Construction Industry Collective Voice (CICV) har fulgt opp resultatene av sin nylige betalingsundersøkelse ved å gi ut en ny beste praksisguide for å hjelpe entreprenører og underleverandører med å forbedre kontantstrømmen og forhindre kostbare og skadelige tvister
Den grundige veiledningen er satt sammen av mer enn et dusin bransjeeksperter, og tilbyr et vell av praktisk informasjon, som viser hvordan du tar kontroll og proaktivt håndterer en rekke problemer for å forbedre hele kontraktskjeden.
Som en del av sitt oppdrag for å forbedre sektoren, støttes åpen kildekodepublikasjonen av et kommende webinar fredag 3. mars som vil se eksperter fra CICV snakke gjennom veiledningen og gi ytterligere innsikt i å forhindre økonomiske uenigheter.
Begge ressursene har blitt produsert som svar på forrige ukes CICV-undersøkelse om betalings- og kontantstrømspørsmål i industrien i Skottland, som avslørte at bedrifter fortsatt lider under svøpen med forsinkede betalinger, utestående tilbakehold og uventede gebyrer.
Industrikonsulent Len Bunton, som er styreleder for CICV Pipeline and Commercial undergruppensa: «Etter den nylige CICV-undersøkelsen, konkluderte vi med at kontraktsleverandørkjeden trengte veiledning for å forbedre den kommersielle ledelsen av prosjekter.
«Våre svært erfarne bidragsytere har gått gjennom byggeprosessen, og gitt sine beste anbefalinger om hvordan man kan gjøre ting bedre fra dag til dag. Mange av problemene vi håndterer er selvforskyldt, så vi har gått tilbake til det grunnleggende for å forbedre måten kommersiell virksomhet utføres på.
“Dette er ikke rakettvitenskap, men det er klart at hele prosessen trenger en massiv rystelse. Etter publisering av veiledningen og nettseminaret vårt for å ta forsyningskjeden gjennom den, er jeg sikker på at vi kan få endring til den britiske industrien.”
Som det siste initiativet fra det respekterte bransjeorganet, er Best Practice Guide gratis å laste ned fra CICV-nettstedet og ser på en rekke interesseområder, inkludert:
- Anbudskvalifikasjoner
- Kontraktsendringer
- Betalingsplaner
- Betalingssøknader
- Mottatte betalinger og verdi
- Variasjoner
- Retensjoner
- Svingninger
- Varsler
- Journalføring
- Kvalitet/mangler
- Konfliktunngåelsesprosess (CAP).
Veiledningen er utarbeidet av eksperter fra en rekke bransjeorganer, inkludert Herr BuntonFinish og Interiør Sektor Administrerende direktør Iain McIlweeScottish Building Federation kommersiell direktør Ian Honeyman og National Hub Program Director of Scottish Futures Trust, David MacDonald.
Honeyman sa: «Å bli enige om en gjensidig fordelaktig og samarbeidsavtalt kontrakt er den første, viktige fasen i ethvert byggeprosjekt, og et område der det kan føre til kostbare og skadelige tvister.
“CICV har derfor sett på de vanligste årsakene til at betalinger blir forsinket og endret, og har utarbeidet denne veiledningen for å hjelpe bedrifter og enkeltpersoner å forstå hvordan de kan unngå dem.”
CICV-leder Alan Wilsonsom også er det Administrerende direktør i elektrofagforeningen PLUKKE UTsa: “Å bli betalt i tide og motta det du har krav på i sin helhet er avgjørende for overlevelse og vekst til enhver virksomhet, så denne veiledningen og tilhørende webinaret vil hjelpe entreprenører og underleverandører med å forbedre den kommersielle styringen av byggekontrakter.”
Best Practice Guide og webinaret er det siste i en rekke praktiske og konstruktive initiativer lansert av CICV siden det ble opprettet som Construction Industry Coronavirus (CICV) Forum i mars 2020.
Den består av 28 bransjeforeninger, profesjonelle tjenester og selskaper, og har opprettholdt en jevn tilførsel av informasjon og praktiske råd til sektoren, samt gjennomført undersøkelser, produsert animasjoner og plakater, vært vertskap for webinarer og opprettholdt tett dialog med de skotske regjeringens ministre.
CICV Best Practice Guide kan lastes ned her, og du kan registrere deg for det kommende webinaret her.
Kontakt oss for elektrohjelp i Agder!
Med kontorer i Kristiansand og Agder er vi i stand til å betjene deg med alle elektriske behov du måtte ha. Trenger du bistand til elektriske anlegg, smarthusløsninger, eller skifte av varmtvannsbeholdere, kan vi hjelpe. I tillegg til Sogndalen, Søgne, Mandal, Arendal, Lillesand, Grimstad, og andre deler av Agder, kan vi tilby deg våre tjenester. Takk for at du tok kontakt med oss.