[ad_1]
RadTrike er designet for å være en stabil e-sykkel for å gjøre det mulig for folk som ser etter en e-sykkel med en mer stabil base enn tohjulede sykler. Det er også et flott alternativ for folk som leter etter en sykkel med tonnevis av lastekapasitet. Vi pakket ut RadTrike da den først ble annonsert, og var ivrige etter å bruke litt ansiktstid med den nye sykkelen da de begynte å sende ut til kunder.
Dens 3-hjulsbase er iboende mer stabil enn en sykkel, da den sitter flatt på de tre hjulene uten støtte fra støtte. Det betyr at du komfortabelt kan sitte på RadTrike uten å måtte bekymre deg for å ha en fot på bakken eller balansere på to hjul. Å være stabil når du stopper går på bekostning av mindre mobilitet når du beveger deg. Den 3-hjulede designen krever litt å bli vant til siden svingene må tas saktere ettersom trehjulingen kan reise seg på to hjul eller snu hvis du ikke er forsiktig.
Unboxing The RadTrike
Med sitt større fysiske fotavtrykk var vi nysgjerrige på hvordan RadTrike ville komme og om det ville være vanskelig å montere. Da den kom, var den forsiktig pakket inn i en kompakt boks som var lettere å manøvrere rundt som boksene de fleste e-sykler sendes i. Da vi åpnet esken, fant vi ut at RadTrike var nøye pakket og godt designet for både frakt og enkel montering . Den hemmelige sausen er den delte rammen på sykkelen som deler vekten i to, samtidig som den gjør det til en lek å montere.
Håndtreing av de to nederste av de fire boltene som holder de to halvdelene av rammen gjorde det enkelt å feste den andre halvdelen av rammen på plass. Derfra var det en enkel sak å justere posisjonen til begge halvdelene av rammen for å la de to gjenværende boltene tre på plass. Det var en av de enklere monteringene vi har sett, og vi har gjort mye mer enn vår rettferdige del av montering av e-sykkel.
Utover det er det en enkel sak å følge Rad Power Bikes’ monteringsinstruksjoner i brukerhåndboken eller følge sammen med monteringsvideoen. Med setet spratt på og det raske tillegget av den valgfrie Rad Power Bikes store kurven bak, dro vi til løpene. Vi har bygget opp en vane med å ta en “tuning-tur” rundt den velkjente blokken for å se om noen åpenbare ting må justeres på en ny sykkel, og praksisen har tjent oss godt. På RadTrike fant vi ut at en av fenderne måtte justeres litt, men bortsett fra det var den klar til bruk.
Tilbehør RadTrike
Designet til RadTrike gjør den til den ultimate sveitsiske hærkniven for e-sykler, i stand til å frakte mennesker og et bredt utvalg utstyr i en rekke forskjellige konfigurasjoner. Vi ser vanligvis trikes utstyrt med en stor bakre kurv og en mindre frontkurv, men fordi den kommer med et innebygd bakre stativ og er kompatibel med Rad Power Bikes’ ekspansive utvalg av eksisterende tilbehør, kan den gjøre omtrent alt.
Vil du frakte tonnevis med utstyr? Kast noen kurver på den eller en av Rad Power Bikes plattformer. Vil du kjøre levering med den? Flott! Fest noen leveringsposer og rull. Kjæledyr? Ja, ikke noe problem. Det er et alternativ for dyrebærer for mindre bue-wows, eller du kan legge til din egen bærer for større gravere til en av Rad Power Bikes sine plattformer eller kurver. Vil du bare dra ned til stranden med noen håndklær og en piknik? Ikke noe problem.
For å leke med dette slapp vi en av Rad Power Bikes sine store kurver på baksiden. Ved å legge til en kurv forvandles sykkelen til en lastebil og lar oss slippe tre eller fire poser med dagligvarer eller tilsvarende mengde tett last på sykkelen med letthet. Legg til et lastestrikknett på toppen for å holde alt på plass, og det er godt å gå. Det bakre stativet ser solid nok ut, men har av en eller annen grunn bare en vektkapasitet på 60 lb, noe som virker lavt gitt sykkelens 415 lb halekapasitet og den ekstra forsterkningen som er innebygd i stativet.
Det innebygde bakre stativet på RadTrike er massivt, så for de som ønsker å maksimere halevolumet bak, kan det være lurt å se på Rads store plattform eller lignende tilbehør. Foran har RadTrike Rad Power Bikes’ standardfester for et av frontstativene deres med en kapasitet på 30 pund.
Å kjøre på RadTrike
På grunn av sin 3-hjulede base er RadTrike større og vanskeligere å sette seg inn i et kjøretøy for å ta den med på en tur. For å kompensere for dette designet Rad Power Bikes sykkelen med sammenleggbare styrehåndtak som brettes rett på toppen av rammen, og et sete med et overdimensjonert rør. Å folde ned styret og ta av seterøret senker den vertikale profilen til sykkelen og gjør det mulig å rulle den inn i ryggen på omtrent hvilken som helst standard SUV, eller til og med en kompakt SUV, for den saks skyld.
For bremsene på RadTrike gikk Rad Power Bikes med en annen konfigurasjon enn standardbremser. RadTrike dropper høyre håndtaksbrems for bakbremsene til fordel for en bergbrems. Dette er den typen bremser som vanligvis finnes på barnesykler, der du tråkker bakover for å aktivere bremsene. Dette gjør den superenkel å bruke, men er et avvik fra det vi vanligvis ser på sykler i full størrelse.
Den overdimensjonerte venstre bremsespaken kobler inn forbremsen og gir en betryggende mengde bremsing fra fordekket. På en tradisjonell sykkel kommer rundt 70 % av stoppkraften fra fronten, så det er greit å ha standard bremsespak foran på normal plassering. Det venstre bremsehåndtaket foran har også en parkeringsbremsefunksjon, noe som er veldig fint. Når du stopper på trehjulssykkelen, drar du ganske enkelt i bremsespaken foran og skyver den lille oransje parkeringsbremsen på plass for å aktivere parkeringsbremsen. Dette er praktisk når du vil sitte på sykkelen og snakke, når du skal parkere sykkelen hjemme eller parkere den i en bakke.
Alle Rad Power Bikes’ andre e-sykler av forbrukerkvalitet har motoren i navet bak på sykkelen. Dette gjør det enkelt å legge til en gass, noe som ikke er mulig på mellomdrevne e-sykler. For RadTrike setter Rad Power Bikes motoren i navet foran på sykkelen. Dette holder drivverket så enkelt som mulig og gjør det superenkelt å bytte ut flate dekk på et av bakdekkene. Faktisk kan de endres uten engang å trekke hjulet av sykkelen, noe som er utrolig. Profftips: vi anbefaler på det sterkeste å legge dekkforsegling i slangene og dekkforingene i alle dekkene for å forhindre flater.
Dette gjør bytte av dekk foran litt mer komplisert enn normalt, men eliminerer fullstendig behovet for å rote med kjedet i det hele tatt når du skifter dekk og fikser flater. Det er en stor seier for rytterne. Det gjør forhjulet litt tyngre, noe som merkes når du sykler. Det er ikke verdens undergang, spesielt på en sykkel som tipper vekten til 82 pund totalt.
Den fremre motorkonfigurasjonen gjør det også lettere å miste trekkraften på drivhjulet. Ved oppoverbakke eller på mykt underlag kan fordekket lett bryte veigrepet. Dette gjør det viktig å tenke på kroppsposisjonen din når du sykler på trike. I prøveturene våre stoppet vi på gresset for en prat, og da vi startet opp igjen, snurret forhjulet på gresset. Det var ikke verdens undergang, men det tok litt justering for å få sykkelen til å rulle igjen, mens en tradisjonell e-sykkel med motoren bak ikke ville ha noen problemer med å bevege seg.
På en tradisjonell sykkel med to hjul setter kroppen automatisk sykkelen i vertikal posisjon, slik at du kan sitte på et flatt sete, nesten uansett terreng. På en trike følger de tre hjulene terrenget, noe som endrer måten du sitter på sykkelen på. Hvis du sykler langs en gate som lener seg til høyre for å tillate drenering av vann, vil RadTrike lene seg til høyre og dermed lene setet til høyre. Det er en liten forskjell og noe som gjelder alle trikes, men det var merkbart i våre testturer.
Sittestillingen er fin og oppreist. Med det bakoversveipte styret som justeres foran mot bak, er det enkelt å sette sykkelen opp i en posisjon hvor du kan holde ryggraden rett og sykle i en veldig naturlig posisjon. Rad Power Bikes har også lagt til en bakstøtte til setet som kan justeres opp og ned for en annen kroppsstil. De gjorde en god jobb med å finne balansen mellom å legge til støtte og fortsatt tillate komfortabel tråkking.
De fleste elektriske sykler har 7 eller 8 hastigheter, slik at du kan tråkke og justere den mekaniske vanskeligheten med å tråkke med mengden elektrisk assistanse motoren gir. RadTrike tar en annen tilnærming til dette scenariet og kombinerer en enkelttrinns mekanisk drivlinje med Rad Power Bikes’ femtrinns pedalassistentsystem. Det enkle mekaniske giret gjør det vanskeligere å tråkke i høyere hastigheter, men det er helt i tråd med sykkelens design som er først og fremst for sikkerhet.
For å maksimere sikkerheten satte Rad Power Bikes et hastighetstak på 14 mil i timen på RadTrike. Dette holder sykkelen i drift i de sikreste hastighetene samtidig som den tilbyr den økte nytten som trehjulssykler tilbyr.
Alt i alt
RadTrike setter virkelig baren og definerer hvilke funksjoner, kvalitet og geometri kunder vil forvente av elektriske trehjulinger som går fremover. Det åpner for en helt ny type elektrisk kjøretøy med økt halekapasitet for kundene. Dette gjelder like mye for kunder som den ekstra stabiliteten som følger med en trike, ønsker å frakte rundt et dusin pizzaer, få sekker med sement, eller noen campingstoler i tennisballer ned til parken.
Rad Power Bikes leverte et betydelig antall meningsfulle innovasjoner i RadTrike som parkeringsbremsen, den sammenleggbare designen som lar den passe inn i baksiden av en SUV, motorkonfigurasjonen foran, bakdekkene som kan betjenes uten verktøy, og en rammedesign som gjør at den enkelt kan sendes og monteres.
Med en hvilken som helst ny formfaktor vil det ta litt tid for rytterne å venne seg til den nye geometrien hvis de ikke er vant til å sykle på tre hjul. Dette er først og fremst knyttet til styring og hastigheten man kan ta svinger med, men betyr også å være oppmerksom på den bredere bredden på bakdekkene når man passerer mennesker og andre gjenstander. Det velkjente formatet inviterer ryttere til å hoppe på og prøve det, noe Rad Power Bikes definitivt vil at potensielle eiere skal gjøre i deres økende antall butikker.
Hvis det ikke er et alternativ, er RadTrike fortsatt et alternativ. Vi anbefaler nye eiere å ta det sakte og gi seg selv tid til å lære seg den nye sykkelen. Noen ryttere vil føle seg vel med en gang, mens andre kan trenge noen turer for å sikre at de er kjent med alle funksjonene til sykkelen og hvordan den håndterer.
For mer informasjon om RadTrike eller for å kjøpe en til deg selv, gå til netthjemmet på Rad Power Bikes-siden.
Ansvarsfraskrivelse: Rad Power Bikes leverte RadTrike til forfatteren i forbindelse med denne anmeldelsen.
Fullfør vår CleanTechnica-leserundersøkelse for 2022 for å få sjansen til å vinne en elsykkel.
Setter pris på CleanTechnicas originalitet og cleantech-nyhetsdekning? Vurder å bli CleanTechnica-medlem, supporter, tekniker eller ambassadør – eller beskytter på Patreon.
Vil du ikke gå glipp av en cleantech-historie? Registrer deg for daglige nyhetsoppdateringer fra CleanTechnica på e-post. Eller følg oss på Google Nyheter!
Har du et tips til CleanTechnica, vil du annonsere eller foreslå en gjest til vår CleanTech Talk-podcast? Kontakt oss her.
[ad_2]
Se Kilden