BYD Atto 3 anmeldelser — 5 måneder på veien i Australia

Feb 21, 2023 | Elbil og elbil ladere

[ad_1]

BYD Atto 3 ble lansert i Australia siste kvartal i fjor. På den tiden snakket jeg med Caleb Gittins, som fortalte meg at å bestille bilen hans var som å legge inn en takeaway-bestilling på nettet – så enkelt var det. Han informerte meg nylig om at bilen skal ha en gratis 5000 km-tjeneste, og derfor spurte jeg ham hvordan det har vært å kjøre Atto 3 i Australia.

BYD Atto 3

Calebs BYD Atto 3. Foto med tillatelse fra Caleb Gittins.

Atto 3 er et betydelig tillegg til elbiltilbudet i Australia og er for tiden den mest solgte ikke-Tesla i dette landet.

Caleb forteller meg at tjenesten gikk bra. Jeg ser frem til å forstå hva som må gjøres for en Atto 3 ved et 5000 km servicebesøk. Bare sjekker alt, antar jeg? Bilen ble betjent av Eagers hos Albion i Brisbane. Ivrige deltok også på tilbakekallingen av BYD-sikkerhet. På en eller annen måte la fabrikken teppe over ankerpunktet for barnesetene. Selv om Atto 3 har over-the-air oppdateringskapasitet, trengte Eagers å installere oppdatert programvare.

Caleb elsker bilen. Han lader hjemme. Noen ganger må han pendle over 300 km for å jobbe i den landlige byen Toowoomba — omtrent 300 km tur/retur — men det er ikke noe problem i Atto 3 med dens oppgitte rekkevidde på 480 km. (Selv om Caleb forteller meg at det er nærmere 420 km i det virkelige liv.) Toowoomba er oppe på toppen av Great Dividing Range, men til tross for bakkestigningen, kommer han fortsatt hjem med 25 % ladning igjen i batteriet. Kjøringen gjøres enklere med adaptiv cruisekontroll og kjørefelt aktivert.

Han ser frem til at Android Auto snart kommer ut for å integrere bilen og telefonen hans tettere. BYD er i ferd med å tilpasse programvaren for å passe til Android Auto.

Jeg spurte om reaksjoner på bilen fra kolleger og venner. Han sa at han får mange kommentarer om interiøret – det er ganske unikt, spesielt dørhåndtakene og banjostrengene. Han har gitt mange prøvekjøringer. Hver gang han parkerer, kommer fremmede bort til ham og spør ham hva det er. Han tenker på å ta av «Build Your Dreams» som merker bilen på tvers av baksiden. “Det betyr ingenting,” sier han. Etter å ha ledet an, ser Caleb nå noen få BYD-er i hjemmeforstaden sin nord i Brisbane.

En interessert kommentator har vært Calebs postie. “Har du to Teslaer nå?” han spør. (Calebs huskamerat kjører en Model 3.) «Nei. Det er en BYD.» Selvfølgelig måtte en forklaring følge. De hadde også installert en ekstra vegglader. De har nå en i garasjen og en utenfor. «Jeg sparer hundrevis av dollar på bensin, så jeg har ikke noe imot å bruke ekstra for laderen. Det er mer praktisk, sier han til meg.

BYD Atto 3

Calebs Wallbox-lader. Foto med tillatelse av Caleb Gittins.

Caleb sier han har utdannet folk og den generelle reaksjonen er positiv. Mange skjønner ikke at det er elektrisk.

Siden Calebs huskamerat eier en Model 3 og jeg vet at de diskuterer bilene deres, kunne jeg ikke la være å be om en sammenligning. De to bilene bor side om side. Hva er bedre med hver? Tesla Model 3 har ikke et 360-graders kamera, kjøretøy som skal lastes, et uttrekkbart taktak eller Android Auto. Teslaen har imidlertid automatiske vindusviskere, bilen kan styres med en app, og den har førerprofiler. Tilsynelatende har BYD en bilapp i andre land, den har bare ikke kommet til Australia ennå.

Jeg spurte om BYD-støttegruppene på Facebook – sider som jeg bruker ofte til forskning. Han sier at han sjekker inn av og til og kan svare på de enkle spørsmålene for nybegynnere. Caleb tok nylig med seg bilen sin til en Association of Independent Retirees-samling for å diskutere elbiler og vise deltakerne noen eksempler. Jeg observerte at han er mer enn i stand til å demonstrere bilen sin.

Takk for at du deler, Caleb. Vi rekker kanskje 10.000 km.


Mine henvendelser på Facebook, på BYD-diskusjonssiden, oppmuntret Xingyu Qiu til å dele historien sin.

BYD Atto 3

Xingyu’s BYD Atto 3. Foto med tillatelse fra Xingyu Qiu

«Jeg har vært eier siden november 2022 og har kjørt over 7000 km i min BYD Atto 3.

De 5 beste plussene jeg har funnet er:

  1. Relativt stille for prisklassen. Mye bedre enn en Tesla Model 3/Y.
  2. Veldig kompatibel tur på godt tette/asfalterte/vedlikeholdte veier.
  3. Meget kraftige LED-frontlykter med god rekkevidde.
  4. Tilgjengeligheten av lav automatisk regenerativ bremsing ved gassløft betyr at den føles som en vanlig bil. Den er også mye jevnere å betjene og også mer effektiv enn en høy automatisk regenerativ bremsing.
  5. Meget effektiv kjøring. Ja, det er kun en frontmontert 150 kW motor, og til tross for at jeg veier nesten 2 tonn, klarer jeg 12,8-14 kWh/100 km og er en ganske engasjert sjåfør.
BYD Atto 3

BYD interiør. Foto med tillatelse av Xingyu Qiu.

Topp 5 minuser:

  1. Håndtering. Dekkene er objektivt sett dårlige. Bremseytelsen er sannsynligvis en av om ikke de verste i pris-/størrelsessegmentet. Jeg byttet ut Batman-dekkene ASAP, til Bridgestone Turanzas, og hver metrikk (inkludert stillhet) har blitt bedre.
  2. Suspensjon. På tette/flate veier kan det ikke bli bedre for dette kjøretøysegmentet. Så snart du treffer gjentatte bølger (for eksempel på en motorvei), er mangelen på kontroll i fjæringen ekstremt åpenbar. Bilen spretter opp og ned mye mer enn noen annen kompakt SUV ville gjort. Dette er tydelig innstilt for bymiljøer med lav/middels hastighet med godt vedlikeholdte veier.
  3. Frontlykter rager ikke bredt nok ut. De kunne ha lagt til et fast kurvelys, men det er omtrent 20° smalere enn en CX-30 Astina/CX-5 Akera matrix LED-frontlykter.
  4. Pipene og bommene er for følsomme, spesielt hjelpesystemet for kjørefeltsentrering. Det er ikke nok å hvile hånden på rattet, du må gi den aktiv input hvert 5.–10. sekund, ellers vil bilen tro at du ikke holder rattet. Dette blir et stort problem på veldig rette veier der innspill bokstavelig talt ikke er nødvendig.
  5. Parkeringssensorer foran er svært dårlig utformet. Det er bare én sensor for hvert av de fremre hjørnene, og ingen direkte fremovervendt. Dette betyr at bare når du kommer veldig nær noe foran deg, begynner hjørnesensorene å gå av.»

BYD introduserer to nye modeller i år og jeg forventer at de vil klatre like raskt på salgslistene som Atto 3 har gjort. Akkurat som i Kina vil BYD være Teslas hovedkonkurranse i Australia.


 




[ad_2]

Se Kilden