[ad_1]
I april i fjor dro Green Car Reports til Vietnam for en tidlig forhåndsvisning av Vinfast VF 8-prototypen. Etter en rask snurr på en testbane var det åpenbart at den mellomstore elektriske SUV-en trengte litt seriøs tid i ovnen før den kunne være helt klar for amerikanske forbrukere.
Etter litt over 365 dager med ekstra baking, kommer kniven fortsatt ikke ren ut.
Det første jeg legger merke til når jeg åpner døren til VF 8 er sittematerialet. Det er et imitert skinn som gjør en fin jobb visuelt med å etterligne den ekte varen, men førersetet viser allerede krølling og generell slitasje. Kilometertelleren viser mindre enn 1000 miles, og jeg kan ikke forestille meg hvordan disse setene vil se ut ved 20.000 miles.
Det neste som trekker min oppmerksomhet er plastspaken for å heve og senke setet mitt. Jeg merker det fordi det har gått av i hånden min. Det går fra vondt til verre, ettersom jeg innser at alle sikkerhetsfunksjonene for førerassistanse på testeren min – blindsonemonitorer, automatisk nødbremsing, trafikkskiltgjenkjenning, aktiv kjørefeltkontroll – ikke fungerer og krever service.
“Og dette er produksjonsbilene,” tenker jeg høyt. “De som vil bli levert til kundene?”
Vinfast ble grunnlagt i 2017 som en tradisjonell ICE-bilprodusent, men gikk over til elbiler i 2021. Utrolig nok hadde selskapet en kjørbar prototype innen 2022. I en verden der eldre bilprodusenter bruker fem eller flere år på å introdusere en ny modell, dvs. vanvittig rask tidslinje.
Den tidslinjen vil være dens undergang.
2023 Vinfast VF 8 City Edition
2023 Vinfast VF 8 City Edition
2023 Vinfast VF 8 City Edition
Vinfast VF 8-serie, effektivitet og lading
La oss få noen spesifikasjoner ut av veien, skal vi? City Edition, som er den første versjonen som skal leveres i et betydelig antall på amerikanske kyster, ser akkurat ut som standard VF 8 – mer om det om et minutt – og tilbys i Eco- og Plus-trim. Forskjellen er alt i batteriet og ladeevnen. Standardbilens 87,7-kwh (brukbare) batteri er erstattet av City Editions litt mindre 82-kwh-pakke.
Begge trimmene er firehjulsdrevne, men Eco presser ut 348 hestekrefter og 368 pund-fot med dreiemoment og har 207 miles EPA-rekkevidde. Plus-trimmen veier 132 pounds mer, og den blir større med kraft, med 402 ponnier og 457 pound-fot med vri, og klokker inn med en EPA-rekkevidde på 191 miles.
Den væskekjølte batteripakken inneholder 1175 litium-ion nikkel-kobolt-aluminiumoksid (NCA) sylindriske celler fra leverandøren Samsung SDI. Den kan akseptere en ladetopp på rett rundt 160 kw, ifølge Vinfast, nok til å gå fra 10-70 % ladetilstand på 24 minutter eller så. Hvis du lader hjemme med en 48-amp Vinfast-hjemmelader, vil den gå hele 11 kw eller så for det som vil utgjøre en full lading på mindre enn åtte timer.
2023 Vinfast VF 8 City Edition
VF 8 ytelse
Takket være en rask sportsmodus går Plus fra null til 62 miles per time på 5,5 sekunder. Akselerasjonen får ikke nødvendigvis magen til å gjøre flip-flops, men det er tilfredsstillende nok. Forvent at Eco-trimet er et sekund tregere.
Vinfast gikk sammen med Pininfarina for å designe VF 8, men forvent ikke klassisk italiensk stil. Jada, bakdelen ser bra ut med sine segmenterte baklykter og svingende lysstang som utvider bredden på bakluken, men fronten er en helt annen historie. Hovedlyktene og kjørelysene ser ut som om de er fra to forskjellige kjøretøy og bare stukket oppå hverandre. De gir meg definitivt Nissan Juke-vibber.
2023 Vinfast VF 8
2023 Vinfast VF 8
2023 Vinfast VF 8
God design kan være subjektiv, men gode materialer er det ikke. Det er rikelig med hard, chintzy plast inne i VF 8, spesielt på dørhåndtakene, og den blanke svarte rundt koppholderne viser allerede riper. Imidlertid er dørterskelene pent polstret, det samme er dashbordet. Dørlommene er ganske dype og det er en lukkbar oppbevaringsboks til venstre for rattet. Dessverre er setene like overfylte som jeg er på alt-du-kan-spise-kjeksdagen på Mrs. Fields. De er harde og urokkelige, og nekter å tilpasse seg mine egne konturer. En biltur i dette ville være et ork.
Nå som Vinfast har satt meg i en bil med en fullt fungerende serie med førerassistansefunksjoner, er jeg av. Girvelgeren er lagt ut som en vertikal rad med trykknapper. Det er et merkelig valg ettersom mange elbiler setter det på søylestangen, men uansett. Det gjør du, Vinfast. Det er ingen målegruppe, bare midtskjermen og en head-up-skjerm. Med maksimal lysstyrke kan jeg se informasjonen på skjermen gjennom de polariserte solbrillene mine, men så vidt.
2023 Vinfast VF 8 City Edition
Vinfast VF 8 kjøreinntrykk
Å kjøre tingen er ikke den verste opplevelsen jeg noen gang har hatt bak rattet i en bil – som alltid vil være forbeholdt Fiat 500L – men jeg har definitivt hatt det bedre. Fjæringen er litt myk, det er rikelig med kroppsrulling gjennom svingene og den har flere knirking og fløyter enn en fangutt på en Taylor Swift-konsert. Bremsepedalen har minst en halv tommes spill på toppen og jeg føler at jeg ikke vet hvor mye press jeg skal bruke for å stoppe bilen på riktig måte. Jeg har aldri beskrevet en bremsefølelse som følelsesløs før, men her er vi. Over ødelagt fortau treffer støyen, vibrasjonene og hardheten i kupeen høyder – og en frekvens som gjør vondt i mine riktignok følsomme ører.
Styringen passerer imidlertid med meg. Det er på den tunge siden, noe jeg liker. Det er ikke mye tilbakemelding, men dette er ikke ment å være en sportsbil og det raske forholdet veier opp for det.
Det er ingen enpedalkjøring her, men det er to nivåer av bremseregen. Den sterkeste innstillingen vil bremse bilen betraktelig, og la den krype i 5 km/t eller så til bremsepedalen trykkes.
Vinfast VF 8
Etter å ha snakket med andre journalister får jeg inntrykk av at min første bil ikke var den ytterste, og det ser ut til at kvalitetskontroll er over hele kartet. Den ene hadde en bil som dro behendig til høyre. En annens bil rullet bakover i en bakke. Andre snakket om kresne blinklys og noen klaget på klimakontrollsystemer som var Canada-kalde eller Sahara-varme, til tross for innstillinger. Vår tester hadde ikke navigasjonen aktivert, og den ville heller ikke laste inn karaokefunksjonen jeg ble lovet i pressemeldingen.
Og tingen elsker å dingle. Det vil gjøre noe for enhver kjøreovertredelse, oppfattet eller på annen måte. Jeg slår av aktiv filkontroll og fartsvarsling, men den gir fortsatt lyd for hvert trafikkskilt vi passerer. Noen varsler skyver også en visuell pekepinn på midtskjermen, men de kommer og går så fort at jeg ikke kan lese dem.
Jeg blir nesten lettet når denne bilen også kaster en feilkode, også på all aktiv-sikkerhetsteknologien.
Jepp, jeg prøvde to Vinfast V 8 City Edition-biler og begge murte sine førerassistentsystemer. Husk at begge bilene fortsatt var kjørbare, men med et stort, fett Service Required-ikon.
VinFast VF 8 Prototype
Vinfast VF 8 interiør og lasterom
Grensesnittet er et av høydepunktene i opplevelsen, med et infotainmentsystem som er godt organisert og superenkelt å bruke. Apple CarPlay og Android Auto er her, og skjermen reagerer raskt uten merkbar forsinkelse. Ja, jeg må være veldig presis når jeg trykker på disse ikonene, men jeg venter i hvert fall ikke på at neste skjerm skal vises.
Det er god plass til folk i baksetet, selv de som er godt over seks fot høye. Baksetene lenes også litt tilbake, og tar litt press fra passasjerenes bakender ettersom de tåler den hardpakket overflaten.
2023 Vinfast VF 8
Det er imidlertid litt av et problem når det kommer til generell nytte. VF 8 har 13,2 kubikkfot med plass bak baksetene, og utvides til 48,4 kuber når disse setene er lagt ned. Det er plass i frunken til ryggsekk og noen mindre gjenstander. Ford Mustang Mach-E i samme størrelse utnytter den innvendige plassen mye bedre på henholdsvis rundt 30 og 60 kubikkfot, med en frunk som er nesten dobbelt så stor. Kia EV6 gjør det også bedre med 24 kubikkfot plass, utvidet til 50 kuber.
Vinfast tilbyr en utmerket garanti på ti år eller 125 000 miles for VF 8 og en garanti på 10 år/ubegrenset kjørelengde for batteriet. Det er også 24/7 veihjelp. Selskapet har gått tilbake på sine tidligere løfter om å leie ut batteriet til forbrukere, men det sier at det fortsatt kan være et alternativ i fremtiden hvis forbrukerne ønsker det.
2023 Vinfast VF 8 City Edition
2023 Vinfast VF 8 City Edition starter på $50 200 inkludert $1 200 for destinasjon. Imidlertid er den foreløpig bare tilgjengelig som en leieavtale og bare i California, med start på $414 per måned. Det er en ganske lav leasepris, men denne bilen er ikke klar til å leveres til forbrukere.
Under kjøreturen følte jeg at jeg kjørte en pre-produksjonsmodell. Kjørekvaliteten må justeres, noen av elektronikksystemene er et rot, og materialene kan trenge litt av en oppgradering. Hvorfor Vinfast er innstilt på å haste denne bilen ut på markedet er over meg. Hvis den bare ville bremse litt, ta deg tid til å fikse problemene vi alle opplevde, kan den faktisk ha en anstendig bil. Slik den står nå, vil VF 8 City Edition ikke gjøre noe annet enn å gi Vinfast et dårlig rykte, et rykte som kan ta flere tiår å ryste.
—Emme Hall
[ad_2]
Se Kilden