Den amerikanske vestkysten legger opp til å forby nye gassbiler innen 2035

Dec 26, 2022 | Elbil og elbil ladere

[ad_1]

Hele den amerikanske vestkysten har nå som mål å avslutte salget av nye bensinbiler innen 2035.

Nærmere bestemt vedtok Washington og Oregon nylig regler som krever at nye kjøretøy for det meste skal være utslippsfrie innen 2035. Disse planene, som vil tillate fortsatt salg av plug-in hybrider som også kjører på bensin, stemmer overens med målene som allerede er på plass i California.

Begge delstater har allerede fulgt Californias ledelse ved å ta i bruk statens utslippsstandarder, som er strengere enn føderale standarder, om enn med litt forskjellige hastigheter.

I-5 trafikk i Seattle

I-5 trafikk i Seattle

Washington begynte å ta i bruk California-reglene i 2020, etter at flyttingen fikk bred støtte i 2019. Det støttet opp med lovgivende tiltak for å få slutt på salg av bensinbiler tidligere i år, men full implementering av California-reglene har ikke funnet sted ennå.

Oregon har vært en langvarig tilhenger av Californias nullutslippskjøretøy (ZEV)-mandat som krever salg av elbiler, og den fullførte også denne uken vedtakelsen av California-reglene. Det danner en slags vestkysten EV-blokk som vil bli stadig mer utfordrende for bilprodusenter å ignorere.

Oregon var også en av de tidlige lederne for hurtigladeplasser per person og per EV, og det begynte i fjor å erstatte sin tiår gamle West Coast Electric Highway med en andre generasjon ladeutstyr. Så det er på vei til å håndtere økende antall elbiler.

Electric Avenue ladestasjoner i Portland, Oregon [photo: Portland General Electric]

Electric Avenue ladestasjoner i Portland, Oregon [photo: Portland General Electric]

California tok imidlertid ledelsen i å effektivt forby salg av nye bensinpersonbiler og lette lastebiler som ikke lener seg på elektrifisering, med en 2020-ordre. Det har i stor grad tjent støtte fra statens forhandlere, ettersom andelen av helelektriske kjøretøy i staten passerte 15 % tidligere i år – opp fra 5,1 % i 2019.

Adopsjon av disse Advanced Clean Cars II-reglene bak EV-mandatet krever også en høyere elektrisk rekkevidde for plug-in-hybrider – selv om ingenting hindrer plug-in-hybridkjøpere fra å velge å kjøre kjøretøyene sine primært på bensin.

2023 Toyota Prius Prime (Euro-spesifikasjon)

2023 Toyota Prius Prime (Euro-spesifikasjon)

Noen stater satser på en mellomting. Colorado, for eksempel, har innrettet seg med California om utslippsregler, men introduserte nylig en omfattende plan for å stimulere et skifte til elbiler i staten som ennå ikke inkluderer vedtakelsen av Californias ACC II-regler.

Når det er sagt, er Vermont allerede med på mandatet vestkyststatene vedtar. Og denne uken kunngjorde hele nasjonen Canada sitt eget foreslåtte 100 % ZEV-salgsmål for 2035 som i hovedsak vil tilpasse det til reglene i British Columbia og Quebec, som allerede representerer 35 % av landets marked.

Til tross for mangelen på et nasjonalt mandat, ettersom elbiler og plug-in-hybrider blir normen for nye biler, og bensinmodeller i utkanten, kan bilprodusenter se det nordamerikanske skiftet med økt hast.


Med tilleggsrapportering av Bengt Halvorson

[ad_2]

Se Kilden