Forbedring av ladeopplevelsen for elbiler – Interaksjon og samarbeid nødvendig for 2023 | CTEK

Feb 13, 2023 | Diverse

Forbedring av ladeopplevelsen for elbiler – Interaksjon og samarbeid nødvendig for 2023 |  CTEK

Cecilia Routledge, Global Director Energy & Facilities for CTEK, det ledende globale merket innen billading, gir sine synspunkter på nøkkelfaktorene som påvirker EV-adopsjon og utviklingen av det britiske ladenettverket i 2023, inkludert behovet for åpent samarbeid og økt fokus på interaktiv teknologi, for å forbedre føreropplevelsen.

Rekkevidde for elektriske kjøretøy (EV) og tilgjengeligheten av lading utenfor hjemmet har tradisjonelt vært bekymringer for sjåfører som vurderer overgangen til elektrisk bilkjøring. Men med batteriutvikling som støtter betraktelig økt kjørelengde på en enkelt lading, og med antallet offentlige ladere og destinasjonsladere i Storbritannia opp med en tredjedel år-til-årblir disse aspektene langt mindre et problem.

Selv om det fortsatt er behov for videreutvikling i begge disse områdene, for 2023, sier globale kjøretøyladespesialister CTEK, må det være økt fokus på å utvikle de interaktive teknologiene som kreves for å bygge et sammenhengende, sikkert ladenettverk som gir enkel tilgang, brukervennlighet og enkel betaling for det økende antallet elbilsjåfører på Storbritannias veier. I 2022 var det nok en ny britisk rekord for salg av elbiler, som overgikk nye dieselbiler for første gang. I desember utgjorde elbiler nesten en tredjedel av solgte nye biler.

Cecilia Routledge, Global Director Energy & Facilities for CTEK, deler hennes synspunkter.

Venter på e-roaming

Det må være en bransjeomfattende og europeisk forpliktelse til å rulle ut e-roaming, som vil gi elbilsjåfører bedre tilgang til ladestasjoner, på samme måte som mobiltelefonbrukere ganske enkelt kan få tilgang til forskjellige nettverk når de reiser rundt i verden .

En fersk YouGov-undersøkelse utført for CTEK avslørte at mangel på e-roaming er en frustrasjon for 59 % av britiske sjåfører. Dette er et enda større problem i Tyskland og Frankrike, hvor henholdsvis 67 % og 62 % av sjåførene er frustrerte over mangel på e-roaming. Det er mindre et problem i Nederland og Skandinavia, hvor e-roaming er bedre etablert.

Teknologien for e-roaming er allerede på plass, med Open Charge Point Interface (OCPI)-protokollen som lar maskinvaren på ladestasjonene kommunisere med programvaren som styrer roaming.

Så nå venter vi på at ladepunktoperatører over hele Europa tar neste steg.

EUs direktiv om infrastruktur for alternativ drivstoff (2014/94), vedtatt i oktober 2022 og skal være fullt implementert innen 2027, krever at elbilsjåfører skal kunne velge hvilken app de vil bruke for å stoppe, lade og betale på en hvilken som helst ladestasjon på tvers av EU.

I tillegg til å gjøre ting enklere for forbrukerne, gir e-roaming muligheten til å harmonisere prisene, så ladepunktoperatører tar ikke mer betalt når du er på reise enn du betaler med hjemmeabonnementet ditt. Også dette vil sannsynligvis trenge lovgivning på EU-nivå.

Etter Storbritannias uttreden av EU er det imidlertid nødvendig med en avklaring om hvordan dette vil fungere for britiske sjåfører som reiser til utlandet, og for EU-sjåfører som besøker Storbritannia.

Fintech trengte å effektivisere lading og betaling av elbiler

Elbilsjåfører må for tiden ha med seg en lommebok full av betalingskort, mange apper og RFID-brikker for å få tilgang til forskjellige operatørers nettverk og betale for kostnadene deres.

Det trengs samarbeid med selskaper i finans- og teknologiverdenen for å utvikle en løsning på dette. Og selv om dette kan virke trivielt, jo lettere det er å bruke en tjeneste, jo mer sannsynlig er det at kundene vil ha en positiv kjøpsatferd.

Plug & Charge har potensial til å endre spillefeltet for elbillading fundamentalt. Tenk deg når hvem som helst, uansett bilmerke, kan koble til bilen sin, bilen identifiserer seg automatisk og ladekostnaden trekkes direkte fra sjåførens kreditt- eller debetkort.

Trygt og sikkert

Teknologi og cybersikkerhet går hånd i hånd, og omfatter flere og flere områder av livene våre, inkludert transport. Den britiske regjeringen introduserte sin Forskrifter for elektriske kjøretøy (smarte ladepunkter). i 2022, dels for å stramme opp cybersikkerhet og fysisk sikkerhet men også for å sikre interoperabilitet og smart funksjonalitet.

CTEKs Chargestorm Connected 2 EV-ladere har unike passord, robuste sikkerhetsprotokoller for brukerverifisering, programvareoppdateringer, en sikkerhetslogg og kryptert kommunikasjon, noe som gjør dem trygge og sikre.

Dette gir sjåførene trygghet i en stadig mer teknologidrevet verden der vi er omgitt av en mengde forbrukerenheter av typen “Internet of Things”, hvorav mange ikke har tilstrekkelig sikkerhet på plass, noe som gjør dem sårbare for angrep fra cyberkriminelle .

Strømkostnadene øker, men elbilkjøring er fortsatt økonomisk

Til tross for skyhøye strømpriser og generelle bekymringer om levekostnadene, kan det fortsatt gi økonomiske besparelser å kjøre elbil. Basert på en gjennomsnittlig årlig kjørelengde på 10 000 miles, sparer en elbil-eier som lader bilen hjemme for øyeblikket rundt 1000 pund i året på drivstoff rundt 1030 pund sammenlignet med bensin, og 973 pund sammenlignet med diesel.

EV-førere kan også være i stand til å realisere enda større besparelser hvis de er i stand til å dra nytte av en lavpris for EV-lading, som er tilgjengelig fra enkelte energileverandører. Og hvis du har montert solcellepaneler, kan du produsere din egen energi og bruke den til å lade elbilen din på en helt karbonfri måte. Solcellepaneler og elbiler går ofte hånd i hånd og dette tar virkelig kostnadene ved å lade kjøretøyet, og karbonutslippene dine, til et helt annet nivå.

Billigere elbiler?

Vi vet at den relativt høye innkjøpsprisen på elbiler er en stor barriere for adopsjon. Ifølge YouGov/CTEK-undersøkelsen3, mer enn halvparten (54%) av britiske sjåfører som ikke tidligere har eid en elbil er bare villige til å kjøpe en hvis prisen er mindre enn £15K, med ytterligere 17% angir £20K som øvre grense. Med elbilpriser i Storbritannia som starter på £22Ker det klart at kostnadene fortsatt er en barriere for mange sjåfører som ellers ville vurdert å bytte.

Av Cecilia Routledge, Global Director Energy & Facilities, CTEK

Finn ut mer her

Kontakt oss dersom du trenger elektriker i Agder!

Et elektrikerfirma i Agder som leverer elektrikertjenester til Kristiansand, Sogndalen, Sgen, Mandal, Lillesand, Grimstad, og Arendal. Uansett størrelse på oppdraget ditt, kan vi hjelpe deg. Blant våre tjenester er nye sikringsskap, reparasjoner av elektriske anlegg, energisparesystemer for smarthus m.m. Å få gode elektrikere på din side er enkelt når du kontakter oss.

Kilde

Er jacuzzi og boblebad det samme?

Er jacuzzi og boblebad det samme?

Er jacuzzi og boblebad det samme? Boblebad er badekar med utvidet funksjonalitet der vannet sirkulerer kontinuerlig, også kalt massasjebad eller jacuzzi. Men er disse begrepene helt like, eller er det noen forskjeller? La oss ta en nærmere titt. Hva er et boblebad? Et...

Hvor mye koster en elektriker i timen?

Hvor mye koster en elektriker i timen?

Hvor mye koster en elektriker i timen? Som regel tar elektrikeren betalt per time, men noen ganger kan de også tilby fastpris for enkelte tjenester. Timeprisen kan variere mellom elektrikerfirmaer, men det er vanlig å ta et sted mellom 700 og 1.100 kroner i timen....

Rehabilitere strømanlegget i en enebolig

Rehabilitere strømanlegget i en enebolig

Rehabilitere strømanlegget i en enebolig Å rehabiliterere strømanlegget i en enebolig kan være en krevende, men viktig oppgave. Et gammelt og utdatert strømanlegg kan være farlig, og det å oppgradere det er essensielt for å sikre et trygt og pålitelig elektrisk system...