Toyota og Hyundai utvider brenselcelle-semiplanene for USA

May 8, 2023 | Elbil og elbil ladere

[ad_1]

Toyota og Hyundai kunngjorde denne uken planer om å utvide sine respektive amerikanske hydrogenbrenselcelle semi-lastebilprosjekter.

Den japanske bilprodusenten har samarbeidet med lastebilprodusenten PACCAR i flere år om brenselcelle-testkjøretøyer, men tirsdag kunngjorde den en utvidelse av den felles innsatsen for å presse brenselcellebiler mot produksjon.

“Den utvidede avtalen støtter pågående utvikling og kommersialiserte nullutslippsversjoner av Kenworth T680 og Peterbilt 579-modellene med Toyotas drivverksett for hydrogenbrenselceller,” heter det i en pressemelding fra Toyota, “med innledende kundeleveranser planlagt i 2024.”

Både Kenworth- og Peterbilt-merkene er en del av PACCAR-lastebilfamilien.

Kenworth og Peterbilt lastebiler med Toyota hydrogen brenselcellemoduler

Kenworth og Peterbilt lastebiler med Toyota hydrogen brenselcellemoduler

Toyota-PACCAR-prosjektet bygger på mange år med tidlig innsats som involverer Kenworth-lastebiler som ble tatt i bruk i California, hovedsakelig rundt havner i Los Angeles og Long Beach for å måle deres evne til å redusere lokale utslipp og forbedre luftkvaliteten. Dette er kjent som Project Portal og går tilbake til 2017.

“Vi er glade for å jobbe med PACCAR for å realisere en fremtid der Toyotas industriledende hydrogenbrenselcelleteknologi kan drive tunge lastebiler som vil kjøre over motorveier i hele USA med null utslipp,” Christopher Yang, Toyota Motor North America Group Vice President for forretningsutvikling, sa i en uttalelse.

Samme dag som Toyotas kunngjøring kunngjorde Hyundai versjonen av Xcient Fuel Cell for den amerikanske Hyundai i 2021, og kunngjorde planer om å bringe denne klasse 8-lastebilen til California for testing. Xcient Fuel Cell ble lansert i 2020 og har allerede operert i Sveits, Tyskland, Israel, Sør-Korea og New Zealand, og dekket mer enn 4 millioner miles så langt, ifølge en pressemelding fra Hyundai.

Hyundai Xcient Fuel Cell på 2023 ACT Expor

Hyundai Xcient Fuel Cell på 2023 ACT Expor

Hyundai tok med en av lastebilene til Advanced Clean Transportation (ACT) Expo i Anaheim, California, en 6×4 traktor (med seks hjul, fire av dem drevet) med et par 90-kw brenselcellestabler og en 350-kw elektrisk motor. Xcient er ikke bare hydrogendrevet; som batteribuffer pakker den like mye batterikapasitet som en GMC Hummer EV. Hyundai anslår en rekkevidde på over 450 miles når den er fullastet, og en totalvektvurdering (GCWR) på 82 000 pund.

Utgivelsen nevnte også en ambisjon om å “fremme partnerskap og fremtidige virksomheter for å tilby flåtedriftsløsninger for hydrogenlastebilkunder,” inkludert noen innsats knyttet til den planlagte EV “Metaplant” i Georgia, som bygges for å produsere opptil 300 000 elbiler årlig, inkludert Hyundai, Kia og Genesis-modeller. Hyundai var lett på detaljer, men det vil sikkert være mange lastebiler som beveger seg inn og ut av et så stort anlegg.

Merkbart fraværende fra denne ukens kunngjøringer, alle tidsbestemt for Advanced Clean Transportation (ACT)-messen i Anaheim, California, var General Motors. I 2021 annonserte den amerikanske bilprodusenten en felles innsats med lastebilprodusenten Navistar for å bygge og støtte 2000 langdistanse-hydrogen-semitog, hver med en rekkevidde på mer enn 500 miles og 15-minutters tanking. På den tiden sa Navistar at testkjøretøyer ville starte en pilotfase innen utgangen av 2022, med produksjon i 2024.

[ad_2]

Se Kilden