[ad_1]
Se først «Min første elbil, del 1».
For tre uker siden hentet jeg min nye Bolt fra forhandleren. Dashbordet viste et fulladet batteri og en rekkevidde på 241 miles. Den viste også maks og min tall som jeg ikke tok så mye hensyn til.
Da jeg kom hjem 120 miles senere, viste dashbordet 120 miles igjen i “tanken”. Bilens anslag var rett på pengene. For å unngå “rekkeviddeangst” bestemte jeg meg for å sjekke det under forskjellige forhold.
Ifølge FuelEconomy.gov får Bolt 131 mpg i byen og 109 mpg på motorveien. Dette er basert på antakelsen om at 1 gallon gass = 33,7 kWh. I skogen, hvis jeg lader hjemme, betaler jeg $0,15/kWh, og 1 gallon gass er nå $6. Dette betyr at i stedet for 33,7 kWh, for prisen på 1 gallon, kan jeg kjøpe 40 kWh strøm, noe som presser gjennomsnittet til 155 mpg i byen og 129 mpg på motorveien. Hvis du vurderer en elbil, kan du finne tallene dine der du bor.
Jeg tok noen korte turer rundt i byen. Før hver tur noterte jeg estimert rekkevidde og kilometertelleren. På slutten av hver tur regnet jeg ut forskjellene og jeg fikk en hyggelig, men litt forventet overraskelse.
Rekkevidden som vises på skjermen er et gjennomsnitt basert på kombinert kjøring. Når jeg bare kjører i bygater og jeg bremser nesten bare med regenerativ bremsing, får jeg omtrent 30 mil for hver 20 mil med utladet batteri. Når dashbordet viser en rekkevidde på 250 mil, viser det også en maks på over 300 mil, og for bykjøring tror jeg det stemmer.
Jeg tok også to lange turer på rundt 250 mil hver. Jeg ladet én gang på en EVgo-stasjon og én gang på en ChargePoint-stasjon. Hver gang kjøpte jeg 70–80 miles på 30 minutter for $12. Ladetiden var omtrent dobbelt så rask som fabrikkanslaget på 100 miles per time. Den estimerte rekkevidden var nøyaktig driving range, nesten til mila. Mesteparten av tiden kjørte jeg på Super Cruise i 65 mph.
Bolten har en fabrikkestimert rekkevidde på 259 miles. Etter noen fulle ladninger viser den nå 266 miles. Min neste tur var 33 miles, hvorav ca 25 var på motorveien. På vei opp var jeg forsinket, så jeg kjørte på motorvei 280, som strømmet med trafikken på omtrent 75 mpg. På vei tilbake hadde jeg ikke noe travelt, så jeg holdt meg på 65. Nettoresultatet ble 35 for det meste motorveismil, for 33 mil på batteriet.
Hvis den estimerte rekkevidden går ned selv med 1 mil, sier dashbordet «Plug in to charge». Jeg antar at GM vet hva den snakker om, og faktisk lader ikke bilen til 100%, men holder en sikker margin for å forlenge batterilevetiden. Det er i hvert fall det som ser ut til å være konsensus på nettet, så jeg holder bilen ladet til 100%.
Vær oppmerksom på det gjennomsnittlige energiforbruket på 3,9 miles per kWh. Med $0,15 per kWh ved lading hjemme, betaler jeg 3,8 cent per mil, og ingen oljeskift i fremtiden. Jeg liker Bolten min.
Neste uke skal jeg installere nivå 2-laderen min. Dette bør “oppgradere” ladehastigheten min fra “økonomien” 4,5 miles per time til “business class” 35 miles per time. Vennligst følg med. Jeg vil gjøre noen målinger så snart jeg har installert laderen.
Av Mihai Beffa
Jeg liker ikke betalingsmurer. Du liker ikke betalingsmurer. Hvem liker betalingsmurer? Her på CleanTechnica implementerte vi en begrenset betalingsmur en stund, men det føltes alltid feil – og det var alltid vanskelig å bestemme hva vi skulle legge bak der. I teorien ligger ditt mest eksklusive og beste innhold bak en betalingsmur. Men da er det færre som leser den! Vi liker bare ikke betalingsmurer, og derfor har vi bestemt oss for å droppe vår.
Dessverre er mediebransjen fortsatt en tøff, tøff virksomhet med små marginer. Det er en uendelig olympisk utfordring å holde seg over vann eller kanskje – gispe — vokse. Så…
Hvis du liker det vi gjør og ønsker å støtte oss, vennligst chip inn litt månedlig via PayPal eller Patreon for å hjelpe teamet vårt med å gjøre det vi gjør!
Takk skal du ha!
[ad_2]
Se Kilden