Flash Drive: 2023 Toyota Prius Prime PHEV

Apr 7, 2023 | Elbil og elbil ladere

[ad_1]

Flash Drive: 2023 Toyota Prius Prime PHEV

Plug-in hybridteknologi i en helt ny pakke

Toyota tar ledelsen og foreslår hvordan du bør kjøre en plug-in hybrid. Den helt nye 2023 Prius Prime får to mindre miles per gallon i hybridmodus enn 2022-modellen, men den helelektriske kjørerekkevidden har økt betydelig. Smarte eiere vil raskt lære at ved å koble til daglig, vil de høste fordelene av elektrisk kjøring.

Toyota inviterte bilmedia til Carlsbad, California, i slutten av mars for de første kjøreturene til det som viser seg å være en betydelig forbedret Prius Prime. Se etter en fullstendig Road Test-anmeldelse snart Ren flåterapport. Inntil da er denne Flash Drive en introduksjon til 2023 Toyota Prius Prime PHEV.

2023 Toyota Prius Prime PHEV
En elegant ny ting

Ny drivlinje, økt effektivitet

2023 Toyota Prius Prime PHEV
En glatt innside også

2023 Toyota Prius Prime har en 2,0-liters bensinmotor, som går på 87 oktan, og to motorgeneratorer som produserer 120 kilowatt for en kombinert 220 hestekrefter og 139 pund-fot dreiemoment. Eksklusivt tilgjengelig med forhjulsdrift (2023 Prius Hybrid har et alternativ for firehjulsdrift), Prius’ elektronisk kontrollerte trinnløse girkasse har tre kjøremoduser som kan velges av føreren – Normal, Eco og Sport, pluss en EV Save-funksjon.

Ytelse på 0-60 mph på 6,6 sekunder var rask nok til å slå seg sammen på motorveier og passere store rigger. Men etter å ha kommet til motorveihastigheter og passert de langsomme stikkene, blir den virkelige grunnen til å skylde Prius Prime tydelig.

Driving Range og Lading

De to Prius Prime-modellene er forskjellige i sin EPA-klassifiserte drivstofføkonomi avhengig av hvilke dekk de har på seg. SE med 17-tommers lettmetallfelger får 53 mpg city/51 highway/52 kombinert, mens XSE og XSE Premium skodd med 18-tommers lettmetallfelger får 50/47/48. Den lille forskjellen i miles per gallon kan lett kompenseres hvis bilen kjøres fornuftig. Så hvis du liker utseendet og funksjonene, ikke nøl med å velge høyere trimnivåer og større dekk. På den korte tiden vi kjørte Prius Prime, klarte vi ikke å få et representativt drivstofføkonomigjennomsnitt, så sjekk tilbake med Ren flåterapport når vi setter Prius Prime gjennom trinnene i en hel uke og kan rapportere om effektiviteten i den virkelige verden.

2023 Toyota Prius Prime PHEV
Driver alternativer

2023 Toyota Prius Prime bruker et 13,6 kilowatt-timers litium-ion-batteri som gir en 39 eller 44 mil helelektrisk rekkevidde, avhengig av dekkstørrelsen. Lading skjer gjennom regenerativ bremsing, som konverterer energi til batteriet når du bruker bremsene eller ruller ut, eller først og fremst ved å koble til for å bruke den innebygde 3,5 kilowatt-laderen. Toyota leverer ladeledningen, slik at du kan koble til en vanlig stikkontakt. Ladetidene for å gå fra utladet til full lading.

  • 120V Nivå 1 – 11 timer
  • 240V Nivå 2 – 4 timer

Selv ved nivå 1 ladehastighet, vil batteriet bli toppet ved å plugge det inn ved sengetid, akkurat som du gjør hver kveld med en mobiltelefon. Det er ikke noe mysterium om hvordan du holder deg unna bensinstasjoner under mesteparten av kjøringen. Prius Prime er ikke kompatibel med DC hurtiglading.

Driving Impressions: Hitting the Road

2023 Toyota Prius Prime PHEV
Alltid i kontroll

Kjøretiden vår ble brukt på vått og tørt fortau for å forhandle motorveier i San Diego County og svingete veier i baklandet. På grunn av regnværet var vi nølende med å presse Prius Prime forbi den fastsatte fartsgrensen i svinger, men følte oss trygge og alltid i kontroll delvis på grunn av den uavhengige MacPherson fjærbensfjæringen foran og bakre multi-link fjæring som holdt oss plantet. Den regenerative bremsingen er akkurat sterk nok, så når du løftet av gasspedalen, tillot nedbremsingen Prius Prime å lette inn i svinger uten å trenge å bruke bremsene.

Vi kjørte XSE Premium, som veide 3571 pund, med 287 pund av det som kom fra batteriet og solcelletaket.

Redesignet eksteriør

Den helt nye og redesignede 2023 Prius er tidenes flotteste Prius. Estetisk tiltalende, med en lengre og bredere stilling, er profilen en sammenkoblet sveipelinje fra spissen av panseret og LED-kjørelysene og bi-LED-projektorlyktene, til det smale LED-baklysbåndet som går i hele bredden under spoiler bak. Den aerodynamiske designen har en luftmotstandskoeffisient på 0,27 (Cd), som hjelper den å skjære gjennom vinden og levere utmerket drivstofføkonomi.

2023 Toyota Prius Prime PHEV
Effektivitet + godt utseende

Første gang du ser Prius Prime på nært hold, vil du få en følelse av undring – hvor har denne attraktive bilen gjemt seg, med tanke på at de tidligere Prius-generasjonene aldri ble ansett som pene. Det er best for deg å se på bildene og forstå hva denne helt nye Prius har å tilby. Når du ser den hos Toyota-forhandleren personlig, vil opplevelsen starte på nytt.

2023 Prius Prime er tilgjengelig i tre trimnivåer – SE, XSE og XSE Premium – og seks farger – Wind Chill Pearl, Cutting Edge, Guardian Grey, Midnight Black Metallic, Supersonic Red og Reservoir Blue.

Moderne interiør

Seks tommer bakkeklaring fører til en lavere kjørestilling. Sikten foran er god, men den bakoversveilede frontruten kan skape en liten blindsone i A-stolpen for noen sjåfører. Bakover har den todelte bakruten fra den utgående Prius blitt slått inn i det nye designet, erstattet med et glass i ett stykke som gir bedre synlighet.

2023 Toyota Prius Prime PHEV
Alt nytt på en god måte

Interiøret er rent og ukomplisert, med kontroller lett tilgjengelig for sjåføren. Instrumentpanelet har to skjermer: en 7-tommers LCD-skjerm med multiinformasjon plassert bak rattet, og enten en 8-tommers (SE) eller 12,3-tommers (XSE og XSE Premium) multimediaskjerm. Multimediasystemet inkluderer navigasjon, SiriusXM/AM/FM-radio, trådløs Apple CarPlay og Android Auto. Et JBL Premium Audio System med åtte høyttalere og en forsterker er standard på XSE Premium. Lydsystemets brukervennlighet ville blitt forbedret med en kanalknapp for å følge volumknappen. Seks USB-porter og Wi-Fi Connect, med en AT&T hotspot, er standard på alle modeller.

Trådløs telefonlading er standard på XSE- og XSE Premium-kvalitetene, og solcelletaket er et alternativ på XSE Premium. Taket på 185 watt lader både drivbatteriet og batteriet for hjelpefunksjoner. Lading kan overvåkes på midtskjermen.

Når du vil gjøre noe, si bare “Hei, hei, hei eller ok Toyota!” Disse kommandoene starter prosessen med å finne nye destinasjoner i navigasjonen, og søke etter en sang gjennom Apple Music eller radioen, eller utføre funksjoner inne i kabinen. Sørg for å lese brukerhåndboken for hvordan dette stemmegjenkjenningssystemet kan gjøre kjøringen mer praktisk og tryggere, og hvilke funksjoner den kontrollerer.

De komfortable og støttende setene er av stoff trimmet på SE, men får SofTex syntetisk lær på XSE og XSE Premium. Frontene er oppvarmet og ventilert med effektjusteringer på de to øverste klassene, og baksetene får varme som ekstrautstyr på XSE Premium. Som med tidligere Prius-modeller får tre voksne plass i det 60/40 nedfellbare baksetet, hvor de får koppholdere. Med setet foldet flatt er det 26,7 fot med lasterom.

Sikkerhet

2023 Toyota Prius Prime PHEV
Plass til tre

2023 Prius er utstyrt med avanserte førerassistentsystemer (ADAS) av Star Safety System og Toyota Safety Sense 3.0. Aktive og passive sikkerhetsfunksjoner inkluderer åtte kollisjonsputer, kjøretøystabilitet og traction control, bremseassistent og blindsonemonitor med varsling for krysstrafikk bak.

Den avanserte førkollisjonsteknologien inkluderer filskiftevarsel, adaptiv cruisekontroll og fotgjengerregistrering. Ytterligere sikkerhetsfunksjoner inkluderer fjernkontroll uten nøkkel, start/stopp med trykknapp, automatisk parallell og vinkelrett parkering og et dekktrykkovervåkingssystem.

Traffic Jam Assist kan stilles inn for håndfri kjøring, under 25 miles per time, for å lindre stress i rushtrafikken.

Garantier

  • Omfattende – Tre år/36 000 miles
  • Drivlinje – Fem år/60 000 miles
  • Hybridkomponenter – 10 år/150 000 miles
  • Gratis vedlikehold – To år/25 000 miles
  • Veihjelp – tre år/ubegrensede mil

Pris og tilgjengelighet

Det er tre trimnivåer, med disse basisprisene, inkludert den obligatoriske leveringsavgiften på $1 095.

  • SE – $33 445
  • XSE – $36 695
  • XSE Premium – $40 265

2023 Prius Prime ankommer nordamerikanske forhandlere i mai 2023.

2023 Toyota Prius Prime PHEV
En helt ny plug-in-æra

Observasjoner: 2023 Toyota Prius Prime PHEV

Det har tatt en stund, men Toyota har levert en Prius som vil få folk til å si «åååå!» Den gamle kileformen med harde vinkler er borte, og går over til en slank og aerodynamisk høy kjørelengde og svært tiltalende sedan.

Den 39/44-mile helelektriske kjørerekkevidden betyr at for de fleste kan deres daglige pendling fullføres uten å bruke bensin. Så, når en lengre biltur er planlagt, leverer Prius Prime hybrid effektivitet. Dette er grunnen til at en plug-in hybrid er et utmerket alternativ mellom en gassdrevet bil og elbil for de som ikke er helt klare til å gå til en full elektrisk.

Sørg for å melde deg på Ren flåterapport nyhetsbrev (øverst til høyre på siden) for å bli varslet om alle nye historier og kjøretøyanmeldelser, inkludert vår Prius Prime-anmeldelse som vil inkludere detaljert rapportering om ytelse, håndtering, kjøretur og kjørerekkevidde i den virkelige verden.

Historie av John Faulkner. Bilder av John Faulkner og Toyota

PHEV-alternativer

Minnepenn: 2023 Mitsubishi Outlander PHEV

Veiprøve: 2022 Chrysler Pacifica PHEV

Minnepenn: 2023 Lexus RX 500h PHEV

Veiprøve: 2022 Kia Niro PHEV

Minnepenn: 2023 Kia Sportage PHEV

Veiprøve: 2022 Lincoln Corsair PHEV

Veiprøve: 2022 Ford Escape PHEV

Veiprøve: 2021 Jeep Wrangler 4xe PHEV

Veiprøve: 2021 Volvo XC90 Lad PHEV

Veiprøve: 2021 BMW 330e PHEV

Veiprøve: 2021 Toyota RAV4 Prime PHEV

Formidling:

Ren flåterapport lånes gratis testkjøretøy fra bilprodusenter for å evaluere, vanligvis for en uke av gangen. Våre veiprøver er basert på denne én ukes kjøreturen av et nytt kjøretøy. På grunn av dette tar vi ikke opp problemer som langsiktig pålitelighet eller totale eierkostnader. I tillegg blir vi ofte invitert til produsentarrangementer som fremhever nye kjøretøy eller teknologi. Som en del av disse arrangementene kan vi bli tilbudt gratis transport, losji eller måltider. Vi gjør vårt beste for å presentere våre unyanserte evalueringer av kjøretøy og nyheter uavhengig av disse induseringene.

Vårt fokus er på kjøretøy som tilbyr den beste drivstofføkonomien i sin klasse, noe som fører til at vi vektlegger elbiler, plug-in hybrider, hybrider og dieseler. Vi har også de effektive gassdrevne kjøretøyene som er blant de beste mpg-kjøretøyene i sin klasse. I tillegg har vi som mål å tilby anmeldelser og nyheter om avansert teknologi og markedet for alternativt drivstoff. Vi tar gjerne imot tilbakemeldinger fra kjøretøyeiere og er dedikert til å tilby et forum for alternative synspunkter. Gi oss beskjed om dine synspunkter på [email protected].

[ad_2]

Se Kilden