Craig Slater, administrerende direktør i Sevadis, diskuterer utsiktene for elbilindustrien og hva vi kan ta med oss fra fjoråret.
Å nå Net Zero innen 2050 virker kanskje som en lang vei unna, men egentlig er det ikke det. Vi er i underkant av 30 år unna å oppfylle nasjonens forpliktelse om å bli et fullstendig dekarbonisert land. Transport utgjør rundt en fjerdedel (23 %) av Storbritannias CO2-utslipp, noe som betyr at elektrifisering spiller en avgjørende rolle på veien til Net Zero. Men for at målene skal nås, er behovet for lett tilgjengelige og pålitelige ladepunkter for elbiler fortsatt et nøkkelelement for å imøtekomme både nåværende og fremtidige elbilsjåfører på landets veier.
Forbudet mot nye ICE-kjøretøyer som skal implementeres i 2030 har ikke overraskende fått sjåførene til å vurdere en elbil som sitt neste kjøretøyvalg, samtidig som det oppmuntrer til bredere diskusjoner blant bedrifter og organisasjoner når de vurderer miljø- og bærekraftstrategier. Det er ingen nyhet at selv om appetitten for å ta i bruk elektriske kjøretøy eksisterer, hindrer faktorer som leveringstider raskere opptak. Når det er sagt, planlegger bedrifter og organisasjoner fremover, drar nytte av infrastrukturtilskudd som er tilgjengelige for dem og implementerer planer for utbygging av EV-ladepunkter for å sikre at både selskapets flåteførere og besøkende er innen rekkevidde av fasilitetene for å lade opp.
Hva har vi lært?
Det vi har lært fra i fjor er at elimineringen av Electric Vehicle Homecharge Scheme (EVHS), som gjorde det mulig for huseiere å dra nytte av tilskuddsfinansiering til deres valgte EV-ladepunkt, skapte bekymringer for elektroentreprenører som utførte husinstallasjoner . Men med introduksjonen av et mangfoldig utvalg av EV-infrastrukturtilskudd, så vel som det gjenværende Workplace Charging Scheme (WCS), var dørene åpne for ny, frisk virksomhet via ruten for kommersielle installasjoner. Innføringen av ytterligere finansiell støtte, kombinert med at bedrifter og organisasjoner “tenker grønt og går grønt”, betydde at elektroentreprenører har vært i stand til å diversifisere porteføljen sin og nå territorier de kanskje ikke ville hatt før det nye finansieringsnivået var tilgjengelig.
Dette mønsteret med større muligheter i kommersielle elbilinstallasjoner forblir sterkt for 2023 når vi nærmer oss ICE-forbudet, så vel som bedrifter og deres bærekraftsmål. Agendaen for dette året forblir den samme som forrige; en landsomfattende utrulling av EV-ladepunkter er nødvendig for å øke og oppmuntre EV-opptaket. Men for at utrullingen skal være fremtidssikret og av kvalitet, er påliteligheten til EV-ladepunkter avgjørende for å generere forbrukertillit, fordi med tillit skaper etterspørsel etter elbiler, og med det følger muligheter for el-ladepunktinstallasjoner.
Starter året på topp
2023 har allerede begynt på et høydepunkt for den generelle EV-bransjen med mange sjåfører som har gjort den viktige overgangen. Tallene vil bare øke etter hvert som OEM-er introduserer nye kjøretøy til markedet; bedrifter går over til å operere nullutslippsflåter og forbrukere tar bærekraftig bevisste beslutninger om måten de reiser på.
For elektroentreprenører gir elektrifiseringen av nasjonen store muligheter i umiddelbar, nær og fjern fremtid.
Få flere detaljer om Sevadis-serien av EV-ladeløsninger her
Kontakt oss dersom du trenger elektriker i Agder!
Det er et elektrikerfirma i Agder som leverer elektrotjenester i Kristiansand, Sogndalen, Sgen, Mandal, Lillesand, Grimstad, og Arendal. Små og store oppdrag er ikke noe problem for oss. Et nytt sikringsskap, reparasjon av elektriske systemer, smarthussystemer som sparer energi og mer er alt tilgjengelig for deg fra oss. For gode elektrikere, kontakt oss.