[ad_1]
Chevy Bolt er allerede en god nok avtale til å få prisen vår for Electrek Vehicle of the Year, men etter at det amerikanske finansdepartementet forsinket veiledningen om krav til batteriforsyning, kan den avtalen bli enda bedre – men bare for de neste par månedene.
Til $25 600 MSRP for en basismodell Chevy Bolt, er den allerede godt under den gjennomsnittlige transaksjonsprisen for en ny bil i USA. Enda bedre, på grunn av inflasjonsreduksjonsloven, vil bilen igjen kvalifisere for føderale skattefradrag for elbiler fra og med 1. januar. GM hadde tidligere nådd grensen for skattefradrag tilbake i 2019, så bilene har ikke kvalifisert for skattefradrag på noen få. år.
For å kvalifisere for den nye kreditten, må biler monteres i Nord-Amerika (se en liste her). Men det er ikke alt – biler må også ha batterikomponentene sine produsert eller satt sammen i USA, og ha sine kritiske batterimineraler hentet fra USA eller fra land som USA har en frihandelsavtale med. Hvis batteriet bare oppfyller ett av disse to batterikravene, kvalifiserer det bare for halvparten av kreditten.
Tidligere har GM uttalt at når disse kravene fases inn, vil Bolt sannsynligvis kvalifisere for $3750 i kreditt fra myndighetene.
Og disse kravene ble satt til å fases inn innen slutten av året, når finansdepartementet gir full veiledning om hvordan disse reglene vil fungere.
Men i går kunngjorde finansdepartementet at de vil trenge litt mer tid til å forberede spesifikke regler rundt disse kravene til batteriforsyning, og at de vil være klare «en gang i mars». Dette kan gi noen biler et “kort kvalifiseringsvindu” for hele kreditten som de ellers ikke ville fått.
Andre bestemmelser i inflasjonsreduksjonsloven trer imidlertid fortsatt i kraft 1. januar. Nemlig opphevelsen av kredittbegrensningen per produsent. Dette er det som tidligere hadde diskvalifisert Tesla og GM fra å få kreditter siden de to selskapene hadde truffet grensen, men fra og med januar vil kredittene deres bli oppdatert.
Hva dette betyr er at mellom 1. januar og «en gang i mars», kan Chevy Bolt kvalifisere seg for ytterligere $3 750 i kreditt som den ikke vil kvalifisere for etter mars. Gir den tilgang til hele $7500 i skattefradrag.
Selv om dette også gjelder for noen andre kjøretøy (Tesla Model Y og lavvalgte Model 3s), opptar Bolt den unike plassen å være den billigste elbilen der ute, og går fra null kreditttilgjengelighet til full kreditttilgjengelighet på $7500 1. januar, og være godt under nye pristak (fra og med 1. januar kvalifiserer ikke biler over $55 000 og SUV-er/lastebiler over $80 000 MSRP), og potensielt tape halvparten av kreditten etter mars (selv om det avhenger av detaljene i statskassens veiledning).
Dette betyr at en basismodell Bolt, forutsatt at den kan kjøpes på MSRP, og forutsatt at kjøperen kan dra full nytte av skattefradraget, kan fås for prisen på $18 100 – eller enda mindre, hvis du tar hensyn til statlige og lokale incentiver. Potensielt kan dette være den billigste nye bilen i Amerika for den rette kjøperen.
Bonus: Det er også stabelbare avtaler verdt nesten $4000 som kanskje fases ut 3. januar, inkludert:
Selv om du nettopp har parkert denne tingen i garasjen din med en EVextend V2L-adapter og en billig inverter, kan 65kWh-batteripakken gi mer reservekraft enn 4 Tesla Powerwalls (4×14,4kWh, $33 000).
Det er mange antagelser der, spesielt i en tid hvor det er vanskelig å finne noen bil for MSRP, men selv til full pris er en Bolt fortsatt en god avtale. Vi elsker virkelig bilen, og ikke bare fordi den er billig, men fordi den er en vellaget elbil med en 5-stjerners sikkerhetsvurdering, førsteklasses funksjoner som Wireless CarPlay/Android Auto – selv om vi selvfølgelig vil ha den mer hvis den hadde raskere DC ladehastighet.
Likevel ser det ut til at Bolten er i ferd med å bli enda mer av en skrikende avtale, men potensielt bare i noen få måneder før statskassen får sin veiledning. Så hvis du har tenkt på å skaffe deg en elbil, ta kontakt med dine lokale forhandlere og se om du kan finne en bolt i nærheten av MSRP. Du kan bare ende opp med det beste tilbudet på veien. Og uansett, konsulter alltid en skatteekspert først, for å være sikker på at du kvalifiserer for disse kredittene.
Hvis du vil, kan du bruke lenkene våre til å kontakte dine lokale forhandlere om 2023 Chevy Bolt EV eller 2023 Chevy Bolt EUV, og se om de har noen på lager for levering før «en gang i mars».
FTC: Vi bruker inntektstjenende auto affiliate-lenker. Mer.
[ad_2]
Se Kilden