Bolt EUV Month 2, Part 4: A Challenging Rural Road

Nov 16, 2022 | Elbil og elbil ladere

[ad_1]

Denne artikkelen er en del av en serie med flere deler. Du finner del 1 her.

La oss gjøre en ting klart fra begynnelsen: Bolt EUV er ikke en terrengmaskin. Ikke bare mangler den seriøs bakkeklaring, 4-hjulsdrift, firehjulsdrift og glideplater, men den er også en unibody (selv om den er veldig stiv). Så jeg kommer ikke til å ta det ut for å gjøre ting som er helt utelukket, som steinkryping eller seriøse 4×4-løyper. Ingen kjøper en crossover for slike ting.

Men samtidig er det mange som vil ha muligheter utenfor fortauet. De bor kanskje på en grusvei i et landlig område som ikke har regelmessig vedlikehold, eller de bor i en asfaltert gate og bare koser seg litt i naturen.

Det jeg har funnet ut er at Bolt EUV ikke bare er en bybil som er litt stor og tykk som en wannabe-SUV. Det går faktisk helt fint i landet hvis du kjenner begrensningene og kjører innenfor dem. Med noen svært små oppgraderinger har den potensial til å kanskje til og med kjøre litt mindre og lett terrengkjøring også.

Den største landlige utfordringen til nå

I noen tidligere artikler beskrev jeg noen veier jeg har tatt den på i sørøst i Arizona. I Chiricahua-fjellene nær Portal og Paradise, Arizona, har jeg tatt det på veier som US Forest Service sier dette om: «Kjøretøy med høy klaring anbefales på det sterkeste. 4WD også fordelaktig, hvis tilgjengelig.» Ikke bare satt den ikke fast eller skrap, men den føltes veldig behagelig og under kontroll til tross for noen veldig røffe veier, vannoverganger og mer. Jeg fant en lignende vei i nærheten av Ruidoso, New Mexico, som den også gikk bra på.

Men jeg ville prøve noe langt med mer variasjon. Så jeg tok den på Forest Road 90, fra Bug Scuffle, New Mexico, til High Rolls i Lincoln National Forest. Denne veien starter som en mild grusvei, og faller fra topphyllen i Sacramento-fjellene til en lavere hylle som er mer et medium mellom ørkenen og de alpine fjellene på toppen.

Veien starter som en fin grusvei på toppen nær Sunspot to Timberon motorveien, og forblir slik for slipp på nedre sokkel. Men når du passerer skiltet “slutt på fylkesvedlikehold” der veien deler seg, endrer ting seg raskt. Veien er fortsatt veldig fremkommelig for de fleste kjøretøyer, men det er mange deler der noen idioter sprengte seg gjennom dyp gjørme i en spesielt dårlig regntid i 2021, og etterlot stygge hjulspor i kjølvannet. Med gjørmen tørket og aldri våt til det nivået siden den gang, blir veien ikke bare røff, men kan rote til en støtfanger hvis du gjør et feil trekk.

Mellom flekkene med dype gjørmespor er det relativt milde steinhager å klatre over. I likhet med de sporede seksjonene, må du velge linjer nøye for å unngå de større og skarpere steinene, men du trenger ikke å være så forsiktig i EUV som du må være med mange elbiler. Som alle elbiler har EUV rikelig med veldig kontrollerbart lavt dreiemoment som gjør klatring i hjulspor, steiner og små bakker til en lek.

For omtrent 60 % av 30-milsruten går den frem og tilbake mellom disse to forholdene. Men når du kommer nærmere High Rolls, begynner veien å bli en grusvei igjen. Men når det er sagt, er det en ny grusvei som først nylig har fått en haug med grus dumpet på seg. Dette fører til noen seksjoner der kjøretøy (spesielt tunge elbiler) prøver å synke, og svinger gjør at det føles som om du kjører på en haug med klinkekuler. Men jeg følte aldri at bilen var i noen reell risiko for å sette seg fast fordi den var ganske god til å kjøre gjennom de dypere delene av grusen.

Jeg fikk en del rare blikk. Kjøretøyet snudde virkelig hodet da jeg passerte jegere, bobiler og ranchere. Det er urovekkende stille for et slikt sted, og de kunne fortelle at jeg skusset med på gruspartiene, men ikke laget noen motorlyder. Det var også noen få personer som slepte bobiler inn i området for helgen som syntes det var en god idé å ta halvparten ut av midten, som også ga meg rare blikk fordi jeg ikke var i en lastebil.

Omtrent halvveis nedover veien er det et par hus, inkludert en AirBnB-eiendom kalt The Domes. Så dette er ikke en akademisk øvelse. Amerikanerne bor virkelig på veier som denne, og besøker jevnlig steder som dette. EUV var ikke bare OK, men flott langs hele skogsveien.

Begrensninger

Det er noen viktige begrensninger for testingen min å huske på før du kjøper en Bolt EUV og regelmessig kjører den opp Forest Service-veier.

For det første har jeg bare testet den under tørre forhold. Jeg vet at med kun frontdrift og lagerdekk med lav rullemotstand, ville den sannsynligvis ikke taklet dyp gjørme særlig godt i det hele tatt. Men budsjett EV-kunder som bekymrer seg for dyp gjørme, bør ikke miste motet, fordi den kommende Equinox EV vil være tilgjengelig med AWD, og ​​du kan sette på bedre dekk for disse forholdene.

Jeg må også påpeke at jeg var VELDIG forsiktig med steinpunkteringer. Jeg kunne ha gått raskere over steinete partier hvis jeg hadde lastebildekk eller terreng, men jeg kjører fortsatt lagerdekk. Hvis du regelmessig vil gå ut på steinete veier som kan være skarpe her og der, bør du oppgradere dekkene og sannsynligvis ha med deg et reservedekk i full størrelse. Jeg vurderer å skaffe meg noen Michelin LTX M/S-dekk fordi de ikke bråker like mye eller er ineffektive som terrengdekk, er tilgjengelige i lagerdekkdimensjoner, og fortsatt gir langt bedre holdbarhet enn gatedekk over steiner.

Når dette er sagt, tror jeg at en Bolt EUV med mindre oppgraderinger (lastebildekk eller terreng, fjæringsavstandsstykker, glideplate, noen sammenleggbare trekkbrett) sannsynligvis kan gjøre mye mer enn de fleste tror. Amerikanere har en tendens til å tro at du trenger mye mer kjøretøy for mindre terrengkjøring enn du egentlig trenger, og det ville ikke være veldig vanskelig å nærme seg den typen ytelse du får ut av en Subaru med litt arbeid og kjøring med litt forsiktighet.

Bunnlinjen: hvis du er en landlig sjåfør, kan Bolt EUV være et seriøst alternativ å vurdere på et budsjett hvis du ønsker å stoppe avhengig av den stadig mer flyktige gasssituasjonen.

Bilder av Jennifer Sensiba.


 

Setter pris på CleanTechnicas originalitet og cleantech-nyhetsdekning? Vurder å bli CleanTechnica-medlem, supporter, tekniker eller ambassadør – eller beskytter på Patreon.


Vil du ikke gå glipp av en cleantech-historie? Registrer deg for daglige nyhetsoppdateringer fra CleanTechnica på e-post. Eller følg oss på Google Nyheter!


Har du et tips til CleanTechnica, vil du annonsere eller foreslå en gjest til vår CleanTech Talk-podcast? Kontakt oss her.


Annonse






[ad_2]

Se Kilden