Tesla Full Self Driving (Beta) V11 — 5-ukers gjennomgang

May 10, 2023 | Elbil og elbil ladere

[ad_1]

I 6 måneder har min kone og jeg brukt 9 eller 10 versjoner av FSD Beta V10. Nylig hørte vi om Tesla som jobber med en “revolusjonerende” oppgradering fra V10 til V11. Denne oppgraderingen vil inkludere store forbedringer som Tesla har jobbet med i lang tid. Endelig fikk vi oppgraderingen vår for litt over en måned siden. I en tidligere artikkel rapporterte jeg om mine første inntrykk. Her er rapporten min om hva jeg har observert siden den gang.

Figur 1: Ny bredere blå veilinje som indikerer FSD Beta. V11.3.6 skjerm. 17. april 2023. Foto Fritz Hasler.

Sammendrag

Ja, det har vært betydelige forbedringer. For eksempel, når du jobber riktig, flytter FSD Beta V11 deg over og får deg inn i riktig svingfelt tidligere. Filskiftene er også mye jevnere. Du får også en bredere blå senterlinje som lar deg vite at FSD Beta er aktiv, som vist i figur 1 ovenfor. Du har fortsatt muligheten til å bruke FSD kun på motorveier med begrenset tilgang, som gir deg en smalere blå midtlinje, eller kun bruke Autosteer, som gir deg to veldig smale blå linjer på hver side av kjørefeltet.

Men fortsatt for ofte setter FSD Beta deg i feil kjørefelt. Det verste er når den setter deg inn i et svingfelt når navigasjonen krever å gå rett. Dette er for meg den største feilen i dagens system.

Dessuten observerer jeg fortsatt fantombremsing: Dette skjer sjelden, og jeg ser ikke på dette som en deal-breaker. Jeg holder foten veldig forsiktig på gasspedalen og blokkerer nedbremsingen hvis den er sterk eller hvis en bil følger tett etter meg.

Hvorfor har ikke disse problemene blitt løst?

Tesla har enorme team av programvarespesialister som jobber med disse problemene. Likevel har jeg ikke sett noen forbedring på disse to elementene i de 10 versjonene av programvaren jeg har brukt. Min vurdering: De har ikke en anelse om hvordan de skal fikse dem! Alternativt løser ikke forbedringer i den generaliserte nevrale nett-tilnærmingen Tesla bruker disse problemene.

Problemet med feil kjørefelt – en løsning? De kunne bruke en kartbasert løsning hvis Musk var villig. Han ser imidlertid ut til å være overbevist om at Tesla-programvare bør håndtere disse problemene på ad hoc-basis akkurat som en menneskelig sjåfør gjør.

Fantombremseløsning? Andre har observert en reduksjon i fantombremsing. Men på den 269 mil lange reisen nordover fra Saint George til Lindon, Utah, på I-15 nylig, observerte jeg den verste fantombremsingen jeg noensinne har sett. Jeg observerte ganske kraftig fantombremsing som skjedde gjentatte ganger (minst 10 ganger) i løpet av en kort strekning av turen. Siden da har jeg observert fantombremsing, men ikke ofte.

Min 2018 Nissan Leaf med smart cruise hadde ingen problemer med fantombremsing. Leafen min var imidlertid ikke programmert til å se biler, fotgjengere eller gjenstander i min vei og unngå dem. Det ser ut til at FSD Beta-systemet har problemer med å se forskjell på fantomer og legitime farer. Jeg aner ikke hvordan du vil fikse dette.

Feil kjørefelt/unnlatelse av å følge navigasjonen:

  • Systemet skifter likevel ofte kjørefelt annerledes enn jeg ville gjort: For eksempel, hvis jeg er på 6-felts State Street på Utah Wasatch Front og navigasjonen forteller meg at jeg har en venstresving 0,5 miles foran, begynner jeg å bevege meg mot venstre kjørefelt eller holder meg i venstre kjørefelt hvis jeg allerede er der . FSD Beta vil ofte skifte felt til høyre og kan eller ikke kan endre felt tilbake til venstre i tide for å gjøre svingen.
  • Går inn i svingfeltet når navigasjonen krever rett: Jeg kjørte nylig opp Provo Canyon på vei til Heber, Utah. Langs traseen var det flere steder hvor tomarksveien utvidet seg med et ekstra kjørefelt for høyresving. Flere ganger trakk FSD Beta meg til høyre inn i svingfeltet til tross for at navigasjonen ga bilen beskjed om å gå rett. Ved enden av svingfeltet ville bilen raskt tilbake til hovedtrafikkfeltet. Ikke en showstopper, men veldig irriterende.
  • Samme som ovenfor, men gjør faktisk en høyresving når navigasjonen sier gå rett. Dette er et problem som har holdt seg gjennom flere versjoner av FSD Beta. Når du går ut av I-15 ved 1600 N og går østover i Orem, Utah, har du to kjørefelt som reduseres til ett kjørefelt ved et trafikklys når du går opp bakken. Navigasjonen sier at du skal gå rett, men FSD Beta fortsetter bestemt å sette deg i høyre kjørefelt (som snart forsvinner) selv om du manuelt prøver å holde deg i hovedveien til venstre. Noen ganger vil FSD Beta snike deg til venstre ved lyset i siste øyeblikk for å få deg inn i den eneste gjennomgangsveien. Andre ganger vil FSD Beta gjøre en høyresving som avviker fra å gå rett som spesifisert av navigasjonen. Egentlig? Kort sagt, FSD Beta følger ikke alltid navigasjonsruten av en eller annen grunn!

Andre FSD-notater

Rundkjøringer/roterende: Hvis du ikke har FSD Beta, men bare standard Automatic Steering Assist som følger med hver Tesla, vil ikke bilen din gjøre de skarpe svingene som kreves i rotatoren og vil mislykkes midtveis. Frem til versjonen av FSD Beta V10.20.2.4 stoppet bilen min før den gikk inn i rotatoren, men forhandlet deretter rotatoren på riktig måte. Med de siste programvareoppdateringene, vil bilen min behandle rotatoren riktig, som et vikeskilt, hvis ingen biler nærmer seg deg, og vil fortsette å navigere riktig gjennom rotatoren. Jeg har eksperimentert med rotarer flere ganger med V11.3.6. Oppførselen var riktig mesteparten av tiden. Derimot, noen ganger stoppet bilen min midt på rotaryen. Ikke bra.

Sjenert oppførsel ved stoppskilt: FSD Beta-adferd ved stoppskilt er alltid litt for sakte for en vanlig sjåfør og er spesielt for sakte for den bilen bak deg. Når du går inn i en travel gate, kan du alltid gjøre det bedre ved å gjøre svingen manuelt eller i det minste gi den hjelp med gasspedalen.


Registrer deg for daglige nyhetsoppdateringer fra CleanTechnica på e-post. Eller følg oss på Google Nyheter!


Har du et tips til CleanTechnica, vil du annonsere eller foreslå en gjest til vår CleanTech Talk-podcast? Kontakt oss her.


Solar PV & Farming — Trender i Agrivoltaics


Jeg liker ikke betalingsmurer. Du liker ikke betalingsmurer. Hvem liker betalingsmurer? Her på CleanTechnica implementerte vi en begrenset betalingsmur en stund, men det føltes alltid feil – og det var alltid vanskelig å bestemme hva vi skulle legge bak der. I teorien ligger ditt mest eksklusive og beste innhold bak en betalingsmur. Men da er det færre som leser den! Vi liker bare ikke betalingsmurer, og derfor har vi bestemt oss for å droppe vår.

Dessverre er mediebransjen fortsatt en tøff, tøff virksomhet med små marginer. Det er en uendelig olympisk utfordring å holde seg over vann eller kanskje – gispe — vokse. Så…

Hvis du liker det vi gjør og ønsker å støtte oss, vennligst chip inn litt månedlig via PayPal eller Patreon for å hjelpe teamet vårt med å gjøre det vi gjør!

Takk skal du ha!


Annonse





[ad_2]

Se Kilden