[ad_1]
“Én sykkel som kan gjøre nesten alt – pendler, turer til butikken, avlevering i barnehage, fritidsturer og mer.” Det sier e-sykkelprodusenten CERO, som nylig sluppet løs sin CERO One laste-el-sykkel til publikum. Det er sant! CERO One føles som silke i bevegelse for å ri, og den får også gjort din lokale shopping. Jeg vet det, for de lånte meg en en stund. Takk og lov har kvinner fortsatt lov til å sykle i staten min, i det minste foreløpig.
Checking The Boxes: The Pleasure Ride
CERO sendte last-e-sykkelen til meg komplett med kurver foran og bak. Den var enkel å montere, og etter noen minutter for å få følelsen av den på en parkeringsplass i nærheten, var jeg på vei til Hill of Doom, som er en kvart mil rett skutt opp til toppen av et fjell. Det er et lite fjell, men fortsatt et fjell, og veien er en travel 3-bane med en fartsgrense på 40 mph, ingen sykkelfelt, ingen fortau og ingen mulighet til å krysse frem og tilbake.
Jeg har måttet gi noen e-sykler en eller to forsøk opp den bakken før jeg fant ut hvordan jeg skulle maksimere kraften og minimere innsatsen, men det var ikke tilfelle med CERO One. Den fløy opp bakken på et blunk på første forsøk.
“Det effektive Shimano E6100-motorsystemet øker tråkkingen din opp til 20 mph og gir deg opptil 105 miles rekkevidde på en enkelt lading,” lover CERO, og det kom gjennom på Hill of Doom.
“Og med Gates Carbon Drive™-beltet og Shimano Inter-5E interne navgir, vil sykkelen din være jevn, stillegående og nesten vedlikeholdsfri,” lover de også. Jeg måtte beholde sykkelen en stund for å bekrefte vedlikeholdsaspektet, men de jevne og stillegående delene er sanne.
Den stille delen var spesielt fin da jeg fortsatte min første tur, en 13-mils sløyfe gjennom et lokalt naturreservat med mange flere muligheter til å gi CERO One en treningsøkt i oppoverbakke, alt sømløst utført, og alt uten en elektrisk sutring i bakgrunnen, selv når du trykker strømmen helt opp.
Boks #2: Pendling på en elsykkel
Den neste testen var min vanlige 20-mile tur-retur forstad-til-by-pendling til jobb og tilbake, som virkelig setter en sykkel gjennom sine skritt.
Innreisen er én kilometer ned det samme lille fjellet, men fortsatt et fjell, deretter 7 kuperte mil på en 4-felts gjennomfartsåre med lastebiler og busser og sånt, og én kilometer med tilstoppet urban stop-and-go.
Returturen er en 11 mil lang rundkjøring hjem, som unngår kveldsrushet på fylkesveien, selv om det innebærer en solid kilometer oppoverbakke på en svingete vei for å komme opp og over den andre siden av Hill of Doom .
CERO vurderer 11 av 10 hvert trinn på veien. Den oppnådde klatring i oppoverbakker, buss-unnviking, veikryss og tilfeldige fotgjengere-i-veien unngåelse uten å snu et hår.
Dessuten er CERO One en stor, dristig sykkel som skiller seg ut i trafikken, noe som hjelper fra sikkerhetsvinkelen. De romslige kurvene foran og bak gjorde det også mulig for meg å fjerne noe søppel fra kontoret mitt og frakte det hjem, alt uten anstrengelse.
Boks #3: Shopping lokalt på en elsykkel
For å være tydelig, pendling på en e-sykkel er ikke nødvendigvis en daglig begivenhet på en 20 mil rundtur. Når dagene blir kortere, er en milelang tur i mørket uten sykkelfelt en ikke-starter. Det samme gjelder for regn, snø eller kulde. Noen få minutters kjøring i mørke eller dårlig vær ville ikke være et stort problem, men på en pendling på 35-45 minutter hoper det seg opp.
Det er noe å huske på for e-sykkelbruk i forstedene, der pendler har en tendens til å være lengre og sykkelfelt er mangelvare. Likevel, de dagene du kan bruke en e-sykkel, sparer du sikkert mye bensin.
Du kan også spare mye tid. Å handle lokalt er et blunk på en e-sykkel, fordi parkeringsproblemet fordufter. Hvis du aldri har bodd i en forstadsby med praktisk talt null kollektivtrafikk, er du kanskje ikke klar over hvor mye tid og energi som blir brukt til å administrere lokal parkering. Vel, det er mye. Å kunne glide inn og ut på sykkel er et stort pluss.
Det er sant for enhver sykkel, men en laste-e-sykkel utnytter virkelig situasjonen fordi du kan laste flere ting på den.
For eksempel er det en jernvarehandel bare 15 minutters gange fra huset mitt, men jeg må bruke bilen hvis jeg trenger noe som er for stort og tungt til å bære i 15 minutter. Dessuten går turen tilbake opp en veldig bratt, ekkel liten bakke. På CERO var det samme ærend uanstrengt og tidsbesparende også, selv med en last med pottejord og noe annet i den bakre bukten.
Ikke ta turen for gitt
Når det gjelder å få lov til å sykle i hjemlandet, er det noe vi alle må tenke på i dag. Nei, egentlig. For ikke så lenge siden skulle kvinner ikke sykle noe sted i USA. For den saks skyld fikk kvinner ikke lov til å gjøre mange ting i USA, for eksempel å stemme, eller få sin egen bilforsikring.
Noen krediterer ny teknologi – som er oppfinnelsen av sykkelen – for å bidra til å stimulere kvinnenes stemmerettsbevegelser på 1800- og begynnelsen av 1900-tallet. I en interessant vri, våre venner over kl Condé Nast Traveler påpek at en viktig endring i sykkelteknikk kan ha bidratt til å vippe balansen (pause lagt til for lesbarhet):
«’Sykler har gjort mer for å frigjøre kvinner enn noe annet i verden,’ skrev Susan B. Anthony i 1896. Det høres kanskje overraskende ut, men uttalelsen hennes reflekterte en ny virkelighet. En sykkelmani feide over USA og andre steder, takket være lanseringen av Safety Bicycle, diamantrammemodellen som dagens sykler stammer fra.
“Og i motsetning til den svimlende og risikable forgjengeren, High Wheel, var den mye lettere å sykle, og ga i sin tur en ny frihet til kvinner som hadde liten autonomi over livet og få juridiske rettigheter.”
Kvinner har fortsatt ikke lov til å sykle i en rekke land. Siden Iran har blitt fokus for oppmerksomhet for sin brutale håndhevelse av kvinnelige motekoder, la oss ta en titt på reglene for sykler der borte. Her er Irans nasjonale motstandsråd om emnet:
«I regimets rettslige lover er det ingen lov som forbyr kvinner å sykle. Imidlertid har marjas eller religiøse lærde i velayat-e faqih-regimet håndhevet dette forbudet hvert år og forhindrer rutinemessig kvinner fra å bruke sykler i urbane offentlige rom.»
Hvis du tror det ikke kan skje her, gjett igjen. Å forby svangerskapsdyktige personer fra å delta i aktiviteter som innebærer en potensiell risiko for livmorens velvære er neste skritt i en bevegelse som har endret kvinners rettigheter i USA. Strenge abortforbud sprer seg allerede fra stat til stat, og republikanske tjenestemenn er allerede i ferd med å legge til rette for et nasjonalt forbud.
Sykle mens du fortsatt kan.
Følg meg på Twitter, @TinaMCasey.
Foto: Lokal shopping er et blunk med CERO One last-e-sykkel (foto av Tina Casey).
Setter pris på CleanTechnicas originalitet og cleantech-nyhetsdekning? Vurder å bli CleanTechnica-medlem, supporter, tekniker eller ambassadør – eller beskytter på Patreon.
Vil du ikke gå glipp av en cleantech-historie? Registrer deg for daglige nyhetsoppdateringer fra CleanTechnica på e-post. Eller følg oss på Google Nyheter!
Har du et tips til CleanTechnica, vil du annonsere eller foreslå en gjest til vår CleanTech Talk-podcast? Kontakt oss her.
[ad_2]
Se Kilden