Teslas NACS EV-hurtigladingsstandard henger etter steder i forhold til CCS

Jun 18, 2023 | Elbil og elbil ladere

[ad_1]

Ford og GM kunngjorde nylig planer om å installere Tesla NACS-porten i fremtidige kjøretøy, og sammen kan dette markere starten på en mer effektiv ladeinfrastruktur for elektriske kjøretøy i USA. Men ting kan se enda mer usikkert ut før de blir bedre.

Ironisk nok betyr overgangen til NACS at GM og Ford begge forlater en standard som de var med på å etablere.

CCS-standarden ble startet i 2011 med samarbeid mellom amerikanske og tyske bilprodusenter, og den ble senere overvåket av CharIn, en gruppe bilprodusenter, leverandører og andre interessenter. GM var den første bilprodusenten som installerte CCS1, eller SAE Combo 1-versjonen av hurtigladestandarden for Amerika i et produksjonskjøretøy – 2014 Chevy Spark EV. BMW i3 var også en av de første kjøretøyene som ble tilbudt i USA med ladestandarden.

2014 BMW i3 REx hurtiglading på Chargepoint-stedet, juni 2016 [photo: Tom Moloughney]

2014 BMW i3 REx hurtiglading på Chargepoint-stedet, juni 2016 [photo: Tom Moloughney]

Da CCS hurtigladere ble installert i et betydelig antall, i 2015, var CHAdeMO hurtigladere og Tesla Superchargers allerede langt mer tilgjengelig på den amerikanske vestkysten. Med Tesla sett på som en proprietær standard, vinglet mange bilprodusenter mellom CHAdeMO og CCS, og havnet til slutt på siden av CCS. Volvo koblet til CCS i 2016, for eksempel, og Hyundai og Kia forpliktet seg til CCS i 2018, etter å ha prøvd litt av begge deler med sine elbiler frem til da.

I juli 2020 bekreftet Nissan at de planla å forlate CHAdeMO-hurtigladestandarden med sin Ariya crossover-SUV og migrere til CCS-format DC hurtiglading.

Det, kombinert med den opplevde tekniske overlegenheten til CCS, med 800-volts, 350-kw ladekapasitet som muliggjør Porsche Taycan, for eksempel, fikk CCS til å virke som fremtiden. Det samme gjorde skiftet av Tesla til CCS i Europa.

Tesla Supercharger

Tesla Supercharger

Når det er sagt, i 2023 gjenstår det tre hurtigladestandarder for elektriske kjøretøy i USA: CHAdeMO, CCS og Tesla (også kalt NACS, eller det nordamerikanske ladesystemet). Og når NACS går inn i V4, kan den snart være i stand til å lade de 800V-kjøretøyene som opprinnelig var beregnet på CCS, med maksimal hastighet.

Bare to nye kjøretøy selges med CHAdeMO hurtigladeport: Nissan Leaf og Mitsubishi Outlander Plug-In Hybrid.

Blant elbiler er det usannsynlig at det vil være en eneste ny elbil med CHAdeMO-porten i midten av tiåret når den nåværende Leaf forventes å gå ut av produksjon. En etterfølger vil sannsynligvis bli laget fra og med 2026.

Men mellom CCS og NACS, etterlater det to duellerende hurtigladestandarder for elbiler i overskuelig fremtid. Her er hvordan de sammenlignes nå i antall havner i USA

Tesla (NACS) vs CHAdeMO vs CCS - US Alternative Fuels Data Center, 16.06.2023

Tesla (NACS) vs CHAdeMO vs CCS – US Alternative Fuels Data Center, 16.06.2023

Ford og GM gikk over til en ny standard som er på langt færre ladestasjoner enn den nåværende/gamle.

I følge disse gjeldende dataene fra energidepartementet er det langt flere hurtigladestasjoner som tilbyr CCS-kontakten—5235 for CCS, mot 1803 for Tesla-kontakten.

Teknisk sett legger DOE det ut i porter i stedet for kontakter – som representerer antall kjøretøy som kan lades samtidig.

Når det er sagt, er det flere Tesla/NACS-porter i USA enn alle CHAdeMO- og CCS-portene til sammen.

Green Car Reports har sett på denne balansen av hver standard med jevne mellomrom gjennom årene. For omtrent to år siden hadde CCS ennå ikke fanget opp CHAdeMO i antall stasjoner. To år før det, i 2019, var CHAdeMO fortsatt den klare vinneren over CCS. Et år før det, i 2020, var CHAdMO fortsatt mesteren i tilgjengelighet etter stasjoner, mens det begynte å henge etter utsalgssted.

Elektrifiser Amerika-maskinvare med CCS og CHAdeMO - Hood River, Oregon - juli 2020

Elektrifiser Amerika-maskinvare med CCS og CHAdeMO – Hood River, Oregon – juli 2020

CHAdeMO-kontakten, som holder bilfrie Nissan Leafs og noen få andre brukte elbiler ladet opp, tilbyr nesten like mange kontakter i alt. Og selv om de fleste CHAdeMO-kontakter ikke lader over 50 kw (et begrenset antall av dem lader ved 125 kw), er det også langt flere stasjoner som tilbyr dem enn Tesla-kontakter.

Den siste uken har brakt en bølge av lademaskinvareprodusenter og ladenettverk som omfavner – til forskjellige nivåer – NACS-standarden. Stellantis kan også snart være om bord. Det fortalte Reuters denne siste uken: “På dette tidspunktet fortsetter vi å evaluere NACS-standarden og ser frem til å diskutere mer i fremtiden,”

Det hvite hus har ennå ikke avklart om og hvordan CCS-adaptere for NACS vil bevise interoperabilitet for at Tesla eller andre operatører som prioriterer NACS skal kunne utnytte føderale midler, og Joint Office som tolker reglene for den føderalt finansierte ladeinfrastrukturen har ikke ennå svarte på forespørsler om detaljer.

Aptera med Tesla NACS-kontakt

Aptera med Tesla NACS-kontakt

CharIn, gruppen bak CCS, la den siste uken ut en uttalelse som erklærte at “NACS er ennå ikke en standard og gir ikke et åpent ladeøkosystem som industrien kan bygge videre på.” Den foreslo at NACS skulle gjennomgå en standardprosess gjennom gruppen – en forespørsel som, gitt Teslas kontroll over standarden, sett på som overlegen for sin relative enkelhet, virker usannsynlig.

Selv om fremtiden for selve standardene fortsatt kan være i omveltning, har Tesla vunnet, og nå vet vi hvordan den amerikanske ladeporten ser ut.

[ad_2]

Se Kilden