[ad_1]
For flere tiår siden var små motorsykler en ganske populær måte å kjøre offroad på i USA. En av grunnene til at de var populære er deres lette og kompakte design. Motoren plassert lavt på rammen og en gjennomgående design gjorde dem enkle å håndtere, spesielt i terreng terreng. Det lave tyngdepunktet ga bedre kontroll og stabilitet, noe som gjør dem egnet for både nybegynnere og erfarne ryttere.
Et godt eksempel på dette er Trail 90/110, også kjent som CT-serien, som ble introdusert på 1960-tallet og raskt ble en favoritt blant offroad-entusiaster. Den var utstyrt med en nyskapende girkasse med to rekkevidde, slik at rytterne kunne bytte mellom høy rekkevidde for vanlig kjøring og lav rekkevidde for terrengforhold. Denne modellen var også kjent for sin robuste holdbarhet og kunne håndtere ulike terreng, fra bygater til steinete stier.
Men i tiårene siden har motorsykler og andre personlige terrengkjøretøy gjort det andre amerikanske kjøretøy har gjort: begynne å ta steroider. Mens kraften og hastigheten deres har vokst, er de også mye vanskeligere å komme seg ut i skogen. I stedet for å gjøre noe som å dra en sykkel med en Ford Pinto, tror alle at de trenger en større pickup eller til og med en tilhenger for å få kjøretøyet sitt ut til baklandet og ha det gøy med det.
Som Doug Larson, en spaltist fra Minnesota en gang sa: “Nostalgi er en fil som fjerner de grove kantene fra de gode gamle dager.”
Jada, mange av oss vil gjerne gå tilbake til en enklere og lettere fortid, men det er lett å glemme at eldre totaktssykler kan være en skikkelig hodepine. Tilgrisede tennplugger, ombygging av motorer, oversvømmelser og mange andre ting pleide å plage opplevelsen til tider. I tillegg var de gamle 90cc-motorene virkelig ikke store produsenter av dreiemoment, noe som kan være en smerte på ulendt, bratt terreng.
Visst, du kan fortsatt ha mye moro med syv hestekrefter og seks lb-ft dreiemoment, men det var harde grenser du måtte tenke på når du skulle velge en linje. Så, utryddelsen av slike sykler kan egentlig ikke alle skyldes på EPA. Folk vil bare ha mer kapasitet, og er villige til å gå på akkord for å få det.
EuyBike sendte meg et pust av frisk luft
Da jeg først hørte fra EuyBike, må jeg innrømme at jeg syntes deres S4 moped-stil e-sykkel var en stor gimmicky. Som du sikkert kan se på bildene, ser retro ut på en måte som kaller tilbake til “de gode gamle dager.” Men en sykkel som ser ut som en motorsykkel klarer ofte ikke å være en veldig god sykkel- eller motorsykkelerstatning.
Heldigvis, da jeg tok S4 ut for å utforske området rundt en 10 000 fot topp i det sørlige New Mexico, fant jeg meg selv litt som jeg gjorde da jeg lekte med de gamle, lette motorsyklene.
Jada, e-sykler har bare en tendens til å gi ut 1-2 hestekrefter og har ikke mye i veien for toppfart, men S4 har noe de gamle underbensmotorsyklene den er laget for å se ut som aldri hadde: dusinvis av lb-ft med lavt dreiemoment. Faktisk har den over ti ganger dreiemomentet til de eldre syklene på hånden med en rask vri på gassen.
En annen ting jeg raskt husket var hvordan små ICE-kraftverk slet i høyere høyder. Strømtap ved 10 000 fot kan være veldig merkbart, men med S4 har den samme elektriske kraft i fjellene i New Mexico som den ville ha på en strand i California, og dette gir en veldig morsom opplevelse.
En annen stor fordel med S4 fremfor disse retrosyklene er at du ikke trenger å ta med drivstoff. I stedet for å finne et sted for en gassbeholder som kan stinke interiøret i kjøretøyet ditt eller utgjøre en brannfare, trenger du bare å ha en måte å lade et batteri på. I mitt tilfelle var Jackery-kraftstasjonen min og 800 watt solenergi jeg tok med meg overkill (du kan lett klare deg med en mye mindre og billigere solcellegenerator og fortsatt ha flere uker med moro på en lang campingtur).
Faktisk, hvis du skulle ta med et mindre solcelleoppsett på en sykkeltur, kan du krysse store strekninger i baklandet uten en dråpe drivstoff eller behov for å finne strøm (forutsatt at det er god sol).
Så på mange måter klarte EuyBike å faktisk file de grove kantene fra fordums dager.
Dobbel fjæring gjør en større forskjell enn jeg forutså
En annen ting som var bedre enn forventet var den doble fjæringen. Hvis du har kjørt opp til campingplasser på fjelltopp, vet du sannsynligvis hvor røff og rotete en bratt skogsvei kan bli. Dette gjelder spesielt for områder som nå er plaget av høyhastighets side-by-side UTV-er som alle med puls og 600 kredittpoeng kan kjøpe.
Spor, vaskebrett, røtter og steinene alle graver ut på slike veier er ikke noe problem for S4. Den er liten og manøvrerbar, så du kan ofte unngå ubehaget ved å gå over dem, men hvis du må gå over noen ujevnheter, fortsetter sykkelen rett langs, og lar den sentermonterte fjæren suge opp alt dette misbruket. Jeg gikk til og med over noen ganske knotete ujevnheter på en sti beregnet for å gå, og sykkelen gikk over det hele som en mester.
Andre funksjoner, inkludert hydrauliske bremser, et sete du kan konfigurere for last eller mer bakdel, og en anstendig frontlykt, gir alle et anstendig verditilbud, selv når sykkelen ikke er til salgs ($1399 når dette skrives, $1699 normalt).
Ekstra pedalkraft hjelper fortsatt
Selv om dreiemoment, et flott fjæringsoppsett og et komfortabelt motorsykkellignende sete er bra, er det ett område hvor e-sykler ligger bak de “gode gamle dagene”: hestekrefter. Med bare 1 eller 2 ponnier smart skjult i baknavet, kommer du ikke til å klatre en lang bakke på samme måte som du ville gjort med en gammel terrengsykkel.
Men det er alltid en annen hest eller to å få så lenge du er villig til å anstrenge deg. Jada, det er ikke så lett som å brenne litt bensin og trekke opp den lange bakken, men la oss innse det: de fleste av oss kunne trenge litt trening. Mellom den elektriske motoren, et lavt gir og beina kom jeg ikke over noen vei jeg ikke kunne komme til toppen av (selv den bratteste som førte til campingplassen på 10 000 fot).
Dessuten er det fint å ha to strømkilder. Hvis du blir skadet eller kjedet ryker, kan du fortsatt komme deg rundt på batteristrøm. Hvis du går tom for batteri, kan du sannsynligvis fortsatt tråkke deg ut av backcountry i stedet for å drikke tissen som Bear Grylls.
Siste tanker
Alt i alt må jeg si at jeg er mye mer imponert over den retrostilte EuyBike S4 enn jeg trodde jeg skulle være. I stedet for å være en halt sykkel bygget rundt utseende, viste den seg å være en morsom måte å utforske skogen på.
Denne artikkelen er sponset av EuyBike. EuyBike sendte en S4 el-sykkel til forfatteren i forbindelse med denne anmeldelsen.
Jeg liker ikke betalingsmurer. Du liker ikke betalingsmurer. Hvem liker betalingsmurer? Her på CleanTechnica implementerte vi en begrenset betalingsmur en stund, men det føltes alltid feil – og det var alltid vanskelig å bestemme hva vi skulle legge bak der. I teorien ligger ditt mest eksklusive og beste innhold bak en betalingsmur. Men da er det færre som leser den! Vi liker bare ikke betalingsmurer, og derfor har vi bestemt oss for å droppe vår.
Dessverre er mediebransjen fortsatt en tøff, tøff virksomhet med små marginer. Det er en uendelig olympisk utfordring å holde seg over vann eller kanskje – gispe — vokse. Så…
[ad_2]
Se Kilden