[ad_1]
Fremtiden for teknologi innen mobilitet
Hvor vil flyvende biler og førerløs teknologi ta transport
Innføringen av gassdrevne motorer og biler forandret verden. Det var en revolusjonerende teknologi. Utviklingen ble også drevet av behovet for å løse et problem – den utmerkede gjødselkrisen i 1894 (ja, dette var faktisk en betydelig krise verden sto overfor. Byer over hele verden var blitt umulige å navigere i på grunn av gjødsel fra hester på bygater. Nedgangen og døden til betydelige byer ble forutsagt. Så kom bilen som reddet byer og forvandlet transportverdenen.
Et halvt århundre senere så andre verdenskrig mange ting, inkludert enda flere fremskritt innen biler og transport. Tanks erstattet ridende hestekavaleri. Jeeper og lastebiler erstattet hester. Mange av verdens veier var ikke lenger i stand til å møte den nye transportverdenen.
Etter krigen ble biler lett tilgjengelige. Nesten hver familie hadde en bil. I USA foreslo president Dwight Eisenhower Federal Aid Highway Act da lokale og statlige veier ikke lenger var tilstrekkelige for alle bilene på veibanene. I europeiske land begynte motorveibygging for å erstatte grusveier ettersom biler ble en del av hverdagen. I Storbritannia, hvor det ikke fantes motorveier på begynnelsen av 1950-tallet, var det 13 ved slutten av tiåret. I Østerrike var spranget fra null motorveier til 68 på fem år.
Consumer Drive
Forbrukernes etterspørsel drev ny teknologi for biler. Klimaanlegg og varmeovner ble standardfunksjoner i hver bil. Cruisekontroll ble utviklet. Og bilindustrien måtte svare på politiske spørsmål. Energimangel på slutten av 1970- og 1980-tallet førte til at bilindustrien gikk fra store energitømmende biler til mindre, mer drivstoffeffektive kjøretøy.
Så hvor vil de nye teknologiske fremskrittene og offentlige politiske spørsmål ta transporten videre?
Velkommen til 2023
Vi har allerede sett noen av retningsendringene:
- Elbiler har eksistert lenge. Men med større vekt på utfasing av gassdrevne kjøretøy, har de rykket i forkant. Det er ingen tvil om at de er mer miljøvennlige enn gassdrevne biler. Rimelighet er et problem. Selv om med større bruk, bør vi se prisene synke. Et annet problem er designet deres. De minner for mye om det som er på motorveien i dag. Gjør kjøretøyene enten større eller mindre. Gjør deres design cutting edge. Hva med en trehjuling? Vi må huske biler ikke presterer godt mht plasshåndtering. Dette er like sant med eklektiske kjøretøy som gassdrevne. Så konkurransen mellom busser og min favoritt elbil vil være intens.
- Min preferanse er elektrisk sykkel. Upraktisk, hevder du? Neppe. Den er elegant og smidig, og kan raskt få deg gjennom en trafikkert rushtid mens de i bilene er fanget i trafikken i timevis.
- Flyvende biler driver den teknologiske utviklingen Disse kjøretøyene er ideelle for landlige områder. Dessverre har de fleste urbane områder ikke plass til dem. I tillegg er det faren for å hacke disse kjøretøyene og bruke dem som våpen. Denne ulempen vil begrense bruken. Der de kan komme godt med er å frakte folk til offentlige flyplasser hvor de kan ta offentlig transport inn til byene. De Terrafugia-overgang er et slikt kjøretøy som kan oppnå dette målet. Flyvende biler er vertikal start og landing (VOTL), noe som betyr at vi kan forvente å se mer praktiske VOTL-er etter hvert som flygende biler dukker opp.
- Førerløse kjøretøy er etterspurt og er på veier. De er ideelle i landlige områder der det ikke er en betydelig mengde trafikk. I byer risikerer autonome kjøretøy å bli skadet. En annen årsak til motvilje hos forbrukere for førerløse kjøretøy er sikkerhet. Uansett hvor stor teknologien er, er det teknologi. Det er frykt for hacks, strømmangel og virus som kan påvirke førerløse kjøretøy. Til syvende og sist har mange forbrukere mangel på tillit til førerløse kjøretøy på grunn av sikkerhet.
Endringene vi ser innen transport er drevet av nye teknologier og nye krav, akkurat som den gassdrevne motoren førte til nye teknologier ettersom den løste den utmerkede hestemøkkkrisen i 1894.
Av Jens Martin Skibsted, Global Partner, VP Foresight & Mobility, og gründer og forfatter. Jens var med i designteamet til den prisvinnende flygende bilog den prisvinnende elektrisk bil, samtidig som de innoverer innen sykkeltransport. Jens er også rådsmedlem i World Economic Forums Future of Cities and Urbanization-team og har designet en rekke øko-transport konsepter som har påvirket transportkulturen i en rekke land. Videre er han inkludert i European Centres 2014 40under40-liste og har vært omtalt i HuffPost og Fast Company.
[ad_2]
Se Kilden