Bolt EUV måned 2, del 3: Yee-Hawtobaun

Dec 9, 2022 | Elbil og elbil ladere

[ad_1]

Denne artikkelen er en del av en serie med flere deler. Du finner del 1 her.

Det er én ting å ta en biltur, men akkurat som ethvert kjøretøy, mister du mye rekkevidde med fart i en elbil. Texas motorveier er allerede tøffe, med fartsgrenser på 80 i de vestlige landlige delene av staten. Du kan enten gå 85+ i venstre fil, eller sette deg inn bak en semi-lastebil som kjører en regulert 68 MPH i høyre fil. Alle andre valg er for risikable. Da disse fartsgrensene først ble satt på plass, var de de raskeste i USA, men Texas følte behovet for å overgå seg selv.

SH-130, en bomvei som går fra Georgetown til Seguin (og passerer Teslas Gigafactory nær Austin), ble designet med enda høyere fartsgrenser i tankene. Seksjonen fra SH-45 til I-10 (fra nær Creedmoor til nær Seguin) har en fartsgrense på 85 miles per time. Selv om det ikke er den raskeste i verden (det er fortsatt steder med raskere grenser eller ingen grenser i det hele tatt), er det den høyeste fartsgrensen i Amerika. Så jeg har bestemt meg for å gjøre det snaue og kalle veistrekningen “Yee-Hawtobaun” (mor-vitser kan være like ille som far-vitser).

Man skulle tro at i USA hvor vi (i hvert fall i teorien) verdsetter uhindret individuell frihet, at det ville være veier uten fartsgrense i det hele tatt, men vi er ikke så kule, og har ikke vært så kule siden 1999 da Montana innførte fartsgrenser (og doblet antall dødsulykker på motorveien).

Ærlig talt, men etter å ha kjørt langs motorveien (ikke medregnet usignerte seksjoner som går inn til San Antonio), kan jeg se hvorfor Texas ikke bygde en faktisk autobahn. Som de fleste steder er det bare for mange forferdelige sjåfører. En semi-lastebil prøvde å kjøre meg av veien da jeg ikke kom meg raskt nok ut av veien da han skiftet fil. For mange andre sjåfører til å telle forsto ikke at venstre kjørefelt er for passering, og holdt det tilstoppet store deler av ruten. I tillegg var staten dum nok til å subsidiere bompenger for lastebiler for å få dem av I-35, noe som førte til ganske dårlig kø her og der for en så rask vei, til tross for at de gikk i helgen.

Alt dette beviser virkelig et nylig stykke på Autoblogg riktig. USA gir ikke gode alternativer til å kjøre bil, så folk som hater bilkjøring og ville valgt transitt gitt en god mulighet, tetter i stedet veiene med sin dumme og farlige kjøring (camping i venstre felt, ikke sjekke blindsoner osv.).

I tillegg må vi bruke mer penger på veikvalitet. Det var en rekke flekker langs SH-130 hvor det var enorme humper som gjør kjøring med den angitte fartsgrensen svært ubehagelig og til og med litt farlig. Infrastruktur er bare ikke en veldig høy amerikansk prioritet, så selv om vi fikk dårlige sjåfører til å velge selv bort fra biler, ville vi fortsatt ha veier som ikke er gode for 100+ MPH.

Hvorfor Bolt EUV kan være den billigste elbilen som kan håndtere denne veien

Med en fartsgrense på 85 MPH, kombinert med det vanlige spillerom på 5-8 MPH du får i de fleste stater (amerikansk politi håndhever vanligvis ikke fartsgrenser strengt), er det helt normalt å kjøre 90-93 MPH hvis det ikke er noen tetter venstre kjørefelt. Bolt EUV har en maksimal hastighet på 92 MPH, så den kan kjøre veien i full hastighet uten å bli trukket over.

Det er mange elbiler som kan gå i de hastighetene, men legg merke til at jeg sa at EUV var den billigste EV som kan håndtere veien. Elbiler med høyere topphastighet er der ute, men de er ikke der ute for $28 000 nye.

Nå vet jeg at det er andre elbiler, som Nissan LEAF, som er i samme prisklasse og har tilsvarende toppfart, men de er ikke helt opp til oppgaven. For det første betyr mangelen på væskekjøling i LEAF at i sommervarmen, vil Yee-Hawtobaun raskt varme opp batteripakken, sannsynligvis til rødt. Jeg vet dette av erfaring. I tillegg har Bolt EUV en mye løsere fjæring som suger opp støtene sammenlignet med en LEAF, som er mer en bil enn en crossover. Normalt er en strammere fjæring en god ting, men med de store ujevnhetene på dårlig vedlikeholdte deler av SH-130, ville det vært veldig ubehagelig i fart.

Selv i toppfart har Bolt nok væskekjølt rekkevidde til å gå oppover veien og tilbake, så hvis du brukte den til å pendle langs den motorveien, ville du kunne gjøre det. Selv om du trengte å lade i den ene enden, fikk jeg fortsatt bilens fulle 55 kW ladehastighet etter å ha kjørt ned den i toppfart, så det er ikke noe problem i det hele tatt.

Så jeg vil påstå at Bolt EUV er den billigste elbilen som er opp til oppgaven med å kjøre på Yee-Hawtobaun, i det minste for nå.

Elektriske crossovers er sannsynligvis de beste kjøretøyene for det 21. århundret i USA

Selv om jeg elsker lavtspente, tettfjærede sporty biler like mye som alle andre, er USA rett og slett ikke det beste stedet for den typen biler i disse dager. Verre, jeg ser bare ikke at det blir bedre. Bare å vedta infrastrukturloven fra 2021 tok politiske fjell å flytte, og det var bare for 1 billion dollar. Anslagene for hva som skal til for å virkelig bli fanget varierer, men de pleier å være fra 2-3 billioner dollar, begge tall som er politisk umulige.

For daglig kjøring, å få et kjøretøy med mykere fjæring, litt mer klaring og litt plastkledning langs bunnen er sannsynligvis det beste trekket for veier som ikke kommer til å bli vedlikeholdt som de burde. Legg til mangelen på fortauutvidelser og noen ganger til og med reparasjoner av grusveier i landlige områder som ikke skjer, og det er ganske klart at avhengig av gode veier ikke er en god samtale akkurat nå.

Som jeg kommer til i neste del, er den eneste oppgraderingen jeg tror sannsynligvis er avgjørende for Bolt EUV å sette på lastebildekk i stedet for bildekk. For både jettegryter og ujevnheter i bygater, ødelagte motorveier og landlige steiner, er det sannsynligvis en god idé å få noen litt bedre sko til EUV.

Utvalgt bilde: et bilde av EUVs energieffektivitetsskjerm etter å ha kjørt den raskeste veien i Amerika. Bilde av Jennifer Sensiba.


 


 


 

Setter pris på CleanTechnicas originalitet og cleantech-nyhetsdekning? Vurder å bli CleanTechnica-medlem, supporter, tekniker eller ambassadør – eller beskytter på Patreon.


 


Vil du ikke gå glipp av en cleantech-historie? Registrer deg for daglige nyhetsoppdateringer fra CleanTechnica på e-post. Eller følg oss på Google Nyheter!


Har du et tips til CleanTechnica, vil du annonsere eller foreslå en gjest til vår CleanTech Talk-podcast? Kontakt oss her.


Annonse






[ad_2]

Se Kilden