En fortelling om to el-sykler

Feb 25, 2023 | Elbil og elbil ladere

[ad_1]

Etter min opptelling, CleanTechnica har publisert 1 457 anmeldelser om e-sykler. Og hvorfor ikke? I løpet av de siste årene har antallet e-sykler på markedet eksplodert etter hvert som folk innså at de kunne bruke dem til å komme seg til jobb, skole eller dagligvarebutikk og la bilen stå hjemme. I dag er det et utrolig utvalg av e-sykler tilgjengelig for alle behov. Det er elektriske cruiser-sykler, lastesykler, terrengsykler og fettdekksykler for å sykle på sand eller snø.

I oktober bestemte jeg meg for å kjøpe meg en elsykkel til bursdagen min. Jeg er i en alder hvor jeg, i stedet for å stole på barns og barnebarns luner, kan velge min egen gave. Jeg forenkler virkelig hele prosessen og eliminerer behovet for å sende falske takkelapper for ting du ikke trenger og ikke kan bruke. Høres det bare surt ut? Vent til du blir på min alder, så vil du forstå.

Schwinn Mendocino

Jeg bor i et leilighetssamfunn ved havet i Florida, som er veldig hyggelig eller vil være det, i det minste, til havet stiger og gjenvinner Floridas barriereøyer igjen. Hele Florida har vært under vann før og vil være det igjen, men forhåpentligvis ikke i min levetid. Landsbyen er akkurat stor nok til at det er litt av en spasertur til restauranten, Tiki-baren, samfunnshuset, golfhytten eller pickleball-banene.

I motsetning til mange samfunn i Florida, tillater ikke mine golfbiler, så vi kan enten gå, kjøre eller sykle. Jeg velger å ikke kjøre bil hvis jeg kan hjelpe det, og jeg går ikke så mye som går. Hvis jeg er i en gruppe, er jeg alltid den siste som kommer til målet. Da jeg flyttet hit, dro jeg til Walmart og kjøpte en cruiser-sykkel for $89. Den har ingen gir eller bremsespaker å mase med. Bare én hastighet og en bergbrems. Jeg ønsket ingen dikkedarer og ingen vedlikehold. At den var knallblå og hadde hvite veggdekk var et pluss!

Den sykkelen har stått ute i regn, og sol og salt luft i 5 år nå og har vært bemerkelsesverdig uberørt av å bli forsømt. Men jeg følte det var på tide å bli med på overgangen til e-sykler. Jeg gjorde et Google-søk etter “cruiser e-bikes” og fant en lenke til Schwinn-nettstedet. Jeg innrømmer at jeg aldri har hørt om de fleste selskapene som selger e-sykler i disse dager. Det var et visst komfortnivå helt fra starten av å forholde seg til et merke jeg kjente og stolte på.

Schwinn Mendocino elektriske cruiser-sykkel så ut som akkurat det jeg ønsket. Med knirkende hofter foretrekker jeg en trinnvis modell, og nettsiden viste den i knallblått, noe som betydde at det ville være en flott erstatning for min nåværende tur. Og den var på salg – $200 rabatt. Så jeg bestilte den, bare for å finne ut at blå ikke var tilgjengelig. Faktisk var det eneste fargevalget matt grått. Åh. Men inn for en krone, inn for et pund. Jeg hadde allerede bestemt meg for at jeg ville ha en, så jeg sa at jeg ville ta den grå.

Forsendelsen tok litt over en uke, men snart var UPS-lastebilen på døren min og losset min første el-sykkel noensinne. Å pakke den ut var grei. Fest hurtigutløserhjulet, styret og setet, og plugg deretter inn batteriet for å få det ladet opp. Neste morgen var alt i beredskap, så jeg la ut på min første Schwinn el-sykkeltur.

Wow! Denne sykkelen er et beist! Selv om den har en aluminiumsramme, veier den litt over 66 pund. Kanskje det ikke er så stor sak, men mye av vekten bæres høyt i rammen. Batteriet passer rett under det bakre lastestativet. Mitt første inntrykk var at sykkelen føltes uhåndterlig, som om jeg bar et bocciasett på stativet bak meg. Det tok litt tilvenning.

Sykkelen kom med rett styre. Jeg bestilte en tilbaketrekkbar fra Amazon, sammen med en lure frontlykt som enkelt kan løsnes for å fungere som en lommelykt, og et bakspeil i bilstil. (De konvekse speilene de selger for sykler er stort sett verdiløse.) Jeg bestilte også en sykkelhjelm med eget oppladbart blinkende baklys.

Jeg har alltid trodd at elektriske sykler lar deg tråkke i din egen hastighet med motoren som hjelper. Jeg tok feil. De går med den hastigheten de er innstilt på, og du vrir på pedalene for å holde kraften flytende til navmotoren. Schwinn hadde tre assistnivåer. 1 var litt treg, 2 var omtrent riktig, 3 sendte meg susende raskere enn jeg kunne tråkke. Sykkelen trenger virkelig et større tannhjul foran.

Jeg forstår at noen e-sykler har momentassistert drift. De merker hvor hardt du trykker på pedalene og gir nok løft til å motvirke motvind og bakker. Men de pleier å være høyere end-modeller som kan koste en betydelig sum penger. Min siste sykkel kostet meg $89, husk. Jeg er det som høflig er kjent som en “budsjettbevisst” person.

Lectric XP Lite

Lectric XP

Foto av Steve Hanley for CleanTechnica. Alle rettigheter forbeholdt.

Min kone prøvde min Schwinn. Hun likte motorassistansen, men ikke vekten. Vi har venner som fortalte oss om et par de møtte som hadde et par sammenleggbare elsykler fra Lectric. Min kone gjorde litt research, leste anmeldelsene og bestilte en – i knallblått, favorittfargen min. Den kom en uke senere, og etter at vi fikk den satt sammen og ladet opp, tok jeg den en tur. Det var kjærlighet ved første blikk. Lectric XP har flere funksjoner Schwinn manglet – en frontlykt og baklys til å begynne med. Den har et 48 volt batteri i stedet for 36 volt, en ekte skjerm i stedet for noen få LED-lys som er usynlige i dagslyset, og en 300 watt navmotor i stedet for 250 watt. Den har 5 hjelpemoduser i stedet for tre og en gasspak som lar deg bruke motoren til å komme i gang fra hvile uten å tråkke.

Her er den beste delen. Lectric XP Lite veier 46 pounds — 20 mindre enn Schwinn (Lectric har andre modeller som veier ca. 60 pounds.) Schwinn var som å kjøre en Hummer. Lectric er som å kjøre en Miata. Vekten på batteriet er mye lavere enn med Schwinn, som lar rytteren manøvrere enkelt og trygt til enhver tid. Den har ingen gir og ingen kjede, noe som betyr mindre vedlikehold. Når du er ferdig, brett den sammen og sett den inn på baksiden av bilen – ingen sykkelstativ er nødvendig. Og forresten, det er $400 mindre enn Schwinn Mendocino. Jeg solgte Schwinn og bestilte en Lectric XP Lite til meg selv i går.

Takeaway på elektriske sykler

Hvis du er på markedet for en elsykkel, anbefaler jeg personlig Lectric XP Lite. Men sykler er som biler. Det som fungerer for meg, fungerer kanskje ikke for deg. Det er nødvendig å avklare hva det er du vil at sykkelen skal gjøre. Sykler med fete dekk er alle raseri, men støyen de store brede dekkene lager er en deal breaker for meg. Det er veldig sofistikerte e-sykler som har motoren integrert i veivsettet. Det er ideelt for å holde vekten på motoren lav og sentrert innenfor rammen, men disse maskinene kan koste store penger.

Hvis du trenger hjelp, kan det være lurt å sjekke ut den omfangsrike guiden til e-sykler min kollega Jo Borras laget for CleanTechnica lesere nylig. Poenget er at ingen elektrisk sykkel er riktig for alle ryttere og alle brukstilfeller. Finn en som fungerer for deg, lad deretter opp og kjør glad. Den herlige morgenturen kan bli et ork når vinden skifter og begynner å blåse i ansiktet ditt i stedet for mot ryggen. Men med e-sykler vil du knapt merke forskjellen.

Vi må alle gjøre det vi kan for å redusere våre personlige karbonutslipp. El-sykler er en av de enkleste og letteste måtene å gjøre nettopp det på. Sørg for å se etter lokale rabatter som kan gjelde, for eksempel den i New York som kan betale for halvparten av kostnaden for en e-sykkel opp til maksimalt $1100. Skaff deg en e-sykkel. Kjør glad!


 


Jeg liker ikke betalingsmurer. Du liker ikke betalingsmurer. Hvem liker betalingsmurer? Her på CleanTechnica implementerte vi en begrenset betalingsmur en stund, men det føltes alltid feil – og det var alltid vanskelig å bestemme hva vi skulle legge bak der. I teorien ligger ditt mest eksklusive og beste innhold bak en betalingsmur. Men da er det færre som leser den! Vi liker bare ikke betalingsmurer, og derfor har vi bestemt oss for å droppe vår.

Dessverre er mediebransjen fortsatt en tøff, tøff virksomhet med små marginer. Det er en uendelig olympisk utfordring å holde seg over vann eller kanskje – gispe — vokse. Så…


 




[ad_2]

Se Kilden