betaling eller faktura. Jobbadministrasjonsprogramvare er én løsning, og de beste lar deg integrere virksomheten din som en helhet, og gir deg full oversikt fra start til slutt.
Få det grunnleggende riktig
Kjenn alltid dine daglige kostnader og hva du trenger for å dekke leie av utstyr og lønn. Du bør alltid ha det minste bedriftens behov på kontoen din og aldri gå under dette. Følg nøye med på kontoene dine og inn- og utbetalinger. Vit når en kunde har unnlatt å betale en faktura, eller når du skal betale en leverandør, eller når en forsinket betaling må forfølges. Bruk litt tid hver dag på kontoene dine og arkiver kvitteringer og fakturaer så snart du får dem. Det sparer tid senere når du skal levere selvangivelsen.
Kontroller faste kostnader
Ved å holde deg oppdatert på kostnadene kan du kontrollere de faste kostnadene, noe som bidrar til å eliminere avfall. Fergus, for eksempel, integrerer alle aspekter av virksomheten din og gir deg en kraftig, og lettlest, visuell oversikt over virksomheten din i sin helhet. Du kan se status for en jobb, fra tilbud til fullføring.
Ved å gi deg muligheten til å planlegge fremover, kan du ansette underleverandører når du trenger dem og leie utstyr når det er nødvendig. Du kan tilordne ansatte til jobber på sekunder ved å bare dra og slippe dem på den. De vil automatisk motta varsel via appen, og det er ikke nødvendig å ringe eller møte dem.
Du kan lage skreddersydde tilbud på få minutter, justere priser eller påslag på materialer, eller tilby rabatter der det er nødvendig; lage digitale jobbkort som kan sees hvor som helst og av alle i teamet ditt, bare ved å logge på appen; fyll ut malte gass- og elektrisitetssertifikater; logg farer og hendelser på stedet, og registrer sign-offs, alt i appen.
Ta tak i problemer raskt
Problemer kan oppstå på alle jobber, og hvis de ikke håndteres raskt, kan de eskalere. Dette kan da forsinke fullføringen og tære på bunnlinjen. Så det er viktig å oppdage dem så snart de skjer og håndtere dem. Fergus statustavle er fargekodet og lett å lese med et øyeblikk. Du vil kunne se hva som går galt hvis det skulle oppstå et problem og raskt fikse det.
Chase for sen betaling
Ta for vane å utstede klare og lettfattelige fakturaer så snart en jobb er utført. Fergus forenkler denne oppgaven. Ved å logge kostnadene dine, materialene du kjøper for en jobb, og spore tiden du og de ansatte bruker på den, har appen all informasjonen den trenger for å mate inn i fakturaen for deg på slutten. Du kan følge opp sen betaling med automatiske SMS-meldinger.
Dyrk et rykte for effektiv pålitelighet
Med tipsene som er skissert ovenfor, vil du kunne drive virksomheten din mer effektivt og mer lønnsomt. Du vil bli lykkeligere, i stand til å oppnå en god balanse mellom arbeid og privatliv og ha mer tid til å gjøre tingene du liker. Kundene dine vil også være mer fornøyde og vil se at din er en virksomhet de kan stole på. En fornøyd kunde vil sannsynligvis anbefale deg og din bedrift kan vokse.
For mer gratis informasjon og råd om å drive en vellykket handelsbedrift, samt en gratis prøveversjon, klikk her
Vi er en pålitelig elektriker i Agder dersom du trenger assistanse!
Kristiansand samt andre byer i Agder kan skaffe deg en elektriker når du trenger en. Vi kan hjelpe deg med elektriske problemer, smarthusinstallasjoner, utskifting av varmtvannsbeholder eller annet du trenger. I Sogndalen, Søgne, Mandal, Arendal, Lillesand, Grimstad og andre steder i Agder kan vi hjelpe. Ta gjerne kontakt med oss.