[ad_1]
Teknologi: Hva og hvordan av MAP-sensorer
En kritisk komponent for motoreffektivitet
Denne artikkelen kan inneholde tilknyttede lenker.
Bilsensorer spiller en viktig rolle i den daglige funksjonen til bilen din. De overvåker viktige kjøretøy- og motorparametere som drivstoff, bremsekraft og til og med luftkvaliteten som når kabinen gjennom AC. Disse dataene videresendes i sanntid til bilens motorkontrollenhet (ECU), og den foretar nødvendige justeringer. Målet er å gi optimal ytelse og sikkerhet hver gang du slår på tenningen.
Antall og type sensorer i moderne biler øker for hver dag. Og de er mer utbredt i high-end-modeller, der de ikke bare hjelper med ytelsen, men også informerer om mulige feil i forskjellige kjøretøydeler og systemer, og dermed også har en finger med i lang levetid. En sensor som hjelper med motorens effektivitet er MAP eller manifold absolutt trykksensor. I aspirerte motorer finnes dette vanligvis på inntaksmanifolden og ved siden av gassspjeldhuset.
I turboer er MAP-sensoren på inntakskanalen, like før turbinen. Hovedformålet med MAP-sensorer er å beregne lufttrykket som når motoren som trengs for forbrenning. Dette gir ECUen de nødvendige dataene for optimale luft- og drivstoffforhold under forskjellige motorbelastninger og bestemmer tenningstidspunktet. Kort sagt, MAP-sensorer spiller en viktig rolle i hvordan bilen din yter.
Hvorfor har biler MAP-sensorer?
Rollen til en MAP-sensor er å måle manifoldens absolutte trykk eller, mer presist, trykket inne i inntaksmanifolden. Med motoren av er dette det samme som atmosfærisk trykk. Ved havnivå og ved en temperatur på 15 grader Celsius er dette 1 bar (eller omtrent 14,7 pund per kvadrattomme) [PSI)]. Med motoren på tomgang synker dette til to tredjedeler, eller 0,67 Bar (9,7 PSI), på grunn av vakuumet som skapes av bevegelige indre deler. Målingen lar ECUen beregne lufttettheten og følge opp med presis drivstoffpåfylling.
Lufttettheten vil endre seg under reisen, og avhenger av motorbelastningen, drivstoffblandingen, samt høyder og utelufttemperaturen. En bil MAP-sensor gir deretter ECU-en med relevant informasjon for optimal gassrespons, endring av drivstofftilførselen etter behov og nøyaktig tenningstid fra tennpluggene. Dette er direkte relatert til ytelsen og bidrar til å få mer ut av bilen din.
Hvordan fungerer de?
MAP-sensorer fungerer omtrent som alle andre sensorer på bilen. De består av føleelementer og en elektrisk krets. Føleelementet er ansvarlig for å ta lufttrykkmålinger inne i inntaksmanifolden, konvertere dette til et elektrisk signal, som deretter tolkes av kretsen og sendes til ECU-en gjennom tilkoblingspinnene og ledningene. Når du starter motoren, faller lufttrykket og tettheten i inntaket, noe som skaper et vakuum.
Å bruke gasspedalen for å åpne gasshåndtaket får trykket til å øke, og skaper dermed mindre vakuum. Denne trykkforskjellen oppdages av sensorelementet og informerer ECU om hvor mye drivstoff som trengs. ECU-en kan deretter variere drivstoff- og tenningstidspunktet tilsvarende. Avlesningene fra MAP-sensorer er kombinert med data fra andre sensorer, for eksempel de som overvåker luftinntakstemperatur, masseluftstrøm og motorhastighet. Når sensoren svikter eller er defekt, vil bilen og motoren oppleve endringer til det verre.
Tegn på en defekt MAP-sensor
Enhver sensor i bilen din kan svikte, og MAP-sensoren er ikke annerledes. Dette kan være forårsaket av en rekke årsaker, fra forurensning, tilstopping, lekkasjer, overdreven vibrasjoner eller deler som bokstavelig talt smelter av høy motorvarme. Både sensorelementene og kretsene kan svikte og utløse en sjekkmotorvarsel i dashbordet. Det kan også være synlige skader på ledninger, koblinger og slanger.
Her er de typiske tegnene på at sensoren svikter.
- Grov tomgang – Dette skyldes hovedsakelig brå endringer i luft- og drivstoffblandingen, periodisk veksling mellom rike og magre blandinger, og ledsaget av merkbare vibrasjoner. Du kan også legge merke til feiltenninger. Spesielt magre blandinger forårsaker overskuddsvarme og fører til pre-detonasjon. Hvis dette vedvarer, risikerer du alvorlig skade på stemplene, koblingsstengene og andre innvendige deler i motoren.
- Tap av kraft og stopp – Hvis ECUen leser høyt vakuum, antar den at motorbelastningen er lav, slik at den får injektorene til å sprute mindre drivstoff og senker tenningshastigheten i tennpluggene. Mens drivstoffbruken er lavere, er det også ytelsen, noe som betyr at det er vanskeligere å akselerere. Dessuten er defekte sensorer som gir unøyaktige data en av hovedårsakene til at en bil stopper.
- Høyt drivstoffbruk – Bratt økning i drivstofforbruket er nede til MAP-sensoren, noe som indikerer svært lave eller negative vakuumavlesninger. ECU reagerer med mer drivstoff i injektorene og tilsvarende tenningstidspunkt.
- Økende utslipp – Drivstoff som ikke samsvarer med motorbelastningen vil bety høyere utslippsrater. Lave drivstoffmengder gir en kraftig økning i nitrogenoksid (NOx), mens for mye drivstoff er årsaken til for mye karbonmonoksid. Begge er giftige og kan forårsake helse- og miljøproblemer. Dette er viktig fordi du kanskje ikke består en utslippstest.
- Harde starter – En feil i masseluftstrømsensoren (MAF) kan være årsaken til startvansker. Dette er hovedsakelig ned til en rik eller mager blanding. Hvis bilen starter bare med foten godt på gasspedalen, er MAP-sensoren den sannsynlige årsaken.
Heldigvis er defekter i biler med OBD-II-porter enkle å diagnostisere og en enkel skanning vil vise feilkoden. Du kan også synlig inspisere sensoren for skade på ledninger eller løse koblinger og sjekke tilstanden til pinnene. Skader her kan også vurderes med en multimeter. I motorer hvor sensoren er koblet til en slange, vil sprekker i vakuumslanger og potensielt rusk inne også skape problemer.
Erstatninger er enkle og billige å finne, og koster omtrent det samme eller mindre enn en relatert MAF-sensor. Å bytte ut er en enkel prosess og tar flere minutter.
MAP vs MAF-sensorer – Kjenn forskjellen
Begge sensorene brukes til å bestemme mengden luft som kommer inn i motoren. Men begge gjør det på litt forskjellige måter. MAF-sensorer måler masseluftstrøm eller volum. De er plassert foran spjeldhuset i inntaksrøret, mellom luftinntaket og innløpsmanifolden. De fleste MAF-sensorer er av typen “hot wire” og måler også lufttemperaturen for å beregne hvor tett den er. Basert på disse avlesningene, justerer ECU deretter drivstoffpåfyllingen og timingen.
MAP-sensorer er en eldre design, og finnes hovedsakelig i aspirerte motorer. De har stadig blitt erstattet av MAF-sensorer siden disse gir noe mer nøyaktige avlesninger. Biler med tvungen induksjon og turbo har vanligvis begge deler for å sikre maksimal motoreffektivitet og ytelse.
[ad_2]
Se Kilden