Forelsket i BMW i3S

Apr 7, 2023 | Elbil og elbil ladere

[ad_1]

BMW i3 var ikke helt opp til standarden for motorentusiast og maskiningeniør David. Så han ventet til slutten av produksjonen og kjøpte BMW i3S. Hva var forskjellen, spurte jeg. “S” har mer kraft, større hjul og utsvingte hjulbuer. David holder den dyrebare bilen i ulastelig stand, og fjerner til og med hjulene for å gi bilen en grundig rengjøring. 12 måneder gammel ser den fortsatt helt ny ut i Rocky Mountain Blue-lakken.

Jeg husker da i3 ble introdusert i Australia, og til og med tok en for en prøvetur. Det var et vidunder. Kjøreturen kommenterer: «BMW i3-serien har ikke snudd bilverdenen på hodet på akkurat den måten dens futuristiske utseende kan tilsi. Det er imidlertid en sentral del av grunnlaget for hvordan en elektrifisert fremtid kan se ut.

“Den utrolig kart-lignende responsen gir også næring til ønsket om å behandle i3s som sporty i stedet for treg. Det er øyeblikkelig dreiemoment fra alle hastigheter, lynrask respons takket være en transmisjonsløs drivlinje, og en mye mer presserende kraftforsyning enn den mer sedate i3.»

i3S har en komfortabel rekkevidde på 300 km (186 miles) og kan gjøre 280 km (174 miles) uten at David blir bekymret. Det er en god daglig sjåfør for bypendlingen, ikke et skjørt vitenskapelig eksperiment.

BMW i3S

Tess og BMW i3S i parken. Foto med tillatelse av Majella Waterworth

David har en lidenskap for det han beskriver som “million-dollar-bilen”, selv om den bare kostet AU$90 000. “De låste regnskapsførerne ute.” Han forteller meg at Sandy Munro kalte i3 “The Model T of our time.” Bilen er laget av karbonfiber og veier bare 1200 kg — det er bare 150 kg mer enn Honda Jazz. Det er den letteste elbilen på veien i Australia – helt til Wuling Mini kommer, altså.

Da David kjøpte sin i3S sa BMW-forhandleren at den kunne ha solgt 200 av dem. Det var stor interesse da BMW, dessverre, la ned produksjonen. Jeg kan bare spekulere i hvor godt bilen ville ha gjort det hvis BMW hadde promotert den mer energisk.

Davids lidenskap for BMW i3 begynte da han så kroppen i hvitt mens han var på fabrikkmuseet i München i 2010 på en 3-måneders sabbatsperiode i Tyskland. Tidlige BMW i3-biler kjørte rundt i Tysklands gater i camo på den tiden. David ble forelsket i konstruksjonsdesignet. Som mesteringeniør kan han sette pris på at BMW i3 kan oppnå 5-stjerners rating uten B-søyle.

Når det kommer til biler, har David en imponerende historie med tyske og engelske biler (før BMWen eide han en 2-dørs Bentley). Han har brukt 40 år på å reparere og vedlikeholde Mercedes, Porches, Audis, Land Rovers og Range Rovers, for ikke å snakke om BMW. Selv om David er miljøbevisst – han har solenergi på taket og sykler på elsykkelen til fabrikken hver dag – var hovedgrunnen til at han kjøpte i3 for dens tekniske fortreffelighet.

Nå pensjonert, avsluttet David sin karriere som privat mekaniker med å vedlikeholde 5 bilsamlinger av vintage og klassiske tyske og engelske biler for private eiere. Stjernen i showet var en Jaguar D-Type. Bilen han har eid lengst er en Land Rover Discovery 4. Han vurderer å erstatte den med en INEOS Grenadier. (Google det. Du kan bli overrasket. Det ble jeg.) Vera ville bli imponert. David har nettopp solgt sin Unimog – du bør google det også. Vera ville blitt enda mer imponert.

Jeg måtte spørre, hvorfor ikke en Tesla? “Dårlig snusirkel, 2 og et halvt tonn, alle har en,” var hans korte svar. BMW appellerer til David som en mer elegant ingeniørløsning. BMW i3s har en snusirkel på 9,5 meter. Vedlikeholdet er enkelt – bytt viskerbladene, sjekk bremsevæsken og sett inn nye kabinfiltre. Du kan også enkelt styre bilen med en app.

Når det gjelder en sammenligning med fossildrevne BMW-er: «Det er ingen sammenligning, måten i3 beveger seg utenfor linjen på er mye bedre enn stopp, start av en bensinmotor. Hovedgrunnen til at jeg kjøpte en elbil var dens kjørbarhet. Å fylle drivstoff på en elbil er så effektivt – det betales fem provisjoner mellom bakken og pumpen. Med en elbil er den av taket mitt og inn i bilen.»

BMW i3S har litt futuristisk Hella-teknologi – frontlyktene tilpasser seg “mørke flekker” på motorveien. Det er fem segmenter av lys. På fjernlys, når en bil kommer mot deg, svinger de indre segmentene ned, men de ytre gir fortsatt god sikt til siden av veien – i tilfelle en kenguru er i ferd med å hoppe ut!

David forteller meg at folk har en tendens til ikke å legge merke til BMW’en på motorveien. Han synes den ser ut som en vanlig bil. Det er ikke mange rundt – med litt over 200 000 solgt globalt innen utgangen av 2021.

Familien hans har kalt bilen et romskip, på grunn av lyden den lager når den reiser sakte. Selv om noen eiere har klaget over at lyden er for høy, kunne jeg nesten ikke høre den da han kjørte ut av oppkjørselen min i morges. Naboen hans (en sykepleier som jobber natt) setter absolutt pris på hvor stille elbilen er.

Etter over 40 år med vedlikehold av ICE-biler, 4-hjulskjøring, å være gransker på sølvnivå for Formel 1 og Formel SAE, og være på det tekniske teamet for Finke-ørkenløpene; David sier at BMW i3S bare er “enkel å kjøre.”

“Du må bare tenke det rundt hjørnet.”

David lader mesteparten hjemme ved hjelp av en rekke ladere, avhengig av hvor mye tid han har. Til venstre er en Fronius Wattpilot, som han programmerer til å lade fra solcelle. I midten sitter en 7 kW lader. Den til høyre ble levert av BMW – den lades med 10 ampere. David mener at jo saktere du lader batteriet, jo bedre for det.

BMW i3S

3 ladere, ingen venting.

I morges tok jeg en veldig kort kjøretur i Davids i3, og han gjengjeldte med en veldig kort kjøretur i Tesla Model 3 SR+. Jeg ble nok en gang minnet på hvor forskjellig hver elbil er. Det er vel det man blir vant til. Han visste ikke hvilke knapper som gjorde hva, og det gjorde ikke jeg heller. Start/stopp-knappen var uventet. Men jeg er sikker på at det ikke vil ta lang tid å venne seg til når du kjører den daglig.

Vi har noen EV-arrangementer som kommer opp i løpet av de neste månedene, og jeg prøver å oppmuntre David til å bli med. Han vil være i stand til å svare på de vanskelige tekniske spørsmålene og vil sikkert snakke med autoritet. Han ville bli verdsatt på Zero Emissions Noosa den 18. juni. Kanskje du har lyst til å bli med oss? Queensland er et paradis om vinteren.




Jeg liker ikke betalingsmurer. Du liker ikke betalingsmurer. Hvem liker betalingsmurer? Her på CleanTechnica implementerte vi en begrenset betalingsmur en stund, men det føltes alltid feil – og det var alltid vanskelig å bestemme hva vi skulle legge bak der. I teorien ligger ditt mest eksklusive og beste innhold bak en betalingsmur. Men da er det færre som leser den! Vi liker bare ikke betalingsmurer, og derfor har vi bestemt oss for å droppe vår.

Dessverre er mediebransjen fortsatt en tøff, tøff virksomhet med små marginer. Det er en uendelig olympisk utfordring å holde seg over vann eller kanskje – gispe — vokse. Så…

Hvis du liker det vi gjør og ønsker å støtte oss, vennligst chip inn litt månedlig via PayPal eller Patreon for å hjelpe teamet vårt med å gjøre det vi gjør!

Takk skal du ha!




[ad_2]

Se Kilden