Activesphere-konseptet forestiller en stilig elektrisk Audi Allroad pickup

Jan 27, 2023 | Elbil og elbil ladere

[ad_1]

Audi har lagret det mest spennende – og uten tvil mest amerikanske – av sine fire sfærekonsepter til sist: en elektrisk pickup.

Vel, liksom. Activesphere-konseptet er «en mester i metamorfose», som Audi uttrykker det – en kupélignende kombi med en langstrakt taklinje, der hele den bakre delen foldes horisontalt, og deretter åpnes opp til en lasteseng som er stor nok for el-sykler eller kanskje en ATV. Et flush skistativ er integrert i takkonstruksjonen, og bakdørene i selvmordstil betyr at det ikke er noen midtstolpe.

Sfærekonseptene, presentert i løpet av de siste par årene, inkluderer Skysphere sportsbil, Grandsphere flaggskip og Urbansphere by-tema aerovan. Til sammen skaper de fire – en for hver ring i Audis logo – en visjon om merkevarens fremtidige elektriske kjøretøydesign som også inkluderer automatisert kjøring.

Audi Activesphere konsept

Audi Activesphere konsept

Designmessig vil Activesphere-konseptet være det enkleste å visualisere som en produksjonsmodell. Den presenterer en unik mellomting mellom slank og tykk, og utnytter det Audi har med A7 kombi og skifter den inn i den elektriske E-Tron-serien samtidig som den gir den en robust Allroad-behandling.

“Activesphere er unik,” sa Gael Buzyn, lederen av Audi Design Studio i Malibu, California, hvor konseptet ble designet. “Det er en ny type crossover som på en smart måte kombinerer elegansen til en Audi Sportback, det praktiske til en SUV og ekte terrengegenskaper.”

Et nytt utseende ettersom E-Tron EV-er blir kjernen

Mangeårige Audi-fans vil sannsynligvis ved første øyekast låse seg fast på en av de store rekordripene i designet: Singleframe-grillen, en bærebjelke for merkevaren, er borte, til fordel for et jevnere utseende, om enn med en taggete underskjæring som gir designet litt av personlighet.

Activesphere er 196,1 tommer lang og 81,5 tommer bred og 63,0 tommer høy, og den kjører på en 116,5-tommers akselavstand. Som Audi-tjenestemenn påpekte, er det omtrent på størrelse med den kommende A6 E-Tron – og kanskje en mer Amerika-kyndig versjon av A6 E-Tron Avant E-Tron.

Audi Activesphere konsept

Audi Activesphere konsept

Audi Activesphere konsept

Audi Activesphere konsept

I likhet med den modellen er Activesphere bygget på 800-volts PPE-plattformen, og den kjører på en adaptiv luftfjæring. Elektriske motorer foran og bak gir kombinert 436 hk og 531 lb-ft dreiemoment. Det er en dedikert terrengmodus.

En modularisert batteripakke med en kapasitet på ca. 100 kwh utnytter hele bredden mellom for- og bakaksel for lavere høyde. Audi sier at fremskritt innen lading – utviklet videre fra E-Tron GT og Porsche Taycan – vil tillate en 5-80 % lading på mindre enn 25 minutter, eller omtrent 190 miles av rekkevidde gjenvunnet på 10 minutter.

Audi hevder en rekkevidde på mer enn 373 miles, men det er sannsynligvis på den mildere WLTP-syklusen, og dette er bare en konseptbil.

Hytte bygget rundt “mixed reality”-øyeblikk

Bytt til nivå 4 automatiserte kjøreegenskaper – ja, vi kan drømme – og interiøret blir rekonfigurert som en salong. Fire individuelle seter er hengt opp som om de er festet til den dominerende midtkonsollen langs hele kabinen. Generelt sett er interiørdesignet veldig rent, og det tar på seg noen av temaene i Grandsphere, men går dypere inn i en fremtid med “mixed reality”-grensesnittøyeblikk.

Dette grensesnittet avhenger i stor grad av ideen om mixed reality-headset som sjåføren og passasjerene vil bruke for å oppleve hytta og omgivelsene og samhandle med kjøretøyet. En blanding av maskinvare, programvare og superrask prosessering og datatilkoblinger vil være nødvendig for å få det hele til å fungere.

Audi Activesphere konsept

Audi Activesphere konsept

Audi Activesphere konsept

Audi Activesphere konsept

Audi Activesphere konsept

Audi Activesphere konsept

I Lounge-modus vil bevegelseskontroll ta seg av de fleste kontrollene, mens overgangen til førerkontroll, med rattet som dukker opp igjen og grensesnittet og informasjonen går over til å bli førerfokusert, er «helteøyeblikket», bemerker Audi.

Vil denne “crossover-studien” komme i produksjon? Audi sier at alle disse sfærekonseptene inkluderer noen ideer og designtemaer som er ment for produksjon. Når det gjelder hvilke, er det sannsynligvis Activesphere som drar en last av dem.

[ad_2]

Se Kilden