[ad_1]
Ride1Up skiller seg ut i verden av e-sykler ved å levere førsteklasses komponenter og funksjonalitet til ekstremt rimelige priser for elsykler i full størrelse. De samler denne attraktive pakken i vakkert designede sykler med tilgjengelige rammer pakket inn i moderne maling.
De fleste av Ride1Ups e-sykler er rettet mot massene, men i sin søken etter å fortsette å forstyrre e-sykkelplassen, kom Ride1Up med en mid-drive-sykkel som virkelig tar spillet til et nytt nivå. Ride1Up sendte oss sin siste kreasjon, Prodigy, for å rive rundt på og gutt, var vi blåst bort.
Prodigy pakker de samme kjernekomponentene i tre forskjellige konfigurasjoner. Vi testet ut langrenn (XC)-konstruksjonen til Prodigy, som er satt opp for lett løypebruk, med en aggressiv frontfjæringsgaffel og knottete Maxxis Forekaster-dekk. De tilbyr også en mer pendlerfokusert konstruksjon kalt XR med standard trekantramme og en Step Through-ramme for enkel inn- og utstigning.
Begge disse alternativene er konfigurert med bakre stativer, fendere og mer gatetilpassede pendlerdekk for lavere rullemotstand. El-sykler for pendler fortsetter å være en av favorittkategoriene våre når det gjelder bruksområder, og pendlerkonstruksjonen til Prodigy er et ekstremt attraktivt alternativ på den listen.
Fra og med panseret er Brose-midtdrevet motor kjernen i Prodigy-familien av e-sykler. Det er en førsteklasses motor som vanligvis bare finnes på syklene som tipper skalaen til det dobbelte av Prodigy. Ride1Up var på en eller annen måte i stand til å trekke denne jevne, intuitive mid-drive-motoren inn i utvalget uten å sprenge banken.
Øverst på styret viser den lille Brose-skjermen rytteren hva som skjer under og lar kjørestilen justeres med en rekke hjelpemoduser. Alle gir en ekstremt naturlig, intuitiv kjøreopplevelse.
Den ene ulempen med motoroppsett for mellomdrev er mangelen på gass, og dette gjelder også for Prodigy. På den annen side er det ikke meningen at klasse 3 e-sykler som Prodigy skal ha gasspådrag, de er utelukkende avhengige av motoren og pedalkraften for å få den opp til den kun assisterende topphastigheten på 28 mph. Det er sjokkerende raskt i det virkelige liv, og det er derfor de ikke er tillatt på de fleste sykkelstier og til og med i sykkelfelt i de fleste deler av landet.
På rekkevidden er Ride1Up Prodigy vurdert på papiret til å levere mellom 30 og 50 miles med assistanse. I vår testing fant vi i stor grad at dette området var oppnåelig. Som med alle el-sykler, vil rekkevidden bli påvirket av følgende faktorer:
1) Assistansemodus. Å sykle hele ruten i pedalassistanse nivå 1 alene betyr en rekkevidde på 50 mil (eller mer), mens sykling i pedalassistentnivå 5 resulterer i en rekkevidde på omtrent 30 miles per lading. Dette grunnlinjeestimatet må da kobles med noen få tilleggsvariabler.
2) Lastevekt påvirker direkte mengden arbeid motoren må gjøre for å komme i bevegelse. Bruk 150 pounds med last, menneskelig eller på annen måte, som grunnlinje for rangert rekkevidde, juster rekkeviddeestimatene opp eller ned for mer eller mindre vekt som bæres.
3) Høydeøkning. Jo mer høydeøkning, desto lavere rekkevidde da de fleste e-sykler ikke har evnen til å gjenopprette rekkevidden i nedoverbakker med regenerering.
4) Vær. Kjøligere temperaturer tapper kapasiteten fra batteriet, med reduksjoner på 10-20 % i rekkevidden ved lavere temperaturer. I følge brukermanualen til Prodigy skal litium-ion-batteriene (og de fleste e-sykler) aldri lades ved eller under frysepunktet.
I vår testing var det lett å oppnå de karakteriserte 30 milene med assistanse med en rekke assistansemoduser som ble brukt på en 20 mils tur fra oppe i fjellet og ned til stranden og tilbake. På den annen side hadde vi også flere testturer hvor vi oppnådde lavere enn den nominelle rekkevidden da vi absolutt slo motoren og batteriet med hjelp til å spike opp store bakker og sprenge rundt hjørner som bare en e-sykkel kan gjøre.
Dette er mer et vitnesbyrd om hvor morsom og dyktig Prodigy er enn en graving på rekkevidden. Brose-motoren og kontrolleren gir et bredt spekter av assistansealternativer for å hjelpe syklister med å få mest mulig ut av elsykkelen. Du kan presse ut massevis av rekkevidde ved å være supereffektiv og kjøre på et lavere assistansenivå, men du kan også gjøre dem om til absolutte batterispisende maskiner når du tar dem med ut på grusveier i fjellet eller bare drar rundt i byen på dem.
Pendlerkonstruksjonen til Prodigy har et mer ergonomisk, bakoversveipt styre som gjør det mulig å sykle i en mer oppreist stilling. Dette er den tradisjonelle nederlandske stilen og gir definitivt en mer behagelig opplevelse for ryggen din når du sykler. Etter hvert som e-sykler øker i kapasitet, utvikler de seg til noe som ligner mye mer på førtidens kjøretøy enn syklene vi vokste opp med. Mer rekkevidde, mer toppeffekt, mer dreiemoment, flere funksjoner og bedre ergonomi er alle indikatorer på denne marsjen fremover.
På den mekaniske siden av sykkelen har Ride1Up Prodigy hydrauliske skivebremser som gir en veldig god kraft når det er på tide å bremse. Dette er spesielt hyggelig med tanke på hvor morsom denne sykkelen er. Vi satte den på prøve når vi sprengte ned bakkene på testruten vår, og den solide responsen til bremsespaken kombinert med 180 mm rotorene var alltid i toppform og klar til å hjelpe.
Drivverket til Prodigy består av et 8-trinns kjededrevet girsystem med triggerskiftere på toppen. Det er et fint nok system, selv om det sannsynligvis ikke vil vinne noen priser for kvalitet, og du bør heller ikke forvente det til dette prispunktet, men det er en fin touch i et rom som i stor grad domineres av skiftere som sitter på toppen av stengene som er harde å komme til og ikke så veldig ergonomisk å bruke. Det er et rettferdig kompromiss, spesielt gitt budsjettprisen Prodigy kommer med.
Ride1Up var tydelig begeistret over komponentsettet og motorpakken til Prodigy, som det fremgår av emballasjen i langrenn og pendlerformat. Begge alternativene er tilgjengelige i et bredt utvalg av trim og maling, med moderne alternativer ut av esken.
For de som leter etter et mer edgy design, kan Prodigy også konfigureres med Ride1Ups nydelige nye kameleonmaling, som vist på vår gjennomgangssykkel. Denne nye malingsjobben ligner mange high-end billakker som endrer farge avhengig av vinkelen og lyset. Den skifter fra grønn til blå til lilla, alle med metalliske undertoner som gjør den til en fryd å se på og virkelig skiller seg ut fra pakken. Bla gjennom bildene i denne artikkelen og legg merke til hvordan den skifter fra en farge til den neste. Det er den perfekte malingsjobben hvis du ikke kan velge bare én farge å gå med.
Ride1Up Prodigy XC med frontfjæring vil sette deg tilbake $2,395. Den vakre kameleonmalingsjobben på vår gjennomgangssykkel koster $50 ekstra, noe som øker konfigurasjonen som er vurdert opp til $2,445. Prodigy XR er mer skreddersydd for ytelse rundt byen og gjør unna frontfjæringen, og legger til et bakre stativ, fendere og et sett med hybriddekk i stedet. Det er litt mer budsjettvennlig til $2,345.
Til slutt tilbyr Prodigy Step Through de samme funksjonene som XR, men i en lettere tilgjengelig ramme med lavt trinn. Det er den rimeligste i familien, til $2295. Step-Through-sykler fortsetter å være vårt beste valg her når det gjelder å pakke inn så mye nytte som mulig i en enkelt sykkel. Like morsomt som det kan være å svinge benet over en høy trinnstang, avtar moroa raskt med et bakre stativ som er fullpakket med dagligvarer, legges til blandingen.
Selv om Prodigy ikke er så rimelig som noen av de billigere økonomisyklene der ute, prøver den ikke å være det. Den bringer premium-funksjoner som tidligere vanligvis bare var tilgjengelig for det dobbelte av prisen til et helt nytt segment av ryttere. Det er bemerkelsesverdig og vil helt sikkert trekke inn mange kjøpere på spesifikasjoner alene.
Et direkte til forbrukerprodukt, er montering nødvendig for å få det ut av esken og opp og gå rundt i nabolaget ditt. Dette inkluderer enkle oppgaver som å feste styret for å lufte hjulene og feste forhjulet til forgaffelen. Alle som er komfortable med å skifte et flatt dekk bør kunne montere det, men for de som er skremt av sykkelen eller ikke er kjent med grunnleggende vedlikehold, kan det være lurt å få sykkelen sendt direkte til en lokal sykkelbutikk for montering.
For mer informasjon om Ride1Up Prodigy eller for å kjøpe en, gå til Ride1Ups side.
Ansvarsfraskrivelse: Ride1Up ga Prodigy til forfatteren i forbindelse med denne anmeldelsen.
Setter pris på CleanTechnicas originalitet og cleantech-nyhetsdekning? Vurder å bli CleanTechnica-medlem, supporter, tekniker eller ambassadør – eller beskytter på Patreon.
Vil du ikke gå glipp av en cleantech-historie? Registrer deg for daglige nyhetsoppdateringer fra CleanTechnica på e-post. Eller følg oss på Google Nyheter!
Har du et tips til CleanTechnica, vil du annonsere eller foreslå en gjest til vår CleanTech Talk-podcast? Kontakt oss her.
[ad_2]
Se Kilden