EV Mythbusting: Det er ikke noe sted å lade

Apr 20, 2023 | Elbil og elbil ladere

[ad_1]

EV Mythbusting: Det er ikke noe sted å lade

Finner du et sted å lade på veien?

Elektriske kjøretøy blir mer populære på grunn av økende investeringer fra store bilprodusenter. Tallrike selskaper har annonsert planer om å øke produksjonen dette tiåret ettersom de driver bort fra kjøretøy med forbrenningsmotorer.

Økningen i elbiler har ført til tvil og myter for noen, spesielt rundt tilgjengeligheten av offentlige ladere. Her er sannheten om USAs EV-ladestasjoner.

Hvor lader jeg?
Veksten i elbilmarkedet har ført til spørsmål om kvantiteten og kvaliteten på offentlig lading`

Finne elbilladere

For tiden USA har 130 000 offentlige ladere fordelt på 53 000 ladestasjoner. Landet har mer enn tre millioner EV-eiere, så etterspørselen er stor. Noen områder krever flere ladere for å dekke behov og fornybar energiforsyning økes for å sikre at strømmen er så ren som mulig. Heldigvis er hjelpen snart på vei. Apper som Plugshare kan henvise deg til nærmeste lader.

I februar kunngjorde president Biden administrasjonens planer om å utvide tilgangen til ladestasjoner. Strategien krever 500 000 nye elbilladere innen 2030. Byer og stater kan søke om tilskudd til å bygge disse nye ladestasjonene hvis de oppfyller føderale retningslinjer.

Foreløpig er det lettere å finne en lader hvis du bor i en stor by, men tilgangen vil bli mer utbredt gjennom tiåret.

Lader effektivt

Noen avstår fra å kjøpe en elbil på grunn av ladetiden. For øyeblikket er det tre nivåer av ladere. Nivå 1 – en standard 120-volts veggplugg – er den tregeste. Du trenger rundt 40 timer å lade en typisk elbil fra tom til full med en Llevel 1-lader.

De fleste ladestasjoner og mange hjem har nivå 2-ladere. Disse systemene tilbyr dobbel spenning, rundt 240 volt, for boligladere og 208 volt for kommersielle stasjoner. Lading fra tom til full krever mellom fire og 10 timer.

Likestrøms hurtigladestasjoner (DCFC) er de raskeste tilgjengelige og kan lade en elbil på under en time. Tesla-sjåfører har sitt eget nettverk av superladere, men voksende DCFC-stasjoner fra Electrify America, EVgo og andre begynner å vokse opp rundt om i landet. Tesla har åpnet opp noen for andre merker og modeller og vil senere autorisere flere.

Hvor lader jeg?
Ladere kommer med utfordringer

Håndtering av laderutfordringer

En hjemmelader kan være praktisk for elbileiere. De er ideelle for starter lange bilturer og sikre at du er klar til å kjøre til jobb om morgenen. Ladere kan imidlertid by på utfordringer.

Energikapasiteter

Nivå 1-ladere er tilgjengelige for de fleste hjem i USA Alt du trenger å gjøre er å koble laderen (som følger med de fleste elbiler) til de samme stikkontaktene som du gjør for andre apparater. Nivå 2-ladere er imidlertid en annen historie.

Den høyere spenningen krever et kraftigere panel. Mange hjem i USA har 100-amp paneler som overholder standarder fra National Electric Code (NEC). Hjemmet ditt vil sannsynligvis trenge et 200-amp system, som er en annen oppgave for elektrikeren. Mange huseiere må kanskje legge til plass til panelene for å passe til nivå 2-ladere hvis de har fylt andre strømbrytere.

Etterspørsel etter elektrisk nett

Huseiere som oppgraderer forsterkerpanelene sine kan bruke 240-volts ladere, men de bør forberede seg på en økning i strømregningen. Mange elbiler krever lading to eller tre ganger i uken, avhengig av daglige pendler. Energiregningene kan øke, men elbileiere sparer penger ved å ikke kjøpe bensin (og ladeprisene i hjemmet er nesten alltid lavere enn offentlige ladepriser). Noen nyere boliger kan til og med komme med forhåndsinstallert lader. Du bør imidlertid vurdere hvordan deres økte strømforbruk påvirker klimaendringene.

EV-eierskapet øker raskt, noe som betyr en høyere belastning på elektriske nett. Det internasjonale energibyrået (IEA) sier global etterspørsel etter elektrisitet vil vokse til over 40.000 terawattimer (TWh) innen 2040. Sammenlign det totale med i underkant av 30 000 TWh i 2020.

Mange byer og stater sliter med å møte strømbehovet på grunn av hetebølger, snøstormer og økende befolkning. Fremtidig energimangel kan føre til at enkelte elbileiere er uheldige når de trenger å lade. En løsning er å installere et solcellepanel. Disse systemene produserer energi til huseieren i stedet for å stole på offentlige verktøy.

Koste

Å installere en nivå 2-lader hjemme kan forbedre bekvemmeligheten betraktelig, men det koster mye. Eksperter sier å installere en hjemmelader kan starte på rundt $500 men enkelt klatre til $3000.

Installasjonskostnaden kan være utenfor budsjettet for mange, men det finnes måter å redusere utgiftene på. En strategi er å bruke skattefradrag. Inflasjonsreduksjonsloven (IRA) gir 30 % rabatt på opptil $1000 for installasjonskostnader knyttet til elbilladere.

Dra nytte av EV-ladere

Forbrukere kan være optimister og tvilere når det gjelder elbiler. De er en oppgradering for miljøhelse, men noen bekymrer seg for ladeinfrastrukturen.

USA har mer enn 100 000 ladere og planlegger å utvide infrastrukturen betraktelig i løpet av det neste tiåret, noe som er gode nyheter for alle elbileiere, selv om lading av hjemme og på arbeidsplassen fortsatt er et godt alternativ.

[ad_2]

Se Kilden